Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Prvé pracovné dni po Vianociach prinášajú rakúskym obchodom nové tržby

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Desať percent celkového vianočného predaja sa vykonáva medzi Vianocami a Novým rokom. Mnohí obchodníci lákajú kupujúcich v prvom dni po Vianociach cenovými zľavami.

Viedeň 27. decembra (TASR) - Skončením vianočných sviatkov sa obchod s darčekmi nekončí. "Desať percent celkového vianočného predaja sa vykonáva medzi Vianocami a Novým rokom. A toto obdobie sa začína práve dnes," povedal viceprezident obchodnej divízie Hospodárskej komory Roman Seeliger pre ranné správy Ö1.

Mnohí obchodníci lákajú kupujúcich v prvom dni po Vianociach cenovými zľavami. Napríklad siete Media Markt a Saturn dnes otvorili svoje brány už o šiestej ráno.

Rakúšania zrejme prvé povianočné pracovné dni využijú na výmenu nevhodných darčekov alebo uplatnenie nákupných kupónov. Podľa spoločnosti KMU Forschung Austria patria práve kupóny a poukážky medzi najobľúbenejšie darčeky a v tomto roku prvýkrát zaujali v rebríčku prvé miesto. "Každý desiaty obdarovaný vymieňa tovar a je preto možné, že nezostane len pri výmene, ale v nasledujúcich dňoch sa budú kupovať aj nové tovary," dúfa Seeliger.



To, čo rakúski spotrebitelia nevedia, že pokiaľ je tovar v poriadku a nepoškodený, obchodník ho nemusí prevziať ani vymeniť. "Výmena je dobrovoľná. Neexistuje zákonom stanovené právo na výmenu tovaru," zdôrazňuje spotrebiteľská poradkyňa dolnorakúskej Pracovnej komory Sandra Schwarz-Nowaková. Na druhej strane mnohé obchody dobrovoľne zaviedli právo na výmenu.

Úplne iná situácia pochopiteľne nastáva v momente, keď je produkt chybný. V takom prípade musí obchodník do dvoch rokov tovar bezplatne opraviť alebo vymeniť, znížiť cenu alebo vrátiť peniaze. Kupóny bez stanovenej lehoty platnosti platia až 30 rokov, mnohé obchody však platnosť vymedzujú. Komora preto odporúča dodržať platnosť kupónov.

Podľa prvých odhadov tohtoročné Vianoce priniesli rakúskym obchodom tržby 1,63 miliardy eur, čo v medziročnom porovnaní znamená o 0,5 percenta viac.