Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 25. novembra (TASR) – Vo štvrtok (26. 11.) spúšťa Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR verejné obstarávanie na kľúčový komponent mýtneho systému. Oznámil to šéf rezortu dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) na spoločnej tlačovej konferencii s prezidentom Združenia autobusovej dopravy (ZAD) Petrom Sádovským a zastupujúcim prezidentom združenia ČESMAD Pavlom Piešťanským. Od 1. januára sa má tiež zefektívniť systém výberu mýta tým, že sa niektoré úseky predĺžia.
"Platí to, čo som povedal. Nový mýtny tender je v súlade so štúdiou, ktorá bola schválená Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP). Mýtny systém si chceme obstarať do vlastníctva ako dielo a chceme si ho prevádzkovať sami," pripomenul Doležal. Obstarávanie, ktoré sa technicky spustí vo štvrtok, ale vo vestníku sa objaví v pondelok (30. 11.), sa má týkať iba kľúčového komponentu. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
Minister vysvetlil, že zmeny rezort nevykonáva iba vďaka novému mýtnemu systému, ale robí ich aj v tom súčasnom. Ako pripomenul, v septembri sa zaviedlo nulové mýto na cesty 3. triedy. Zmluva na tento model končí až v decembri 2022, preto chce Doležal v zmenách pokračovať.
Okrem predlžovania vybraných úsekov na výber mýta rezort uvažoval aj nad spoplatnením niektorých intravilánov, ktorými vodiči obchádzajú systém a diaľnice. Vzhľadom na súčasnú situáciu však rezort nechce zvyšovať náklady autodopravcom. "Zároveň hovoríme nie, a tiež o tom boli diskusie, spoplatneniu niektorých dodatočných úsekov. Jeden z príkladov je úsek medzi Volkswagenom a Jarovcami," ilustroval Doležal s tým, že aj v tomto prípade rezort ustúpil. Spoplatňovať v súčasnom mýtnom systéme sa nebudú ani cesty 2. triedy. Po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil.
Minister vyčíslil, že kým pri súčasnom mýtnom systéme sa vyberú za porovnateľné obdobie približne dve miliardy eur, z čoho sa miliarda minie na prevádzku, tak pri novom systéme by mal byť výber vyšší ako dve miliardy eur a stáť by nemal viac ako 300.000 eur. Ako spomenul, je možné, že na jar 2021 už bude známy víťaz nového tendra a za rok a pol sa podľa neho dá nový mýtny systém postaviť a implementovať.
Zástupcovia autodopravcov ocenili rokovania s predstaviteľmi vládneho kabinetu Igora Matoviča (OĽANO). Vyzdvihli napríklad zníženie cestnej dane, čo považujú za významný príspevok po viac ako dekáde. Mýto síce predstavuje pre dopravcov v autobusovej doprave záťaž, Sádovský však ocenil, že došlo k "triezvym rokovaniam". "Sme vďační za to, že autobusy majú určité zľavy. Potrebujeme podporovať verejnú dopravu," vyzdvihol Sádovský. Doležal zároveň oznámil, že na pôde rezortu dopravy má vzniknúť rada pre autodopravcov, v rámci ktorej sa bude diskutovať a ktorá bude dávať podnety ministerstvu.
"Platí to, čo som povedal. Nový mýtny tender je v súlade so štúdiou, ktorá bola schválená Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP). Mýtny systém si chceme obstarať do vlastníctva ako dielo a chceme si ho prevádzkovať sami," pripomenul Doležal. Obstarávanie, ktoré sa technicky spustí vo štvrtok, ale vo vestníku sa objaví v pondelok (30. 11.), sa má týkať iba kľúčového komponentu. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
Minister vysvetlil, že zmeny rezort nevykonáva iba vďaka novému mýtnemu systému, ale robí ich aj v tom súčasnom. Ako pripomenul, v septembri sa zaviedlo nulové mýto na cesty 3. triedy. Zmluva na tento model končí až v decembri 2022, preto chce Doležal v zmenách pokračovať.
Okrem predlžovania vybraných úsekov na výber mýta rezort uvažoval aj nad spoplatnením niektorých intravilánov, ktorými vodiči obchádzajú systém a diaľnice. Vzhľadom na súčasnú situáciu však rezort nechce zvyšovať náklady autodopravcom. "Zároveň hovoríme nie, a tiež o tom boli diskusie, spoplatneniu niektorých dodatočných úsekov. Jeden z príkladov je úsek medzi Volkswagenom a Jarovcami," ilustroval Doležal s tým, že aj v tomto prípade rezort ustúpil. Spoplatňovať v súčasnom mýtnom systéme sa nebudú ani cesty 2. triedy. Po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil.
Minister vyčíslil, že kým pri súčasnom mýtnom systéme sa vyberú za porovnateľné obdobie približne dve miliardy eur, z čoho sa miliarda minie na prevádzku, tak pri novom systéme by mal byť výber vyšší ako dve miliardy eur a stáť by nemal viac ako 300.000 eur. Ako spomenul, je možné, že na jar 2021 už bude známy víťaz nového tendra a za rok a pol sa podľa neho dá nový mýtny systém postaviť a implementovať.
Zástupcovia autodopravcov ocenili rokovania s predstaviteľmi vládneho kabinetu Igora Matoviča (OĽANO). Vyzdvihli napríklad zníženie cestnej dane, čo považujú za významný príspevok po viac ako dekáde. Mýto síce predstavuje pre dopravcov v autobusovej doprave záťaž, Sádovský však ocenil, že došlo k "triezvym rokovaniam". "Sme vďační za to, že autobusy majú určité zľavy. Potrebujeme podporovať verejnú dopravu," vyzdvihol Sádovský. Doležal zároveň oznámil, že na pôde rezortu dopravy má vzniknúť rada pre autodopravcov, v rámci ktorej sa bude diskutovať a ktorá bude dávať podnety ministerstvu.