Pri priemernej predajni v obchodnom centre s plochou približne 150 až 200 m2 sa v súčasnosti cena nájmu pohybuje v Bratislave od 30 do 50 eur za m2 na mesiac.
Autor TASR
Bratislava 17. marca (TASR) - Ceny nájmov obchodných priestorov v Bratislave by mali počas tohto roka stagnovať alebo mierne klesať. Stane sa tak najmä kvôli očakávanému poklesu maloobchodných obratov a marží, pričom niektoré náklady obchodníkov porastú. "Najľahšie si udržia cenu špičkové centrá a v nich lokalizované takzvané prime units," povedal pre TASR manažér konzultantskej spoločnosti v oblasti realít CBRE Matúš Choma.
Pri priemernej predajni v obchodnom centre s plochou približne 150 až 200 m2 sa v súčasnosti cena nájmu pohybuje v Bratislave od 30 do 50 eur za m2 na mesiac. Približne rovnakú cenu zaplatia obchodníci na frekventovaných obchodných uliciach. V lokalitách s menším pohybom ľudí to však môže byť polovičná, prípadne ešte nižšia suma.
Aj počas nasledujúcich mesiacov tohto roka Choma očakáva, že trend zmenšovania predajných plôch u obchodníkov so zmiešaným tovarom, ale aj u špecialistov, bude pokračovať. Tomu zodpovedá aj výstavba nových obchodných priestorov, ktorá ani zďaleka nedosahuje ambície spred niekoľkých rokov. V hlavnom meste je v súčasnosti rozostavané len jedno významné obchodné centrum. "Vlani bol prírastok v Bratislave 40.600 m2 z čoho 36.000 m2 v projekte Centrál a 4600 m2 v Avione," informoval Choma.
Na strane dopytu po obchodných priestoroch pritom na trhu existuje úzko profilovaná skupina nájomníkov, ktorí majú naďalej záujem otvárať nové predajne. A to najmä v takzvaných retail parkoch či v mestách a lokalitách, ktoré ešte nie sú saturované. "Je možné, že táto skupina sa rozšíri o ďalších nájomníkov, napríklad takých, ktorí doteraz dávali prednosť klasickým obchodným centrám," skonštatoval Choma. Momentálne je celkovo v Bratislave k dispozícii okolo 500.000 m2 obchodných priestorov.
Pri priemernej predajni v obchodnom centre s plochou približne 150 až 200 m2 sa v súčasnosti cena nájmu pohybuje v Bratislave od 30 do 50 eur za m2 na mesiac. Približne rovnakú cenu zaplatia obchodníci na frekventovaných obchodných uliciach. V lokalitách s menším pohybom ľudí to však môže byť polovičná, prípadne ešte nižšia suma.
Aj počas nasledujúcich mesiacov tohto roka Choma očakáva, že trend zmenšovania predajných plôch u obchodníkov so zmiešaným tovarom, ale aj u špecialistov, bude pokračovať. Tomu zodpovedá aj výstavba nových obchodných priestorov, ktorá ani zďaleka nedosahuje ambície spred niekoľkých rokov. V hlavnom meste je v súčasnosti rozostavané len jedno významné obchodné centrum. "Vlani bol prírastok v Bratislave 40.600 m2 z čoho 36.000 m2 v projekte Centrál a 4600 m2 v Avione," informoval Choma.
Na strane dopytu po obchodných priestoroch pritom na trhu existuje úzko profilovaná skupina nájomníkov, ktorí majú naďalej záujem otvárať nové predajne. A to najmä v takzvaných retail parkoch či v mestách a lokalitách, ktoré ešte nie sú saturované. "Je možné, že táto skupina sa rozšíri o ďalších nájomníkov, napríklad takých, ktorí doteraz dávali prednosť klasickým obchodným centrám," skonštatoval Choma. Momentálne je celkovo v Bratislave k dispozícii okolo 500.000 m2 obchodných priestorov.