Novela má navrhnutú účinnosť od 1. apríla 2019.
Autor TASR
Bratislava 25. septembra (TASR) – Novelou zákona o cestnej doprave, ktorá má upraviť podmienky pri podnikaní v taxislužbe, by sa mala na stredajšom (26. septembra) zasadnutí zaoberať vláda. Právnu normu pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR a predložilo ju na rokovanie kabinetu. Novela má navrhnutú účinnosť od 1. apríla 2019.
Novelou sa majú podľa rezortu vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijať opatrenia smerujúce k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a právna norma by mala tiež zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.
V súčasnosti je podľa rezortu dopravy potrebná na prevádzkovanie taxislužby koncesia a zároveň je potrebné plniť zákonné podmienky. "Rámec podmienok, ktoré je potrebné splniť na prevádzkovanie taxislužby, bol stanovený v roku 2012. Aplikačná prax od roku 2012 však ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať," odôvodnilo potrebu novelizácie zákona ministerstvo dopravy.
Zároveň doplnilo, že v niektorých prípadoch, predovšetkým pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby, je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. "Cieľom predloženého návrhu zákona je revidovať a zjednodušiť podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe a nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe," dodal rezort.
Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti zdieľanej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb. "Zmeny sa týkajú aj nastavenia kontrolných mechanizmov, ktoré budú smerovať k zvýšeniu efektívnosti kontrol," opísalo ministerstvo.
Čo sa týka úpravy podmienok pri podnikaní v taxislužbe, novela napríklad vypúšťa z pôvodných podmienok finančnú spoľahlivosť prevádzkovateľov taxislužby, a tiež podmienky týkajúce sa odbornej spôsobilosti prevádzkovateľov a vodičov taxislužby. "Upravujú sa zároveň aj podmienky súvisiace s bezúhonnosťou, pričom ide o zosúladenie podmienok, ktoré sa vzťahujú na vodiča vozidla taxislužby a prevádzkovateľa taxislužby," doplnilo ministerstvo.
V rámci komplexnej úpravy je navrhnutá aj nová definícia dispečingu, pod ktorým sa rozumie sprostredkovanie služieb prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča. A to napríklad prostredníctvom telefónu, digitálnej platformy, alebo iným spôsobom. "Ide o prispôsobenie podmienok s ohľadom na trend, pretože budúcnosť spočíva v elektronizácii služieb a je potrebné sa prispôsobiť nielen súčasným podmienkam, ale aj trendom," vysvetlil rezort dopravy.
Novela tiež upravuje podmienky týkajúce sa vozidla taxislužby a vodiča vozidla taxislužby a všeobecné povinnosti dopravcu v taxislužbe. Súčasne sa dopĺňa nová forma podnikania, a to prevádzkovanie dispečingu. V tejto súvislosti sa novelou upravujú podmienky udelenia povolenia na prevádzkovanie dispečingu, podmienky odobratia tohto povolenia a upravujú sa aj povinnosti prevádzkovateľa dispečingu.
Novelou sa majú podľa rezortu vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijať opatrenia smerujúce k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a právna norma by mala tiež zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.
V súčasnosti je podľa rezortu dopravy potrebná na prevádzkovanie taxislužby koncesia a zároveň je potrebné plniť zákonné podmienky. "Rámec podmienok, ktoré je potrebné splniť na prevádzkovanie taxislužby, bol stanovený v roku 2012. Aplikačná prax od roku 2012 však ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať," odôvodnilo potrebu novelizácie zákona ministerstvo dopravy.
Zároveň doplnilo, že v niektorých prípadoch, predovšetkým pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby, je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. "Cieľom predloženého návrhu zákona je revidovať a zjednodušiť podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe a nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe," dodal rezort.
Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti zdieľanej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb. "Zmeny sa týkajú aj nastavenia kontrolných mechanizmov, ktoré budú smerovať k zvýšeniu efektívnosti kontrol," opísalo ministerstvo.
Čo sa týka úpravy podmienok pri podnikaní v taxislužbe, novela napríklad vypúšťa z pôvodných podmienok finančnú spoľahlivosť prevádzkovateľov taxislužby, a tiež podmienky týkajúce sa odbornej spôsobilosti prevádzkovateľov a vodičov taxislužby. "Upravujú sa zároveň aj podmienky súvisiace s bezúhonnosťou, pričom ide o zosúladenie podmienok, ktoré sa vzťahujú na vodiča vozidla taxislužby a prevádzkovateľa taxislužby," doplnilo ministerstvo.
V rámci komplexnej úpravy je navrhnutá aj nová definícia dispečingu, pod ktorým sa rozumie sprostredkovanie služieb prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča. A to napríklad prostredníctvom telefónu, digitálnej platformy, alebo iným spôsobom. "Ide o prispôsobenie podmienok s ohľadom na trend, pretože budúcnosť spočíva v elektronizácii služieb a je potrebné sa prispôsobiť nielen súčasným podmienkam, ale aj trendom," vysvetlil rezort dopravy.
Novela tiež upravuje podmienky týkajúce sa vozidla taxislužby a vodiča vozidla taxislužby a všeobecné povinnosti dopravcu v taxislužbe. Súčasne sa dopĺňa nová forma podnikania, a to prevádzkovanie dispečingu. V tejto súvislosti sa novelou upravujú podmienky udelenia povolenia na prevádzkovanie dispečingu, podmienky odobratia tohto povolenia a upravujú sa aj povinnosti prevádzkovateľa dispečingu.