Nárast v rovnakom období zaznamenal tiež priemerný obrat nákupných centier, ktorý stúpol o 5,6 %.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 6. júna (TASR) – Nákupné centrá na Slovensku v roku 2016 navštívilo 63 miliónov ľudí, o pol milióna viac ako rok predtým. V porovnaní s rokom 2015 aj viac nakupovali, priemerné tržby na zákazníka vzrástli o 3,1 %. Nárast v rovnakom období zaznamenal tiež priemerný obrat nákupných centier, ktorý stúpol o 5,6 %. Vyplýva to z analýzy Shopping Centre Index (SCI) – Index nákupných centier, ktorú na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezentovala spoločnosť CBRE Slovensko.
Riaditeľ prenájmov maloobchodných priestorov Peter Pohanka pripomenul, že spoločnosť pripravuje každoročný SCI prieskum od roku 2014. "Zámerom tohto nástroja je monitoring výkonnosti obchodných centier a stanovenie obrazu, ako sa takéto typické regionálne centrum správa. Základné charakteristiky, ktoré skúmame pri vyhodnocovaní obchodných centier sú návštevnosť, obraty, nájomné a nákupný košík," objasnil Pohanka.
Podľa riaditeľky oddelenia správy komerčných nehnuteľností Drahomíry Englišovej zaznamenala CBRE v minuloročnom SCI indexe pozitívny nárast návštevnosti, ktorý dosiahol 0,8 %. "Môžeme skonštatovať, že sa zastavil negatívny trend z posledných rokov," uviedla. Nárast návštevnosti pod jedno percento zdôvodnila prírastkom nových nákupných centier, ktorý v roku 2015 v 11 centrách predstavoval 88.000 štvorcových metrov (m2) a o rok neskôr 53.000 m2. "Ak by sme nebrali do úvahy nové priestory, môžeme povedať, že prírastok návštevnosti by bol vyšší ako 10 %," povedala Englišová.
Za ešte podstatnejší ukazovateľ než návštevnosť centier považuje to, či zákazníci aj nakupujú. "Nákupný košík v medziročnom porovnaní vzrástol o 3,1 %," uviedla. Podľa Pohanku tento nárast potvrdzuje, že zákazníci sú vzhľadom na rast priemernej mzdy ochotní míňať viac. "Zvýšené obraty, ako aj ceny nájomného dávajú optimistickú predpoveď pre celkový trh, ktorý dokazuje, že hospodársky rast sa premieta do zvýšených spotrebiteľských výdavkov," konštatoval.
Z analýzy SCI vyplýva, že napriek otvoreniu nových obchodných priestorov vzrástol aj priemerný obrat nákupných centier. Kým v roku 2015 bol 2067 eur na m2, v roku 2016 stúpol na 2182 eur, čo predstavuje nárast o 5,6 %. Najvýkonnejšie centrá pritom zvýšili obrat o viac ako 10 % na 2600 eur na m2. Najväčší nárast obratu o 9 % zaznamenala kategória gastro, najmä prevádzky zamerané na zdravý životný štýl. Najvyšší nárast tržieb, o 293 eur na m2, bol v kategórii komfort (darčekové obchody, kvetinárstva a iné), ktorá dosiahla aj najvyššie tržby vôbec vo výške 4200 eur na m2.
SCI prieskumu sa zúčastnilo 14 mimobratislavských nákupných centier z deviatich slovenských regionálnych miest, reprezentujúcich 248.000 m2 obchodnej plochy a 940 obchodných jednotiek.
Riaditeľ prenájmov maloobchodných priestorov Peter Pohanka pripomenul, že spoločnosť pripravuje každoročný SCI prieskum od roku 2014. "Zámerom tohto nástroja je monitoring výkonnosti obchodných centier a stanovenie obrazu, ako sa takéto typické regionálne centrum správa. Základné charakteristiky, ktoré skúmame pri vyhodnocovaní obchodných centier sú návštevnosť, obraty, nájomné a nákupný košík," objasnil Pohanka.
Podľa riaditeľky oddelenia správy komerčných nehnuteľností Drahomíry Englišovej zaznamenala CBRE v minuloročnom SCI indexe pozitívny nárast návštevnosti, ktorý dosiahol 0,8 %. "Môžeme skonštatovať, že sa zastavil negatívny trend z posledných rokov," uviedla. Nárast návštevnosti pod jedno percento zdôvodnila prírastkom nových nákupných centier, ktorý v roku 2015 v 11 centrách predstavoval 88.000 štvorcových metrov (m2) a o rok neskôr 53.000 m2. "Ak by sme nebrali do úvahy nové priestory, môžeme povedať, že prírastok návštevnosti by bol vyšší ako 10 %," povedala Englišová.
Za ešte podstatnejší ukazovateľ než návštevnosť centier považuje to, či zákazníci aj nakupujú. "Nákupný košík v medziročnom porovnaní vzrástol o 3,1 %," uviedla. Podľa Pohanku tento nárast potvrdzuje, že zákazníci sú vzhľadom na rast priemernej mzdy ochotní míňať viac. "Zvýšené obraty, ako aj ceny nájomného dávajú optimistickú predpoveď pre celkový trh, ktorý dokazuje, že hospodársky rast sa premieta do zvýšených spotrebiteľských výdavkov," konštatoval.
Z analýzy SCI vyplýva, že napriek otvoreniu nových obchodných priestorov vzrástol aj priemerný obrat nákupných centier. Kým v roku 2015 bol 2067 eur na m2, v roku 2016 stúpol na 2182 eur, čo predstavuje nárast o 5,6 %. Najvýkonnejšie centrá pritom zvýšili obrat o viac ako 10 % na 2600 eur na m2. Najväčší nárast obratu o 9 % zaznamenala kategória gastro, najmä prevádzky zamerané na zdravý životný štýl. Najvyšší nárast tržieb, o 293 eur na m2, bol v kategórii komfort (darčekové obchody, kvetinárstva a iné), ktorá dosiahla aj najvyššie tržby vôbec vo výške 4200 eur na m2.
SCI prieskumu sa zúčastnilo 14 mimobratislavských nákupných centier z deviatich slovenských regionálnych miest, reprezentujúcich 248.000 m2 obchodnej plochy a 940 obchodných jednotiek.