Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Rastú obavy z ekonomických dôsledkov sporu Pekingu a Tokia o ostrovy

Policajti ťahajú za sebou protestujúceho po jeho zadržaní počas protijaponskej demonštrácie v Šanghaji 18. septembra 2012. Dnešné 81. výročie japonskej invázie prinieslo novú vlnu protestov. Číňania v nej ventilujú svoj hnev nad koloniálnou minulosťou i súčasným sporom o ostrovy vo Východočínskom mori Foto: TASR/AP

Ekonómovia sa obávajú najmä dôsledkov na vzájomný obchod. Objem obchodu medzi Čínou a Japonskom predstavoval minulý rok okolo 345 miliárd USD (264,29 miliardy eur).

Tokio/Peking 18. septembra (TASR) - Niektorí analytici sa obávajú ekonomických dôsledkov, ak sa súčasný spor medzi Čínou a Japonskom o ostrovy vo Východočínskom mori v dohľadnej dobe nevyrieši.

Už viacero japonských firiem a obchodných reťazcov dočasne uzatvorilo svoje prevádzky v Číne po tom, ako zaznamenali útoky Číňanov na svoje obchody, reštaurácie či predajcov áut. Následne klesla hodnota niektorých japonských spoločností na tokijskej burze. Japonská vláda medzitým požiadala Peking, aby urobil viac na ochranu japonských podnikov v Číne.

Ekonómovia sa obávajú najmä dôsledkov na vzájomný obchod. Objem obchodu medzi Čínou a Japonskom predstavoval minulý rok okolo 345 miliárd USD (264,29 miliardy eur).

"Máme vážne obavy. Ak sa nezačnú veci riešiť okamžite, situácia sa môže vymknúť spod kontroly," povedal v rozhovore pre BBC Martin Schulz z Fujitsu Research Institute. "Takýto vývoj by poškodil japonské firmy ešte viac než ich poškodzuje v súčasnosti," dodal.

Rozsiahle protesty v Číne proti Japonsku vypukli po tom, ako sa v médiách objavili správy, že Japonsko uskutočnilo svoj pôvodný zámer a od súkromných vlastníkov odkúpilo tri z piatich malých ostrovov vo Východočínskom mori. Na ostrovy si robia nárok ako Japonci, tak Číňania.

Hodnota akcií automobilky Nissan klesla na burze v Tokiu o 5 %, výrobcu odevov Fast Retailing o 7 % a automobilky Honda o 2,5 %. Aj keď firmy, okrem spomínaných aj Toyota, Mazda, Sony alebo Canon, predbežne prerušili výrobu, obávajú sa, že protesty môžu eskalovať.

Na druhej strane Sarah McDowellová, analytička pre oblasť Ázie zo spoločnosti IHS Global Insight, sa domnieva, že aj keď japonské firmy dočasne pocítia dôsledky konfliktu, na vzájomné obchodné vzťahy by spor nemal mať výrazný vplyv. "Obe krajiny sú ekonomicky silne previazané. Už v minulosti sme zaznamenali výzvy na bojkot japonských výrobkov, ktoré mali pôvod v politike, no obe vlády nakoniec dokázali udržať obchodné vzťahy na dobrej úrovni."