Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

SR neprepásla šancu byť súčasťou vysokorýchlostných koridorov v EÚ

František Palko Foto: FOTO TASR/Oliver Ondráš

Štátny tajomník MDVRR SR František Palko dnes na Rade EÚ v Bruseli hovoril aj o jednotnom digitálnom trhu.

Brusel 5. decembra (TASR) - Dnešné rokovania ministrov na Rade EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli sa týkali vytvárania jednotného digitálneho trhu a jednotného železničného trhu EÚ. Uviedol to štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR František Palko, ktorý zdôraznil, že Slovensko nevypadlo z mapy vysokorýchlostných dopravných koridorov.

Palko upozornil, že železnice sú ešte stále dôležitou súčasťou dopravnej siete v Európe, a preto sa v rámci nového programového obdobia únie (2014-2020) budú poskytovať zdroje z eurofondov na tie dopravné koridory, ktoré majú charakter paneurópskych, čiže na takzvanú sieť TEN-T.

Rada ministrov sa dnes zaoberala predovšetkým otázkou zvýšenia harmonizácie železničných trhov v rámci EÚ tak, aby niektoré činnosti mohla vykonávať Európska železničná agentúra. Tá má v súčasnosti skôr monitorovaciu úlohu a diskusie vedú k tomu, aby dostala právomoci napríklad v oblasti vydávania povolení pre železničné vozidlá na trať. Prínosom tohto opatrenia by bolo uľahčenie riadenia železničnej dopravy v rámci EÚ aj odbúranie časti administratívnych nákladov v železničnej doprave na národnej úrovni, pričom by členské štáty vzniknuté úspory vedeli využiť iným spôsobom.

V odpovedi na otázku TASR, či je Bratislava stále súčasťou vysokorýchlostného železničného prepojenia, Palko zdôraznil, že k žiadnym zmenám nedošlo a Slovensko táto trasa neobíde.

"V rámci nového programového obdobia budeme mať v našom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra samostatnú prioritnú os, ktorá sa bude venovať železničnej doprave, a gro týchto prostriedkov pôjde práve na budovanie európskych koridorov a do oblasti železničnej dopravy," opísal situáciu Palko.

Štátny tajomník spresnil, že v súčasnosti sa hľadajú správne miesta a správne trasovanie železničnej trate, zdôraznil tiež, že rozhodnutie o tom, že SR bude súčasťou dôležitých európskych koridorov, už dávno padlo.

Na druhej strane konštatoval, že niektoré scenáre z minulosti, napríklad tunel popod Bratislavu, boli skôr idealistickou utópiou, pričom dnes možno hovoriť o pragmatizme a realizme, keď sa hľadá také trasovanie, ktoré bude realizovateľné a ktoré umožní, aby sa Slovensko veľmi rýchlo stalo súčasťou európskeho vysokorýchlostného koridoru.

Jednotný digitálny trh EÚ bude prínosom aj pre slovenskú ekonomiku

Téma vytvárania jednotného digitálneho trhu EÚ je pre Slovensko veľmi dôležitá, nakoľko vytvára predpoklady pre generovanie nových pracovných miest a vysokých odvodov. Konštatoval to dnes po ukončení zasadnutia Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR František Palko.

Zdôraznil, že oblasť informatizácie a informačných technológií predstavuje oblasť ekonomického rastu a vytvárania nových pracovných miest. Pripomenul údaje Štatistického úradu SR, podľa ktorých v roku 2012 tento sektor na Slovensku vytvoril približne 7000 nových pracovných príležitostí.

František Palko
Foto: FOTO TASR/Pavel Neubauer
"Dnes sme mali diskusie o tom, aby informatizácia a digitalizácia mala jednoduchšie pravidlá z hľadiska jednotného trhu EÚ," uviedol Palko. A dodal, že to okrem iného znamená zvýšiť ochranu dát spotrebiteľov a menej administratívy pri podnikaní v tejto oblasti, ale aj výhody pre spotrebiteľov ako napríklad kompletné odbúranie roamingových poplatkov pri používaní mobilov v zahraničí.

Podľa jeho slov ide o aktuálne opatrenia aj z hľadiska záujmov SR, nakoľko podľa analýz Európskej komisie (EK) bude tento sektor v najbližšom období potrebovať zhruba 700.000 pracovných miest.

Palko zdôraznil význam uvedeného sektora na príklade Slovenska, kde digitálny trh zamestnáva asi 55.000 ľudí, ktorí platia viac odvodov a daní ako zamestnanci slovenského automobilového priemyslu, ktorých je vyše 100.000.

"Tomuto sektoru sa chceme intenzívne venovať aj z hľadiska internetizácie verejnej správy," uviedol Palko.