Zverejňovať províziu finančným agentom nariaďuje prijatá novela zákona o úveroch na bývanie.
Autor TASR
Bratislava 15. mája (TASR) – Finančným agentom pribudli nové povinnosti pri sprostredkovaní úverov. Spotrebiteľov musia informovať o výške provízie, ktorú dostanú za dohodnutie úveru. Spoločnosti však tvrdia, že klientov jej výška veľmi nezaujíma. Upozorňujú aj na problémy v praxi, pretože nevedia, ktorý druh provízie majú zverejňovať.
Zverejňovať províziu finančným agentom nariaďuje prijatá novela zákona o úveroch na bývanie. Cieľom tejto zmeny bolo priniesť väčšiu transparentnosť do sprostredkovania úverov. Sprostredkovateľské spoločnosti však narážajú na problémy v praxi. "Národná legislatíva neurčila, ktorý druh provízie, vzhľadom na rôznosť našich druhov finančných agentov, sa klientovi má oznámiť. Tým po 21. marci 2016 došlo k rôznym postojom pri zverejňovaní provízie. Niekto zverejňuje províziu samostatného finančného agenta, niekto províziu podriadeného alebo viazaného finančného agenta. Táto skutočnosť v konečnom dôsledku k transparentnosti sprostredkovania neprispela," skonštatovala generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Darina Huttová.
Samotní klienti sa pritom podľa sprostredkovateľov o výšku ich provízie nezaujímajú. Potvrdzuje to AFISP, ale aj napríklad spoločnosť Fincentrum Slovensko. Ako uviedol riaditeľ spoločnosti Milan Repka, zverejňovanie provízií nevníma Fincentrum Slovensko ako prekážku. "Myslíme si, že spravodlivá odmena za prácu je štandardom. Zatiaľ naše skúsenosti hovoria, že sa klienti nezaujímajú. Zaujíma ich viac, čo mu dokáže sprostredkovateľ ponúknuť," tvrdí Repka.
Novelou zákona sa do praxe zaviedol aj nový Európsky štandardizovaný informačný formulár, takzvaný ESIS. Prostredníctvom neho majú klienti dostať viac informácií o úvere. Aj v tomto smere sú sprostredkovatelia skeptickí. Podľa nich je na jednej strane zvýšenie informovanosti na mieste, ale formuláre sú veľmi rozsiahle a privítali by zjednodušenie a sprehľadnenie poskytovaných informácií. "Trend ochrany spotrebiteľa, ktorý vnímame niekoľko mesiacov až rokov, priniesol situáciu, keď klient dostáva také obrovské množstvo informácií, že nie je schopný to čítať," podotkol Repka.
Aj podľa Huttovej je nový formulár veľmi rozsiahly a zatiaľ nie je preukázané ako prospeje trhu úverov a ochrane záujmov žiadateľa o hypotekárny úver. "Sprehľadnenie podmienok úverov a zníženie byrokracie by však občanom rozhodne pomohlo viac než vypĺňanie ďalších formulárov, obsahu ktorých často nerozumejú. No na mieste je hlavne potreba zvyšovania finančnej gramotnosti občanov, aby sa v spleti podmienok dokázali vyznať," tvrdí Huttová s tým, že je tiež dôležité zlacniť finančné služby vo všeobecnosti a zaoberať sa prehodnotením celej spleti rôznych odvodov, ktoré finančné produkty na Slovensku predražujú. "Tento cieľ považujeme za dôležitejší než stále zvyšovanie administratívnej zaťaženosti finančných inštitúcií a finančných agentov," doplnila.
Aj podľa spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko viac dokumentov neznamená, že klient je lepšie informovaný. "Prihovárame sa za zjednodušenie informácií pre klientov pri všetkých finančných produktoch, aby boli ľudia informovanejší a lepšie chápali fungovanie produktov," uviedla riaditeľka vzdelávania a vzťahov s verejnosťou OVB Ivica Chačaturianová. Navyše ani výška provízie nie je podľa nej zárukou toho, že klient dostane správny produkt. "Za určitých okolností ho dokonca môže pomýliť, keď si vyberie produkt, kde je provízia nízka, v domnienke, že tento je preňho výhodnejší. Sústrediť sa na províziu je krátkozraké, dôležitá je kvalita výsledku," tvrdí Chačaturianová.
Ľudia pritom pri finančných produktoch podľa AFISP stále ovplyvňuje reklama a zabúdajú na to, že nie každý výhodnú propagovanú pôžičku dostane. Nemyslia totiž napríklad na poplatky či pripoistenia, ktoré vedú k výhodnejšiemu úročeniu v banke. "Veľa tých, ktorí sa obracajú na nás o pomoc, pretože sa dostali do dlhovej špirály, keď si bývanie riešia spotrebnými či inými úvermi, dokonca pôžičkami z nebankoviek, sa v spleti finančných termínov a podmienok nevyznajú a rozhodujú sa hlavne podľa výšky splátok a úrokov bez prepočtu celkových nákladov na úver," dodala Huttová.
Zverejňovať províziu finančným agentom nariaďuje prijatá novela zákona o úveroch na bývanie. Cieľom tejto zmeny bolo priniesť väčšiu transparentnosť do sprostredkovania úverov. Sprostredkovateľské spoločnosti však narážajú na problémy v praxi. "Národná legislatíva neurčila, ktorý druh provízie, vzhľadom na rôznosť našich druhov finančných agentov, sa klientovi má oznámiť. Tým po 21. marci 2016 došlo k rôznym postojom pri zverejňovaní provízie. Niekto zverejňuje províziu samostatného finančného agenta, niekto províziu podriadeného alebo viazaného finančného agenta. Táto skutočnosť v konečnom dôsledku k transparentnosti sprostredkovania neprispela," skonštatovala generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Darina Huttová.
Samotní klienti sa pritom podľa sprostredkovateľov o výšku ich provízie nezaujímajú. Potvrdzuje to AFISP, ale aj napríklad spoločnosť Fincentrum Slovensko. Ako uviedol riaditeľ spoločnosti Milan Repka, zverejňovanie provízií nevníma Fincentrum Slovensko ako prekážku. "Myslíme si, že spravodlivá odmena za prácu je štandardom. Zatiaľ naše skúsenosti hovoria, že sa klienti nezaujímajú. Zaujíma ich viac, čo mu dokáže sprostredkovateľ ponúknuť," tvrdí Repka.
Novelou zákona sa do praxe zaviedol aj nový Európsky štandardizovaný informačný formulár, takzvaný ESIS. Prostredníctvom neho majú klienti dostať viac informácií o úvere. Aj v tomto smere sú sprostredkovatelia skeptickí. Podľa nich je na jednej strane zvýšenie informovanosti na mieste, ale formuláre sú veľmi rozsiahle a privítali by zjednodušenie a sprehľadnenie poskytovaných informácií. "Trend ochrany spotrebiteľa, ktorý vnímame niekoľko mesiacov až rokov, priniesol situáciu, keď klient dostáva také obrovské množstvo informácií, že nie je schopný to čítať," podotkol Repka.
Aj podľa Huttovej je nový formulár veľmi rozsiahly a zatiaľ nie je preukázané ako prospeje trhu úverov a ochrane záujmov žiadateľa o hypotekárny úver. "Sprehľadnenie podmienok úverov a zníženie byrokracie by však občanom rozhodne pomohlo viac než vypĺňanie ďalších formulárov, obsahu ktorých často nerozumejú. No na mieste je hlavne potreba zvyšovania finančnej gramotnosti občanov, aby sa v spleti podmienok dokázali vyznať," tvrdí Huttová s tým, že je tiež dôležité zlacniť finančné služby vo všeobecnosti a zaoberať sa prehodnotením celej spleti rôznych odvodov, ktoré finančné produkty na Slovensku predražujú. "Tento cieľ považujeme za dôležitejší než stále zvyšovanie administratívnej zaťaženosti finančných inštitúcií a finančných agentov," doplnila.
Aj podľa spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko viac dokumentov neznamená, že klient je lepšie informovaný. "Prihovárame sa za zjednodušenie informácií pre klientov pri všetkých finančných produktoch, aby boli ľudia informovanejší a lepšie chápali fungovanie produktov," uviedla riaditeľka vzdelávania a vzťahov s verejnosťou OVB Ivica Chačaturianová. Navyše ani výška provízie nie je podľa nej zárukou toho, že klient dostane správny produkt. "Za určitých okolností ho dokonca môže pomýliť, keď si vyberie produkt, kde je provízia nízka, v domnienke, že tento je preňho výhodnejší. Sústrediť sa na províziu je krátkozraké, dôležitá je kvalita výsledku," tvrdí Chačaturianová.
Ľudia pritom pri finančných produktoch podľa AFISP stále ovplyvňuje reklama a zabúdajú na to, že nie každý výhodnú propagovanú pôžičku dostane. Nemyslia totiž napríklad na poplatky či pripoistenia, ktoré vedú k výhodnejšiemu úročeniu v banke. "Veľa tých, ktorí sa obracajú na nás o pomoc, pretože sa dostali do dlhovej špirály, keď si bývanie riešia spotrebnými či inými úvermi, dokonca pôžičkami z nebankoviek, sa v spleti finančných termínov a podmienok nevyznajú a rozhodujú sa hlavne podľa výšky splátok a úrokov bez prepočtu celkových nákladov na úver," dodala Huttová.