Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Rakúsko chce mať do roku 2020 na cestách 200.000 elektromobilov

Na snímke zamestnankyňa počas výroby nového elektromobilu BMW i3 v rámci oficiálneho štartu veľkoobjemovej výroby v závode nemeckej automobilky BMW AG v Lipsku 18. septembra 2013. Cena automobilu sa pohybuje okolo 34.950 eur (vrátane batérií). Záruka na batérie predstavuje osem rokov alebo 160.000 km. Foto: TASR/AP

Cenová priepasť medzi klasickými a e-autami by sa mala zo súčasných 5000 eur do roku 2017 znížiť na 3000 eur.

Viedeň 8. októbra (TASR) - Elektrické osobné vozidlá (e-autá) potrebujú v úvodnej fáze svojho rozvoja v Rakúsku verejnú podporu, lebo zatiaľ nedokážu cenou konkurovať autám s klasickými spaľovacími motormi. Agentúra APA sa odvoláva na dnešné informácie Helmuta-Klausa Schimanyho, ktoré poskytol novinárom vo Viedni.

Schimany pôsobí ako šéf predstavenstva novozriadenej Bundesinitiative eMobility Austria (BieM). Podľa neho by sa však cenová priepasť medzi klasickými a e-autami mala zo súčasných 5000 eur do roku 2017 znížiť na 3000 eur. Opravy elektroáut by však mali byť až o tretinu lačnejšie ako áut so spaľovacími motormi.

Rakúsko chce mať na cestách do roku 2020 aspoň 200.000 elektroáut. Schimany považuje cieľ v skutočnosti sa veľmi optimistický, ale "celkovo by sa dal dosiahnuť, ak sa na jeho splnenie vytvoria celkové podmienky".

Viac ako polovica motoristov podľa zakladateľa firmy b-mobility Stefana Kalteneggera najazdí denne tesne nad 20 kilometrov (km) a len 1 % z nich dosahuje denný priemer viac ako 100 km. Podľa neho by preto akčný rádius e-áut nemal by zásadným problémom. Na elektrické auto v domácnosti treba hľadieť ako na druhé vozidlo, ktoré by malo byť určené na denné jazdy pod 60 km.

Predpokladá sa, že cena batérií časom klesne asi o 75 % a zníži sa aj ich hmotnosť. Odborníci predpokladajú, že batérie e-áut sa asi v 80 % prípadov budú dobíjať v rezidenčnej oblasti sídel. Ale aj tak bude nevyhnutnosťou budovanie dobíjacích staníc na verejne prístupných miestach. Vzhľadom na vyššie uvedený fakt sa ustupuje od zámeru budovať komplexné dobíjacie zariadenia, lebo sa zrejme nebudú využívať v takom rozsahu, ako sa pred časom predpokladalo.

BieM sa definuje ako otvorená platforma pre výmenu podnikateľských, technologických, vedeckých poznatkov a skúseností pre oblasť e-mobility.