Inštitút finančnej politiky tiež upozornil na ceny pohonných látok na Slovensku, ktoré sú dlhodobo vyššie ako v susedných štátoch regiónu, a to aj po očistení o nepriame dane.
Autor TASR
Bratislava 23. marca (TASR) – Slovenskí motoristi pociťujú zmeny plynúce z veľkoobchodných cien pohonných látok s najväčším oneskorením v regióne strednej Európy. Ceny na čerpacích staniciach sa na Slovensku priemerne upravujú do šiestich týždňov od zmien na burzách. Ceny palív navyše rýchlejšie rastú, ako klesajú. Vyplýva to z najnovšej analýzy Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií, ktorý preto zdôrazňuje potrebu účinnejšej kontroly distribučného trhu.
Inštitút upozornil, že ceny pohonných látok na Slovensku sú dlhodobo vyššie ako v susedných štátoch regiónu, a to aj po očistení o nepriame dane. Od roku 2010 je 95-oktánový benzín drahší oproti susedom v priemere o 1,2 % a nafta o 2,7 %. Motoristi za posledných 14 mesiacov tankovali benzín v priemere o 0,07 eura drahší a u nafty si priplatili 0,05 eura.
Jedným z dôvodov vyšších cien palív bez dane je podľa analytikov IFP menej rozvinutá sieť čerpacích staníc, ktorých je na Slovensku oproti Česku približne trikrát menej. "Z pohľadu vlastníckej štruktúry čerpacích staníc je koncentrácia slovenského maloobchodného trhu s pohonnými látkami v porovnaní s regiónom mierne vyššia, keď traja najväčší hráči obsluhujú vyše 40 % trhu," konštatovali. Ceny palív bez dane na maďarskom trhu, ktorý je najkoncentrovanejší, sa však významne neodchyľujú od priemeru v regióne.
Od začiatku štvrtého kvartálu minulého roka sa znížila cena ropy Brent vyjadrená v eurách asi o 30 %. Za posledné dva mesiace 2014 sa prepadla približne zo 80 eur za barel na takmer polovicu. Pokles sa premietol aj do cien benzínov na medzinárodných burzách. "Pohľad na maloobchodné ceny benzínu bez dane však ukazuje, že slovenskí motoristi pociťujú zmeny plynúce z veľkoobchodných cien s najväčším oneskorením v regióne strednej Európy. Úpravy cien na čerpacích staniciach sa v priemere realizujú do šiestich týždňov od zmien na burzách," vyčíslil IFP.
Prenos burzových cien benzínu do maloobchodných cien na Slovensku je tak najpomalší v regióne. Naopak, najrýchlejšie čerpacie stanice upravujú ceny v Rakúsku a Maďarsku, kde sa jadro prenosu veľkoobchodných cien do koncových cien pre motoristov realizuje do dvoch týždňov od zmien na burze.
Analýza navyše potvrdila motoristami všeobecne vnímanú cenovú asymetriu, podľa ktorej ceny palív rýchlejšie rastú, ako klesajú. Pri raste cien vstupov si motoristi okamžite priplatia vyše 0,10 eura, pri poklese neušetria. Cenovú asymetriu sa nepodarilo dokázať na koncentrovanejšom trhu v Maďarsku, ani v prípade ostatných okolitých krajín.
Inštitút preto poukázal na potrebu účinnejšej kontroly distribučného trhu s pohonnými látkami na Slovensku. "Po výraznom šoku na trhu s ropou, ktorý sa premietol aj do veľkoobchodných cien už v závere minulého roka, tak najmä v januári a v prvej polovici februára bol z hľadiska fundamentov priestor pre nižšie ceny pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach," domnievajú sa analytici.
Inštitút upozornil, že ceny pohonných látok na Slovensku sú dlhodobo vyššie ako v susedných štátoch regiónu, a to aj po očistení o nepriame dane. Od roku 2010 je 95-oktánový benzín drahší oproti susedom v priemere o 1,2 % a nafta o 2,7 %. Motoristi za posledných 14 mesiacov tankovali benzín v priemere o 0,07 eura drahší a u nafty si priplatili 0,05 eura.
Jedným z dôvodov vyšších cien palív bez dane je podľa analytikov IFP menej rozvinutá sieť čerpacích staníc, ktorých je na Slovensku oproti Česku približne trikrát menej. "Z pohľadu vlastníckej štruktúry čerpacích staníc je koncentrácia slovenského maloobchodného trhu s pohonnými látkami v porovnaní s regiónom mierne vyššia, keď traja najväčší hráči obsluhujú vyše 40 % trhu," konštatovali. Ceny palív bez dane na maďarskom trhu, ktorý je najkoncentrovanejší, sa však významne neodchyľujú od priemeru v regióne.
Od začiatku štvrtého kvartálu minulého roka sa znížila cena ropy Brent vyjadrená v eurách asi o 30 %. Za posledné dva mesiace 2014 sa prepadla približne zo 80 eur za barel na takmer polovicu. Pokles sa premietol aj do cien benzínov na medzinárodných burzách. "Pohľad na maloobchodné ceny benzínu bez dane však ukazuje, že slovenskí motoristi pociťujú zmeny plynúce z veľkoobchodných cien s najväčším oneskorením v regióne strednej Európy. Úpravy cien na čerpacích staniciach sa v priemere realizujú do šiestich týždňov od zmien na burzách," vyčíslil IFP.
Prenos burzových cien benzínu do maloobchodných cien na Slovensku je tak najpomalší v regióne. Naopak, najrýchlejšie čerpacie stanice upravujú ceny v Rakúsku a Maďarsku, kde sa jadro prenosu veľkoobchodných cien do koncových cien pre motoristov realizuje do dvoch týždňov od zmien na burze.
Analýza navyše potvrdila motoristami všeobecne vnímanú cenovú asymetriu, podľa ktorej ceny palív rýchlejšie rastú, ako klesajú. Pri raste cien vstupov si motoristi okamžite priplatia vyše 0,10 eura, pri poklese neušetria. Cenovú asymetriu sa nepodarilo dokázať na koncentrovanejšom trhu v Maďarsku, ani v prípade ostatných okolitých krajín.
Inštitút preto poukázal na potrebu účinnejšej kontroly distribučného trhu s pohonnými látkami na Slovensku. "Po výraznom šoku na trhu s ropou, ktorý sa premietol aj do veľkoobchodných cien už v závere minulého roka, tak najmä v januári a v prvej polovici februára bol z hľadiska fundamentov priestor pre nižšie ceny pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach," domnievajú sa analytici.