Nakupujúci majú právo o predajcovi i jeho ponuke vedieť všetky dôležité informácie.
Autor TASR
Bratislava 17. marca (TASR)- Pôžitok z nakupovania nespočíva len v zakúpenom tovare. Radosť sa ešte násobí, ak sa niekomu podarí nájsť extra výhodnú ponuku. Nie všetci ľudia sú však natoľko skúsení a ostražití, aby z času na čas nenaleteli rafinovaným trikom obchodníkov - najmä pri nakupovaní cez internet.
"Spoľahlivý a bezpečný e-shop spoznáte už na prvý pohľad. Ponúka totiž viac spôsobov platby, nielen tú vopred. Zákazník by mal mať možnosť zaplatiť na dobierku i ďalšími on-line spôsobmi. O doprave poštou či inak nehovoriac. Platí tiež, že to, čo si spotrebitelia kupujú na internete, musí byť bezpodmienečne na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako identický tovar v kamennom obchode," upozornil odborník na internetové nakupovanie Jan Kriegel z česko-slovenského nákupného portálu Heureka. V opačnom prípade podľa neho nezostáva nič iné, len čím skôr tovar reklamovať. "Treba si dávať pozor na to, že reklamácia neplatí na tovar vyrábaný na objednávku, tlačoviny, filmy a DVD či potraviny podliehajúce rýchlemu kazeniu," doplnil Kriegel.
Nakupujúci majú právo o predajcovi i jeho ponuke vedieť všetky dôležité informácie. Podľa Kriegla by sa nemalo stávať, že na webe e-shopu nenájdu tie základné. "Najmä obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy či spôsoby platby. Kontaktné údaje, telefón a e-mail by mali byť samozrejmosťou. Opak je znakom neserióznosti," tvrdí. Zaujímavá je podľa odborníka aj rýchlosť a kvalita reakcie obchodníka, ak nakupujúci potrebuje nejaké doplňujúce informácie o výrobku, prípadne ak si chce dať vysvetliť nejaké nejasnosti.
"Ak nakupujúcemu niečo nie je jasné, mal by si to dať vysvetliť, nesmie sa báť. Rýchlosť reakcie, ochota a prístup obchodníka na druhej strane počítača kupujúcemu čo-to napovedia. Niekedy ho na poslednú chvíľu vystríhajú pred podvodníkmi skrytými za klávesnicou," konštatoval a dodal, že rovnako ako v klasickom obchode, tak aj na internete má predajca povinnosť do 30 dní sťažnosť vybaviť. "Buď zabezpečiť dôstojnú nápravu problematickej veci, alebo reklamáciu v celom rozsahu zamietnuť."
Pri reklamáciách vecí zakúpených on-line ich kupujúci zasiela naspäť tam, kde si ich kúpil. Reklamačná lehota začína plynúť od chvíle, kedy predajca reklamovaný tovar prevezme od dopravcu. Kvalita jednotlivých produktov sa dá porovnať aj prostredníctvom overených internetových "porovnávačov". Kupujúci tak získa možnosť rozhodovať sa nielen na základe kvality a ceny, ale tiež prostredníctvom nezávislých recenzií a referencií ostatných spotrebiteľov. Okrem tovaru si takto môže "preklepnúť" i samotných predajcov. Heureka napríklad v službe Overené zákazníkmi ukazuje, ktoré obchody sú dôveryhodné, spoľahlivé a bezpečné.
"Spoľahlivý a bezpečný e-shop spoznáte už na prvý pohľad. Ponúka totiž viac spôsobov platby, nielen tú vopred. Zákazník by mal mať možnosť zaplatiť na dobierku i ďalšími on-line spôsobmi. O doprave poštou či inak nehovoriac. Platí tiež, že to, čo si spotrebitelia kupujú na internete, musí byť bezpodmienečne na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako identický tovar v kamennom obchode," upozornil odborník na internetové nakupovanie Jan Kriegel z česko-slovenského nákupného portálu Heureka. V opačnom prípade podľa neho nezostáva nič iné, len čím skôr tovar reklamovať. "Treba si dávať pozor na to, že reklamácia neplatí na tovar vyrábaný na objednávku, tlačoviny, filmy a DVD či potraviny podliehajúce rýchlemu kazeniu," doplnil Kriegel.
Nakupujúci majú právo o predajcovi i jeho ponuke vedieť všetky dôležité informácie. Podľa Kriegla by sa nemalo stávať, že na webe e-shopu nenájdu tie základné. "Najmä obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy či spôsoby platby. Kontaktné údaje, telefón a e-mail by mali byť samozrejmosťou. Opak je znakom neserióznosti," tvrdí. Zaujímavá je podľa odborníka aj rýchlosť a kvalita reakcie obchodníka, ak nakupujúci potrebuje nejaké doplňujúce informácie o výrobku, prípadne ak si chce dať vysvetliť nejaké nejasnosti.
"Ak nakupujúcemu niečo nie je jasné, mal by si to dať vysvetliť, nesmie sa báť. Rýchlosť reakcie, ochota a prístup obchodníka na druhej strane počítača kupujúcemu čo-to napovedia. Niekedy ho na poslednú chvíľu vystríhajú pred podvodníkmi skrytými za klávesnicou," konštatoval a dodal, že rovnako ako v klasickom obchode, tak aj na internete má predajca povinnosť do 30 dní sťažnosť vybaviť. "Buď zabezpečiť dôstojnú nápravu problematickej veci, alebo reklamáciu v celom rozsahu zamietnuť."
Pri reklamáciách vecí zakúpených on-line ich kupujúci zasiela naspäť tam, kde si ich kúpil. Reklamačná lehota začína plynúť od chvíle, kedy predajca reklamovaný tovar prevezme od dopravcu. Kvalita jednotlivých produktov sa dá porovnať aj prostredníctvom overených internetových "porovnávačov". Kupujúci tak získa možnosť rozhodovať sa nielen na základe kvality a ceny, ale tiež prostredníctvom nezávislých recenzií a referencií ostatných spotrebiteľov. Okrem tovaru si takto môže "preklepnúť" i samotných predajcov. Heureka napríklad v službe Overené zákazníkmi ukazuje, ktoré obchody sú dôveryhodné, spoľahlivé a bezpečné.