Takéto opatrenie avizuje ministerstvo financií v Národnom programe reforiem Slovenskej republiky 2017, ktorý v stredu 26. apríla odobrila vláda.
Autor TASR
Bratislava 27. apríla (TASR) – Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zanalyzujú do januára 2018 dopady prípadného zrušenia vyše 300 kilometrov (km) málo využívaných železničných tratí. Konkrétne ide o 234 km tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.
Takéto opatrenie avizuje ministerstvo financií v Národnom programe reforiem Slovenskej republiky 2017, ktorý v stredu 26. apríla odobrila vláda. "Slovensko vzhľadom k rozlohe prevádzkuje o 40 % viac koľají ako priemerná krajina EÚ pätnástky," opísalo ministerstvo v materiáli. Ročne sa pritom podľa rezortu uskutoční približne 11.000 vlakových kilometrov na kilometer tratí, čo je výrazne pod priemerom EÚ. "Prevádzkovanie tratí má pritom vysoké fixné náklady, preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici," dodalo ministerstvo.
Veľká časť železničných koľají je podľa rezortu v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. "Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," priblížilo ministerstvo financií. V roku 2015 klesol ich priemerný počet o 1 % na 14.018 ľudí. "V rokoch 2017 až 2019 je mzdová obálka zmrazená a ŽSR bude naďalej znižovať zamestnanosť," avizoval rezort.
Zároveň sú podľa ministerstva priemerné náklady na vlakový kilometer štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o 76 % vyššie ako v Česku, respektíve o 53 % bez poplatku za dopravnú cestu. Ovplyvňuje ich napríklad nízke využitie vozidiel, obmedzenie maximálnym počtom vlakových kilometrov či prevádzkovanie dopravy na tratiach s nízkym dopytom. "Ministerstvo dopravy bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov, spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej železničnej doprave," uviedol rezort financií v programe reforiem.
Takéto opatrenie avizuje ministerstvo financií v Národnom programe reforiem Slovenskej republiky 2017, ktorý v stredu 26. apríla odobrila vláda. "Slovensko vzhľadom k rozlohe prevádzkuje o 40 % viac koľají ako priemerná krajina EÚ pätnástky," opísalo ministerstvo v materiáli. Ročne sa pritom podľa rezortu uskutoční približne 11.000 vlakových kilometrov na kilometer tratí, čo je výrazne pod priemerom EÚ. "Prevádzkovanie tratí má pritom vysoké fixné náklady, preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici," dodalo ministerstvo.
Veľká časť železničných koľají je podľa rezortu v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. "Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," priblížilo ministerstvo financií. V roku 2015 klesol ich priemerný počet o 1 % na 14.018 ľudí. "V rokoch 2017 až 2019 je mzdová obálka zmrazená a ŽSR bude naďalej znižovať zamestnanosť," avizoval rezort.
Zároveň sú podľa ministerstva priemerné náklady na vlakový kilometer štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o 76 % vyššie ako v Česku, respektíve o 53 % bez poplatku za dopravnú cestu. Ovplyvňuje ich napríklad nízke využitie vozidiel, obmedzenie maximálnym počtom vlakových kilometrov či prevádzkovanie dopravy na tratiach s nízkym dopytom. "Ministerstvo dopravy bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov, spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej železničnej doprave," uviedol rezort financií v programe reforiem.