Uviedol to v príhovore štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR R. Chovanec v úvode 5. ročníka konferencie o malých a stredných podnikoch SME Assembly 2016.
Autor TASR
Bratislava 24. novembra (TASR) – Malé a stredné podniky (SME) na Slovensku tvoria 99,9 % všetkých podnikateľských subjektov. Uviedol to dnes vo svojom príhovore v Bratislave štátny tajomník Ministerstva hospodárstva (MH) SR Rastislav Chovanec v úvode 5. ročníka konferencie o malých a stredných podnikoch "SME Assembly 2016", ktorá potrvá do 25. novembra. Podujatia, ktoré raz ročne organizuje Európska komisia (EK) v spolupráci s predsedajúcou krajinou Rady EÚ, sa zúčastnila aj eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elžbieta Bienkowska.
V SR je veľa mikropodnikov
Veľké firmy v SR sa podľa Chovanca podieľajú na pridanej hodnote až 30 %. "To znamená, že máme veľa mikropodnikov, ktoré zamestnávajú jedného až deviatich ľudí. Mikropodniky sú veľmi dôležité zo sociálneho pohľadu, vytvárajú zamestnanosť. Naším cieľom je, aby sa viac zapájali do subdodávateľských vzťahov a mohli rýchlejšie rásť, pretože aj malý nárast v rámci celkových činností bude mať veľký význam pre ekonomiku Slovenska," priblížil štátny tajomník rezortu hospodárstva SR.
"Kvôli tomu sme prijali aj zákon o podpore malého a stredného podnikania na Slovensku, ktorým jednak zavádzame nové nástroje podpory týchto podnikov, napríklad mentoring alebo koučing. Nové začínajúce firmy môžu čerpať inšpiráciu od iných skúsenejších podnikateľov alebo od iného typu mentorov a môžu prekonať prvú fázu podnikania, v ktorej je najviac firiem neúspešných. Takisto sme zaviedli tzv. test malého a stredného podnikania, kedy sa posudzuje, aký bude mať dosah každá nová legislatívna norma na podnikateľské prostredie a najmä na malé a stredné firmy. Aby sa nám nestalo, že budeme zvyšovať administratívnu záťaž bez toho, aby sme to dopredu vedeli, respektíve, aby sme dokázali eliminovať tzv. nepotrebnú byrokraciu," povedal.
V rámci členských krajín EÚ je podľa jeho slov vo všeobecnosti väčšie percento malých a stredných podnikov, ktoré sa podieľajú na ich raste HDP. "U nás stále 'hrajú prím' veľké spoločnosti, najmä tie nadnárodné. Približne 50 % exportu v SR tvorí len 50 firiem, čo je veľmi špecifické. Je to dané aj históriou, pretože podnikanie na Slovensku má iba 25-ročnú tradíciu. Myslím si, že v budúcnosti bude dôležitosť malých a stredných podnikov narastať, aj ekonomicky. To znamená, že tieto firmy budú rýchlejšie rásť, presunú sa zo segmentu jedného až deviatich ľudí do segmentu firiem napríklad s 20 až 50 zamestnancami," povedal.
Generačná výmena vo firmách
Podľa Chovanca bude dôležité, ako zvládnu firmy v SR tzv. prvú generačnú výmenu, pretože prví zakladatelia - prví majitelia firiem, ktorí začali podnikať po roku 1989, už dnes prichádzajú do veku, keď už nechcú veľa pracovať alebo majú dôchodkový vek. Je dôležité, aby dokázali firmu odovzdať nasledovníkom. Problémom podľa neho je, že to nemusia byť ich priami rodinní príslušníci. "Je preto dôležité, aby sme firmy odchodom zakladateľov nestratili z trhu. Chceli by sme podporiť to, aby prechod na novú generáciu vlastníkov bol jednoduchý a aby neprišlo k stratám na zamestnanosti," dodal Chovanec.
SME Assembly 2016 je podľa Ingrid Ludvikovej zo Zastúpenia EK v SR jedno z najdôležitejších európskych podujatí o politikách týkajúcich sa malých a stredných podnikateľských subjektov, ktoré raz ročne organizuje EK v spolupráci s predsedajúcou krajinou Rady EÚ. Program konferencie sa sústreďuje aj na inovácie v biznise a podporu pre začínajúce a rozvíjajúce sa podniky (tzv. start-upy a scale-upy). Zúčastňujú sa jej podnikatelia, vedci, médiá, ako aj politickí predstavitelia EÚ a členských krajín.
Ako ďalej informovala Ludviková, počas konferencie budú tiež vyhlásení víťazi Európskej ceny za podporu podnikania, ktorej cieľom je vyhľadávanie a oceňovanie úspešných iniciatív zameraných na podporu podnikov a podnikania v Európe. Táto iniciatíva umožňuje predstaviť príklady najlepších zásad a postupov v podnikaní, zvýšiť povedomie spoločnosti o pridanej hodnote podnikania, ako aj povzbudiť a inšpirovať potenciálnych podnikateľov. Podujatie podľa nej vytvára priestor na diskusiu o možnostiach rozvoja politík pre malé a stredné podniky a o rozširovaní inovatívnych spôsobov spolupráce s cieľom podporiť podnikanie v členských krajinách EÚ.