Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Ekonomika

Rastie záujem o veterány, zberatelia v nich vidia vhodnú investíciu

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Podľa nemeckých bankárov je záujem o historické vozidlá veľmi veľký, pričom sú považované za stabilné investície. Veľký investičný potenciál potvrdzujú aj analytici v strednej Európe.

Bratislava 31. augusta (TASR) - Akcie, virtuálne meny, dlhopisy či zlato sú produkty, ktoré investori často a vo veľkom využívajú. Do tejto kategórie však pribudli aj automobily - veterány, ale i youngtimery. Záujmu o alternatívne investície sa začal prispôsobovať aj trh.

Podľa nemeckých bankových odborníkov je záujem o historické vozidlá veľmi veľký, pričom sú považované za stabilné investície. Veľký investičný potenciál takýchto vozidiel potvrdzujú aj analytici v strednej Európe. Efektivita takejto investície závisí aj od počtu vyrobených kusov daného modelu a značky, ktoré na trhu zostávajú, a od toho, v akom sú stave.

Záujem potvrdzuje aj značka Mototechna, ktorá tento rok na jar v Českej republike spustila samostatnú značku Mototechna Classic špecializujúcu sa práve na predaj veteránov a youngtimerov.

"Od svojho marcového spustenia zobchodovala Mototechna Classic takmer 50 vozidiel a do jej portfólia sa podarilo dostať niekoľko úplne unikátnych vozidiel. Za zmienku stojí napríklad Jaguar XK 120 Alloy Roadster, ktorého bolo vyrobených iba 242 kusov, s cenou presahujúcou v prepočte 330.000 eur. Spomenúť možno aj trojicu klasických Ferrari z 80. a 90. rokov v cene nad 100.000 eur, ktoré sú zberateľmi veľmi žiadané," povedal pre TASR Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu AAA Auto.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že staršie vozidlá prémiových značiek (Mercedes-Benz, Jaguar) po páde na cenové dno, ktoré prichádza medzi 20. až 30. rokom od výroby, začnú pomaly, ale isto na hodnote opäť naberať.

„Do týchto vozidiel investujú skôr fanúšikovia jednotlivých značiek a vlastníctvo vozidla neberú primárne ako investíciu, ale skôr ako splnený sen,“ dopĺňa Topol. To však neplatí v prípade extraprémiových vozidiel. Napríklad Mototechna Classic v najbližšom čase očakáva príjazd unikátneho Ferrari Enzo, ktorých bolo vyrobených iba 400 kusov. Jeho cena bude atakovať hranicu takmer dva milióny eur. „Takéto vozidlá už po cestách prakticky nejazdia, alebo len úplne výnimočne. Ich majitelia do nich ukladajú svoje financie, pretože ich cena môže postupom času významne narastať,“ informoval Petr Dufek, analytik ČSOB.