Na takmer tretine skúmaných webových stránok bolo nejasné, či spotrebitelia musia v prípade ďalších otázok alebo sťažností kontaktovať makléra alebo požičovňu.
Autor TASR
Brusel 4. júla (TASR) - Európska komisia (EK) a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa desiatich členských krajín EÚ v pondelok zverejnili výsledky celoeurópskeho skríningu webových stránok sprostredkúvajúcich prenájom áut. Cieľom bolo zistiť, či hlavní sprostredkovatelia pôsobiaci v Európe dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa, informuje spravodajca TASR.
Skríning prebehol pod koordináciou EK a orgánov desiatich členských štátov EÚ, ktoré spolu s Nórskom skontrolovali 78 webových stránok sprostredkúvajúcich prenájom áut vrátane webových stránok leteckých spoločností, aby skontrolovali, či hlavní sprostredkovatelia pôsobiaci v Európe dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa. Spoločný prieskum zistil, že celkovo iba 45 % webových stránok spĺňa normy EÚ.
Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti upozornil, že mnoho spotrebiteľov sa počas leta chystá na dovolenku a prenajme si auto, pričom prenájom často uskutočňujú práve na webových stránkach rezervácie hotelov alebo leteckých spoločností.
"Spotrebiteľom je potrebné poskytnúť úplne transparentné informácie o podmienkach prenájmu a o úlohe maklérov. Spotrebitelia potrebujú vedieť, ktorú spoločnosť by mali kontaktovať, ak sa ich let odloží. Potrebujú dostať jasné a úplné informácie o plnej cene prenájmu a poistenia, aby sa vyhli nepríjemným prekvapeniam pri preberaní auta," opísal situáciu Reynders v správe pre médiá.
Na takmer tretine skúmaných webových stránok bolo nejasné, či spotrebitelia musia v prípade ďalších otázok alebo sťažností kontaktovať makléra alebo požičovňu. Ďalej 28 % z nich jasne neuviedlo názov spoločnosti makléra a takmer polovica neinformovala jasne o tom, čo všetko je zahrnuté v poistení.
Vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa zistili tiež problémy v súvislosti s informáciami o cenách, neúplné informácie o povinných poplatkoch (napríklad poplatky pre mladých vodičov alebo poplatky za jednosmernú cestu). Úlohou vnútroštátnych orgánov bude kontaktovať obchodníkov s nejasnými informáciami pre spotrebiteľov, aby upravili potrebné údaje na svojich webových stránkach a v prípade potreby spustia vynucovacie opatrenia v súlade s ich vnútroštátnymi právnymi postupmi.
Komisia kontroly webových stránok vykonáva každý rok od roku 2007 a v minulosti preverovala napríklad webové stránky predávajúce letenky, elektronický tovar, vstupenky na kultúrne a športové podujatia, spotrebné úvery, digitálne obsahy, cestovné služby, telekomunikačné a iné digitálne služby, spotrebiteľské podvody súvisiace s pandémiou ochorenia COVID-19, zavádzajúce tvrdenia o udržateľnosti, spotrebné úvery či online spotrebiteľské recenzie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Skríning prebehol pod koordináciou EK a orgánov desiatich členských štátov EÚ, ktoré spolu s Nórskom skontrolovali 78 webových stránok sprostredkúvajúcich prenájom áut vrátane webových stránok leteckých spoločností, aby skontrolovali, či hlavní sprostredkovatelia pôsobiaci v Európe dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa. Spoločný prieskum zistil, že celkovo iba 45 % webových stránok spĺňa normy EÚ.
Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti upozornil, že mnoho spotrebiteľov sa počas leta chystá na dovolenku a prenajme si auto, pričom prenájom často uskutočňujú práve na webových stránkach rezervácie hotelov alebo leteckých spoločností.
"Spotrebiteľom je potrebné poskytnúť úplne transparentné informácie o podmienkach prenájmu a o úlohe maklérov. Spotrebitelia potrebujú vedieť, ktorú spoločnosť by mali kontaktovať, ak sa ich let odloží. Potrebujú dostať jasné a úplné informácie o plnej cene prenájmu a poistenia, aby sa vyhli nepríjemným prekvapeniam pri preberaní auta," opísal situáciu Reynders v správe pre médiá.
Na takmer tretine skúmaných webových stránok bolo nejasné, či spotrebitelia musia v prípade ďalších otázok alebo sťažností kontaktovať makléra alebo požičovňu. Ďalej 28 % z nich jasne neuviedlo názov spoločnosti makléra a takmer polovica neinformovala jasne o tom, čo všetko je zahrnuté v poistení.
Vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa zistili tiež problémy v súvislosti s informáciami o cenách, neúplné informácie o povinných poplatkoch (napríklad poplatky pre mladých vodičov alebo poplatky za jednosmernú cestu). Úlohou vnútroštátnych orgánov bude kontaktovať obchodníkov s nejasnými informáciami pre spotrebiteľov, aby upravili potrebné údaje na svojich webových stránkach a v prípade potreby spustia vynucovacie opatrenia v súlade s ich vnútroštátnymi právnymi postupmi.
Komisia kontroly webových stránok vykonáva každý rok od roku 2007 a v minulosti preverovala napríklad webové stránky predávajúce letenky, elektronický tovar, vstupenky na kultúrne a športové podujatia, spotrebné úvery, digitálne obsahy, cestovné služby, telekomunikačné a iné digitálne služby, spotrebiteľské podvody súvisiace s pandémiou ochorenia COVID-19, zavádzajúce tvrdenia o udržateľnosti, spotrebné úvery či online spotrebiteľské recenzie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)