Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Pri problémoch so splácaním úveru je nutná komunikácia s veriteľom

Ilustračné foto Foto: TERAZ.sk/Andrej Galica

Ak sa dlžník dostane do problémov so splácaním z rôznych dôvodov, mal by o tom informovať veriteľa.

Bratislava 26. januára (TASR) - Dnes nie je žiadny problém požičať si peniaze. Ten nastáva vtedy, ak záväzky z rôznych dôvodov dlžník nezvláda splácať. O tom, že dlžník je vo výpovednej lehote, alebo sa míňajú úspory, vie najlepšie on sám. Nemal by čakať na upomienky a výzvy súdu. Druhá strana, či už je to banka alebo nebanková spoločnosť, by mala o situácii vedieť.

Ako predísť nepríjemnostiam v podobe upomienok, zrážok zo mzdy či dokonca straty majetku radí Michaela Šoltész z Provident Financial: "Dohodnite si stretnutie v banke a pripravte sa naň. Spočítajte si svoje reálne príjmy a nevyhnutné výdavky aspoň na polroka dopredu. Zapojte do úsporného režimu celú rodinu. Nie je hanbou hovoriť o probléme vtedy, ak je možné ho riešiť. Informovať banku o nepriaznivej finančnej situácii je jedna strana mince, tou druhou je určite rodina, vaši blízki. V prípade hypotéky porozmýšľajte nad prenájmom nehnuteľnosti, v ktorej bývate a načas sa presťahujte k rodičom či známym. Ak problémy pretrvávajú, riešením je i jej predaj."

Pri hypotekárnom a spotrebnom úvere sa spláca tzv. anuitná splátka. Pozostáva z istiny a úroku, prípadne i z poistenia úveru voči úrazu, smrti či strate zamestnania. V prvej fáze väčšiu časť splátky tvorí úrok, v druhej istina. Ak banka povolí odklad splátok, povolí len odklad výšky istiny, nie úroku a poistenia. Preto požiadať banku o odklad splátok v prvej fáze splácania úveru nie je výhodné, nakoľko výška úroku je väčšia ako výška istiny a žiadosť o odklad splátok je vo väčšine bánk spoplatnená.

V prípade nebankových spoločností taktiež platí hlavné pravidlo – komunikovať! Teda, ak sa dlžník dostane do problémov so splácaním z rôznych dôvodov, mal by o tom informovať veriteľa. Nepomáha ignorovať poštové zásielky alebo neodpovedať na telefonáty.

"V prípade, že nás zákazník informuje o dočasnom výpadku príjmu, napríklad z dôvodu straty zamestnania alebo v súvislosti s nečakanou udalosťou, ktorá narušila jeho finančnú kondíciu, radi mu vyjdeme v ústrety. Dohodneme sa na odklade splátok alebo ich znížení, zostavíme splátkový kalendár. Táto služba je pre zákazníka bezplatná. Aj keď zákazník spláca nižšie splátky, zaplatí celkovo iba toľko, koľko je uvedené v zmluve, ktorú podpísal," vysvetľuje Šoltész.