Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

RADÍME: Na hľadanie vhodných kancelárií si treba nechať dostatok času

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Ivan Majerský

Čím má firma viac zamestnancov, tým je čas nutný na správny výber kancelárií dlhší.

Bratislava 10. mája (TASR) – Hľadanie kancelárskych priestorov na prenájom je zložitý a dlhodobý proces, ktorý by si firmy nemali nechať na poslednú chvíľu. Podniky s niekoľkými desiatkami zamestnancov by si na to mali vyčleniť aj viac ako rok, odporúča realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. A to za predpokladu, že vhodná budova pre ne už existuje a netreba ju postaviť.

Spoločnosť upozornila, že celý proces treba koordinovať, dohliadať na časový plán a myslieť aj na záložné možnosti. Platí podľa nej, že čím má firma viac zamestnancov, tým je čas nutný na správny výber kancelárií dlhší. Za potrebný prvý krok označila vypracovanie odhadu budúceho počtu a charakteru pracovných rolí. Neskôr treba myslieť na flexibilitu nájomnej zmluvy, ktorá pomôže pri zmenách v počte zamestnancov.

„Na rozdiel od minulých rokov sledujeme zväčšovanie firiem, a tým pádom zvyšovanie dopytu po nájomných plochách, v posledných mesiacoch dokonca nedostatok existujúcich voľných kancelárií. Preto väčšina dnešných klientov musí k štandardne nutnému času pripočítať aj dobu, kým sa postavia nové vhodné budovy, a tak musia riešiť otázku kancelárskych priestorov v dlhodobom, strategickom rozhodovaní. Nenechávajú výber na posledný rok platnosti nájomnej zmluvy,“ zdôraznil vedúci oddelenia prenájmu kancelárií Ján Bryndza.

Ako dodal, po výbere vhodných kancelárskych priestorov netreba zabúdať na ich stavebnú úpravu. Kancelárie by totiž mali zodpovedať predstavám firmy. Čas potrebný na vyladenie priestorového plánu, teda toho, ako bude finálne rozmiestnenie nábytku v kancelárii vyzerať, závisí podľa poradenskej spoločnosti od náročnosti klienta a od stavu pôvodnej dispozície priestoru.

„Je nutné rátať s tým, že na vypracovanie projektovej dokumentácie priestorov po odsúhlasení finálneho priestorového plánu potrebujú projektanti štyri až šesť týždňov, a to sme ešte nezačali so samotnou výstavbou priestorov budúcej kancelárie. Pri priestore s výmerou 500 až 1000 m2 hovoríme približne o ôsmich až 10 týždňoch stavebných prác v závislosti od náročnosti interiéru,“ vyčíslil vedúci oddelenia projektového manažmentu Radoslav Blažo.

Spoločnosť radí, že pri plánovaní treba rozhodne počítať s nepredvídateľnými okolnosťami. Patria k nim aj dôležitejšie úlohy v rámci firemného biznisu či dostupnosť členov vedenia pre schvaľovanie výberu. Časový sklz môže spôsobiť obdobie leta, Vianoc alebo choroby. „Je bežné, že pokiaľ nie je podpísaná zmluva a zaplatený depozit, kancelárske priestory sú stále v ponuke. Preto veta od prenajímateľa 'mám na priestor viacero záujemcov, rozhodnite sa čo najskôr', nie je len obchodnou hrou, ako donútiť záujemcu konať rýchlejšie,“ uzavrel Bryndza.