Podmienky na podnikanie v oblasti taxislužby stanovené v roku 2012 podľa rezortu dopravy nereagovali na nové trendy, medzi ktoré patrí napríklad využívanie mobilných aplikácií.
Autor TASR
Bratislava 14. decembra (TASR) – Od apríla budúceho roka sa zjednodušuje podnikanie v taxislužbe. Počíta s tým novela zákona z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú podpísal aj prezident SR Andrej Kiska. Novela podľa rezortu dopravy podporuje nové trendy v oblasti zdieľanej ekonomiky, využívanie digitálnych platforiem v taxislužbe a odstraňuje nerovnaké podmienky. Zmeny vníma pozitívne aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH).
"Touto novelou odstraňujeme nerovnaké podmienky pre tzv. koncesovaných taxikárov a vodičov, ktorí vozia zákazníkov cez mobilné aplikácie. Skúsenosti z iných krajín hovoria, že najlepšou cestou je zjednodušenie podmienok pre klasických taxikárov, ale zároveň aj prísnejšia a efektívnejšia kontrola ich dodržiavania," priblížil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. IDH tiež verí, že základom mestskej mobility musia byť férové a jasné podmienky, ktoré platia pre všetkých rovnako.
Podmienky na podnikanie v oblasti taxislužby stanovené v roku 2012 podľa rezortu dopravy nereagovali na nové trendy, medzi ktoré patrí napríklad využívanie mobilných aplikácií. Práve preto vznikla potreba zákonom upraviť aj tento typ sprostredkovania taxislužby.
Nová úprava aj podľa IDH reaguje na možnosti a požiadavky súčasnej doby. "Zmeny zákona prinesú do podnikania v taxislužbe zvýšenie kvality poskytovaných služieb a zrovnoprávnia podnikanie taxikárov tradičným aj moderným 'internetovým' spôsobom. Zároveň predtým kritizované 'internetové' podnikanie vytiahne zo zóny šedej ekonomiky," skonštatoval riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký. Štát tak podľa neho získa kontrolu aj nad týmto spôsobom podnikania v doprave. Úprava legislatívy zároveň podľa neho prispeje k zvýšeniu kvality doplnkových služieb v preprave osôb. Zdôraznil však, že po istom čase bude dôležité vyhodnotiť, ako sa jednotlivé opatrenia ujali.
Prevádzkovatelia taxislužby budú podľa ministerstva dopravy naďalej potrebovať koncesiu a autá budú musieť byť označené, aby boli kontrolovateľné. Odpadá však odborná spôsobilosť v taxislužbe, finančná spoľahlivosť, či skúšky vodiča vozidla taxislužby. Novela zákona tiež neurčuje vek vodiča a rovnako ani vek vozidiel.
Zároveň sa podľa MDV sprísňujú kontroly v tejto oblasti. Po novom bude mať aj mestská polícia možnosť zastaviť vozidlo a skontrolovať, či sa nevykonáva taxislužba. Bloková pokuta je stanovená do sumy 500 eur, ak sa vodič nevie preukázať pri kontrole kópiou koncesie. V prípade, že používa neoznačené vozidlo, dostane pokutu do 200 eur.
"Touto novelou odstraňujeme nerovnaké podmienky pre tzv. koncesovaných taxikárov a vodičov, ktorí vozia zákazníkov cez mobilné aplikácie. Skúsenosti z iných krajín hovoria, že najlepšou cestou je zjednodušenie podmienok pre klasických taxikárov, ale zároveň aj prísnejšia a efektívnejšia kontrola ich dodržiavania," priblížil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. IDH tiež verí, že základom mestskej mobility musia byť férové a jasné podmienky, ktoré platia pre všetkých rovnako.
Podmienky na podnikanie v oblasti taxislužby stanovené v roku 2012 podľa rezortu dopravy nereagovali na nové trendy, medzi ktoré patrí napríklad využívanie mobilných aplikácií. Práve preto vznikla potreba zákonom upraviť aj tento typ sprostredkovania taxislužby.
Nová úprava aj podľa IDH reaguje na možnosti a požiadavky súčasnej doby. "Zmeny zákona prinesú do podnikania v taxislužbe zvýšenie kvality poskytovaných služieb a zrovnoprávnia podnikanie taxikárov tradičným aj moderným 'internetovým' spôsobom. Zároveň predtým kritizované 'internetové' podnikanie vytiahne zo zóny šedej ekonomiky," skonštatoval riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký. Štát tak podľa neho získa kontrolu aj nad týmto spôsobom podnikania v doprave. Úprava legislatívy zároveň podľa neho prispeje k zvýšeniu kvality doplnkových služieb v preprave osôb. Zdôraznil však, že po istom čase bude dôležité vyhodnotiť, ako sa jednotlivé opatrenia ujali.
Prevádzkovatelia taxislužby budú podľa ministerstva dopravy naďalej potrebovať koncesiu a autá budú musieť byť označené, aby boli kontrolovateľné. Odpadá však odborná spôsobilosť v taxislužbe, finančná spoľahlivosť, či skúšky vodiča vozidla taxislužby. Novela zákona tiež neurčuje vek vodiča a rovnako ani vek vozidiel.
Zároveň sa podľa MDV sprísňujú kontroly v tejto oblasti. Po novom bude mať aj mestská polícia možnosť zastaviť vozidlo a skontrolovať, či sa nevykonáva taxislužba. Bloková pokuta je stanovená do sumy 500 eur, ak sa vodič nevie preukázať pri kontrole kópiou koncesie. V prípade, že používa neoznačené vozidlo, dostane pokutu do 200 eur.