Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Renault chce, aby do roku 2022 tvorili 50 % produkcie elektromobily

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Automobilka chce ponúknuť v časovom horizonte piatich rokov osem čisto elektrických vozidiel a 12 hybridných modelov.

Paríž 8. októbra (TASR) - Francúzsky výrobca automobilov Renault chce, aby do roku 2022 polovica z jeho modelov boli buď elektromobily, alebo hybridné vozidlá. A investuje veľké sumy aj do vývoja tzv. "robo-vozidiel" so zvyšujúcou sa mierou autonómie.

Cieľom strategického plánu, ktorý automobilka predstavila koncom tohto týždňa, je zvýšiť ročné príjmy Renaultu na 70 miliárd eur do roku 2022 z 51 miliárd eur v minulom roku. A to čiastočne aj zvýšením predaja na dvojnásobok mimo tradičných trhov v Európe - najmä v Rusku a v Číne.

Tieto plány odzrkadľujú víziu, ktorú minulý mesiac predstavila aliancia Renault - Nissan - Mitsubishi, svetová jednotka v oblasti predaja. Mnohé nové ciele spoločnosti Renault závisia od úspory peňazí prostredníctvom zdieľania platforiem a vývoja s Nissanom a Mitsubishi.

Generálny riaditeľ francúzskej automobilky Carlos Ghosn v tejto súvislosti uviedol, že Renault si dal za cieľ zvýšiť do roka 2022 predaj na viac ako 5 miliónov vozidiel ročne z vlaňajších 3,2 milióna. Automobilka sa pritom čiastočne spolieha na rast produkcie v závodoch s nižšími nákladmi, zvlášť na modely Dacia Logan a mini-SUV Kwid.

Keďže regulačné úrady sa prísnymi opatreniami snažia obmedziť emisie zo spaľovacích motorov a vodiči vyhľadávajú autá, ktoré dokážu prevziať viac funkcií, Ghosn chce, aby sa Renault stal jedným z hlavných hráčov na trhu s elektromobilmi a autonómnymi autami.

"Sme presvedčení, že dokážeme premeniť nadchádzajúce výzvy na významné podnikateľské príležitosti pre Renault," povedal.

Automobilka chce ponúknuť v roku 2022 osem čisto elektrických vozidiel a 12 hybridných modelov. Momentálne má v ponuke 19 benzínových a dieselových modelov.

Svetoví výrobcovia áut prehodnocujú svoje stratégie, aby profitovali z kľúčových zmien v tomto sektore: autonómne autá, prepojené autá, ktoré zdieľajú údaje, či zdieľanie áut, kde spotrebitelia nevlastnia vozidlo, ale môžu si ho objednať a prenajať cez aplikácie a vozidlá s nízkymi emisiami, ktoré požaduje Európska únia v boji proti klimatickým zmenám a Čína, kde mnohé mestá bojujú s nadmerným znečistením.

V minulosti investície do elektromobilov zhoršovali ziskovosť automobiliek, ale to by sa poľa Ghosna malo zmeniť, keďže dopyt po nich rastie. Elektrické autá sa tak začínajú významnou mierou podieľať na výkone Renaultu, zatiaľ čo ostatní výrobcovia automobilov s nimi ešte len začínajú.

Ghosn povedal, že Renault v nasledujúcich piatich rokoch rekvalifikuje 13.000 ľudí, aby sa prispôsobil meniacim sa trhom.

Renault si dal za cieľ vyprodukovať 2 milióny áut ročne mimo Európy. Pre porovnanie, vlani to bolo 750.000 áut, pričom sa chce sústrediť na Rusko, ktorého ekonomika ožíva.

Na otázku, akým výzvam bude čeliť automobilka v súvislosti s jej aktivitami v Iráne, ak USA opätovne zavedú sankcie proti Teheránu Ghosn pripustil, že ak tomu dôjde, firma zastaví podnikanie v krajine, ale neodíde z nej.

Renault pôsobil v Iráne ešte pred zavedením predchádzajúcich sankcií Západu za jadrový program Teheránu. A po ich zrušení bol jednou z prvých veľkých spoločností, ktoré oživili svoj podnik v Iráne. Ghosn je presvedčený, že iránsky trh má veľký potenciál.