Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Prieskum: Vreckové dostávajú necelé tri pätiny školákov

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

S pribúdajúcim vekom je podľa banky dobré, keď začnú rodičia posielať deťom peniaze aj na účet a podporujú ich v tom, aby platili platobnou kartou.

Bratislava 17. septembra (TASR) - Školákom dávajú pravidelne peniaze necelé tri pätiny rodičov. Najčastejšie ide o sumu približne 20 eur mesačne. Zvyšok detí vreckové nedostáva vôbec. Takmer polovica, 45 % dospelých, ktorí deťom vreckové nedávajú, si myslia, že ho nepotrebujú. Deťom však pomáha lepšie pochopiť význam peňazí a zvyšuje ich finančnú gramotnosť. Informovala o tom 365.bank na základe dopytovania prieskumnej agentúry 2muse na vzorke 814 respondentov, pozostávajúcej z dospelých a detí vo veku 11 až 15 rokov.

"Aby malo vreckové zmysel a nevzťahovalo sa len na konzum, ale aby prinieslo aj výchovný a vzdelávací efekt, je dôležitá jeho pravidelnosť," radí PR manažérka banky Linda Valko Gáliková. Z vreckového si potom dieťa vie hradiť niektoré typy výdavkov, ale učí sa aj pravidelne sporiť a dokáže čeliť reálnym situáciám spojeným s nakladaním s peniazmi.

Pokiaľ ide o formu vreckového, rodičia dlhodobo preferujú hotovosť. Aj keď popularita vreckového na účet v čase postupne mierne narastá, aktuálne ho využíva len štvrtina rodičov. Kedy začať posielať deťom vreckové na účet pritom závisí od ich individuálnych schopností, možno ich však s touto formou začať postupne oboznamovať už od veku ôsmich rokov, odporúča banka. U mladších detí je lepšie siahnuť po fyzickej podobe peňazí.

S pribúdajúcim vekom je podľa banky dobré, keď začnú rodičia posielať deťom peniaze aj na účet a podporujú ich v tom, aby platili platobnou kartou. Podľa prieskumov totiž tie deti, ktoré majú a používajú kartu na platenie, dosahujú lepšie výsledky finančnej gramotnosti.

Vhodné podľa banky je, ak má dieťa aj vlastnú detskú bankovú aplikáciu, v ktorej následne vidí históriu transakcií. Vďaka tomu si vie aj spätne lepšie predstaviť, za čo platilo, a tak získa ucelený prehľad o svojom hospodárení na jednom mieste. Ide pritom o dôležitý výchovný a vzdelávací aspekt, ktorý môže vytvoriť východiskovú situáciu pre následné rodičovské rozhovory s deťmi.

"Vďaka bezhotovostným platbám prepojeným s mobilnou aplikáciou a push notifikáciám o každej transakcii majú dieťa aj rodič dokonalý prehľad o platbách," uviedla Valko Gáliková. Vďaka previazanosti s rodičovskou aplikáciou rodič vie v reálnom čase, kedy, kde a na čo dieťa peniaze míňa a v prípade potreby vie platby zablokovať.

Dôležitým momentom vo finančnom vzdelávaní dieťaťa je pochopiť a správne uchopiť nielen princíp príjmov a výdavkov, ale tiež budovať mu návyky ohľadne sporenia. V rámci pochopenia bezhotovostnej problematiky je podľa banky vhodné, keď aj úspory dostanú rovnakú podobu. Prasiatko tak môže vystriedať detská banková aplikácia, v rámci ktorej si dieťa šetrí pod dohľadom rodiča na konkrétny cieľ a v čase sleduje, ako mu úspory narastajú.