Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov má skúsenosti s tým, že práve v predvianočnom období podľahnú ľudia nevýhodným rýchlym pôžičkám.
Autor TASR
Bratislava 9. januára (TASR) – Aj tieto Vianoce ukázali, že väčšina Slovákov sa spolieha na život na dlh. Či už využili platobnú úverovú kartu, alebo úver od banky, prípadne nebankovky. "Hoci presná evidencia neexistuje, z našich skúseností vidíme, že každý rok narastá počet poberateľov úverov. A rovnako sa každý rok presviedčame o tom, že sú ľudia, ktorým finančné plánovanie nehovorí vôbec nič. Je však zbytočné sa potom vyhovárať napríklad aj na nebankovku, že ich obrala o majetok a zdravie," skonštatoval predseda Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Rastislav Podhorec.
Asociácia má skúsenosti s tým, že práve v predvianočnom období podľahnú ľudia nevýhodným rýchlym pôžičkám, lebo z časových dôvodov či neznalosti neporovnávajú produkty viacerých bánk. "A čo je horšie, pozerajú sa na úrok a výšku splátky, no nie napríklad aj na celkové náklady úveru," priblížil Podhorec.
Ľuďom sa tak môže stať, že následne majú problémy so splácaním pôžičky. Riešením v prípade nevýhodného zadlženia je podľa Podhorca znovunastavenie podmienok, ktoré sú pre dlžníka prijateľné. "Je zrejmé, že žiadna finančná inštitúcia porušenie dohôd nebude tolerovať. Aj preto je lepšie nečakať a riešiť nepriaznivú situáciu hneď. Napríklad prenastavením úveru či novým, výhodnejším úverom," tvrdí Podhorec.
Veľmi dôležitým kritériom sú podľa neho celkové náklady úveru, teda ročná percentuálna miera nákladov (RPMN), no rovnako aj flexibilita finančnej inštitúcie, jej servis, ako aj nastavenie schvaľovacích procesov. "Mýtus o malých písmenkách je potrebné tiež objasniť. Problém malých písmen nie je v ich veľkosti, ale v tom, že bežný občan nerozumie terminológii, ktorá je v zmluvách. Práve tu môže tiež pomôcť finančný sprostredkovateľ a pojmy a ich dôsledky objasniť. No nové ustanovenie zákona už odstraňuje malé písmená," dopĺňa Podhorec.
Asociácia má skúsenosti s tým, že práve v predvianočnom období podľahnú ľudia nevýhodným rýchlym pôžičkám, lebo z časových dôvodov či neznalosti neporovnávajú produkty viacerých bánk. "A čo je horšie, pozerajú sa na úrok a výšku splátky, no nie napríklad aj na celkové náklady úveru," priblížil Podhorec.
Ľuďom sa tak môže stať, že následne majú problémy so splácaním pôžičky. Riešením v prípade nevýhodného zadlženia je podľa Podhorca znovunastavenie podmienok, ktoré sú pre dlžníka prijateľné. "Je zrejmé, že žiadna finančná inštitúcia porušenie dohôd nebude tolerovať. Aj preto je lepšie nečakať a riešiť nepriaznivú situáciu hneď. Napríklad prenastavením úveru či novým, výhodnejším úverom," tvrdí Podhorec.
Veľmi dôležitým kritériom sú podľa neho celkové náklady úveru, teda ročná percentuálna miera nákladov (RPMN), no rovnako aj flexibilita finančnej inštitúcie, jej servis, ako aj nastavenie schvaľovacích procesov. "Mýtus o malých písmenkách je potrebné tiež objasniť. Problém malých písmen nie je v ich veľkosti, ale v tom, že bežný občan nerozumie terminológii, ktorá je v zmluvách. Práve tu môže tiež pomôcť finančný sprostredkovateľ a pojmy a ich dôsledky objasniť. No nové ustanovenie zákona už odstraňuje malé písmená," dopĺňa Podhorec.