Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. november 2024Meniny má Ondrej a Andrej
< sekcia Ekonomika

Rakúske súkromné lietadlá vlani zaznamenali zvýšený dopyt

Ilustračná snímka. Foto: TASR – Jaroslav Novák

Prevádzkovatelia vlani lietali na 26 rakúskych letísk.

Viedeň 18. februára (TASR) - Kým sektor komerčnej leteckej dopravy výrazne zasiahla pandémia nového koronavírusu, prevádzkovatelia súkromných lietadiel, tzv. obchodného letectva, dosahujú nové rekordy. Ich trhový podiel podľa objemu letov sa v Rakúsku medziročne zvýšil o 4,3 % na 11,2 %. Podľa údajov Rakúskeho združenia obchodného letectva (ABAA) sektor priamo a nepriamo zamestnáva 12.400 ľudí.

Prevádzkovatelia vlani lietali na 26 rakúskych letísk. "S pomocou súkromných lietadiel sa organizovala napríklad preprava orgánov a krvných konzerv či rizikových pacientov a dodávky nevyhnutných náhradných dielov alebo systémového tovaru, ktoré nemohli byť pre obmedzenia leteckých spoločností doručené do cieľovej destinácie," cituje agentúra APA prezidentku ABAA Antoniu Gilbertovú.

Podľa ABAA patrí Rakúsko k najobľúbenejším lokalitám. Na konci roka 2020 tam bolo registrovaných 226 súkromných lietadiel, čo zodpovedá medziročnému zvýšeniu o štyri percentá a výrazne presahuje európsky dvojpercentný priemer. Približne 17 % nových lietadiel, ktoré boli vlani predané v Európskej únii, bolo registrovaných v Rakúsku, čiže takmer každé piate. V rámci EÚ predbehli Rakúsko iba Nemecko a Poľsko.

Lízingová spoločnosť Raiffeisen - Leasing vlani zaznamenala historický rekord v počte žiadostí o financovanie. "Dostávame čoraz viac žiadostí od firiem, ktoré doteraz nevyužívali súkromné lietadlá, teraz však trpia pre výrazne obmedzené komerčné lety," povedal predstaviteľ spoločnosti Alexander Schmidecker.

Súkromné lety sú z hľadiska emisií skleníkových plynov sporné. Združenie neziskových organizácií Oxfam vlani vydalo správu, podľa ktorej bohatí ľudia škodia klíme viac než chudobní. Správa sa sústredila na dôležité roky 1990 až 2015, keď sa globálne emisie zdvojnásobili. Najbohatších 10 % ľudí (630 miliónov) v tomto období zodpovedalo za 52 % emisií oxidu uhličitého (CO2). Oxfam preto za najúčinnejšiu páku boja proti klimatickým zmenám považuje dopravu, najmä leteckú.

ABAA naproti tomu tvrdí, že podiel obchodného letectva na globálnych emisiách CO2 predstavuje 0,04 %. Zároveň upozorňuje, že udržateľný rozvoj a ekologické palivá, napríklad biokerozín alebo vodík, sú v leteckom sektore dôležitou témou.