Kontrolóri v tomto roku ešte preveria hospodárenie s verejnými prostriedkami v Úrade komisárky pre deti. Tiež zanalyzujú kompetencie a finančné toky v rámci samosprávy hlavného mesta SR.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 8. augusta (TASR) – Rizikové analýzy vyústili do rozšírenia tohtoročného plánu kontrol Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o 5 mimoriadnych akcií. Informoval o tom hovorca NKÚ SR Marek Papajčík.
Zamestnanci NKÚ SR sa podľa neho v 2. polroku mimoriadne zamerajú na to, akým spôsobom realizuje verejné obstarávanie a zmluvnú agendu Úrad jadrového dozoru (ÚJD) SR. Tiež sa pozrú na to, ako funguje elektronické zdravotníctvo, a takisto vyhodnotia fungovanie systému vnútornej kontroly v rámci ústredných orgánov štátnej správy. Tieto kontroly boli predsedom úradu Karolom Mitríkom dodatočne zaradené do ročného plánu kontrolnej činnosti. Kontrolóri podľa Papajčíka okrem toho ešte v roku 2018 preveria hospodárenie s verejnými prostriedkami na Úrade komisárky pre deti. Tiež zanalyzujú kompetencie a finančné toky v rámci samosprávy hlavného mesta SR.
Tieto mimoriadne aktivity sú podľa hovorcu výsledkom nielen rizikových analýz, ktoré vypracovali analytici najvyššej kontrolnej inštitúcie, ale vychádzajú tiež z odborného vyhodnotenia podnetov, ktoré boli doručené úradu počas tohto roka. V minulom roku bolo kontrolnej inštitúcii doručených takmer 500 podnetov, v tomto roku je to už viac ako polovica. Prevažná väčšina podaní poukazuje na nehospodárne nakladanie s verejnými financiami, majetkom na úrovni miestnej samosprávy, na netransparentné verejné obstarávanie, či na možné porušovanie právnych predpisov zo strany ministerstiev a ich organizácií.
Papajčík podčiarkol, že NKÚ SR je povinný vykonať kontrolu, ak o tom rozhodne v pléne väčšina poslancov Národnej rady SR. V minulosti sa takto kontrolovalo hospodárenie Slovenských elektrární (v roku 2015), v tomto roku je pod drobnohľadom úrad detskej ombudsmanky. V rámci plánovania práce si kontrolný úrad vytvára rezervu na úrovni 5 % personálnych kapacít na rok, ktoré potom vie využiť v prípade zaradenia mimoriadnej kontrolnej akcie do ročného plánu.
Hovorca upozornil, že podnety môže podávať verejnosť písomne, a tiež elektronicky emailom info@nku.gov.sk, respektíve cez formulár na webstránke www.nku.gov.sk, kde sa zadávateľ môže prihlásiť aj prostredníctvom elektronického ID preukazu cez ústredný portál verejnej správy. Podnet je možné podať aj bez prihlásenia. Približne každé tretie podanie požadujúce výkon kontroly je úradu doručené práve prostredníctvom webového formulára.
V prípade podnetov, ktoré žiadajú o vykonanie kontroly, je podľa hovorcu NKÚ potrebné uviesť, že úrad vykonáva kontrolu na základe vopred schváleného ročného plánu kontrolnej činnosti. Doručené podania môžu byť využité ako doplnkový zdroj informácií v rámci vecne zameraných plánovaných kontrol. Kontrolný úrad všetky doručené podania priebežne analyzuje a vyhodnocuje. V prípade aktuálnosti, miery závažnosti a s prihliadnutím na celkové kapacitné možnosti úradu, môže predseda NKÚ SR zaradiť poznatky získané z doručených podnetov do praktického výkonu kontroly.
Z pohľadu NKÚ SR je podľa Papajčíka kľúčové, aby kontrolóri obcí, miest, ale aj vyšších územných celkov boli výkonným prvkom zastupiteľstva, a nie súčasťou úradu starostu, primátora či predsedu kraja. Ide totiž o princíp, aby ten, kto realizuje praktický výkon rozhodnutí týkajúcich sa verejných financií, komunálnych politík, nemal zároveň pod svojím vplyvom aj nestrannú kontrolu. Vyváženosť na úrovni miestnej, regionálnej samosprávy môže zabezpečiť len nezávislé postavenie kontrolóra voči exekutíve, teda úradu, za činnosť ktorého nesie zodpovednosť starosta, primátor či župan. Hlavný kontrolór samosprávy sa má za svoju prácu zodpovedať príslušnému zastupiteľstvu a pre výkon funkcie musí mať nielen adekvátne vzdelanie, prax, ale aj reálne pracovné podmienky pre profesionálny výkon svojho úradu.
Zamestnanci NKÚ SR sa podľa neho v 2. polroku mimoriadne zamerajú na to, akým spôsobom realizuje verejné obstarávanie a zmluvnú agendu Úrad jadrového dozoru (ÚJD) SR. Tiež sa pozrú na to, ako funguje elektronické zdravotníctvo, a takisto vyhodnotia fungovanie systému vnútornej kontroly v rámci ústredných orgánov štátnej správy. Tieto kontroly boli predsedom úradu Karolom Mitríkom dodatočne zaradené do ročného plánu kontrolnej činnosti. Kontrolóri podľa Papajčíka okrem toho ešte v roku 2018 preveria hospodárenie s verejnými prostriedkami na Úrade komisárky pre deti. Tiež zanalyzujú kompetencie a finančné toky v rámci samosprávy hlavného mesta SR.
Tieto mimoriadne aktivity sú podľa hovorcu výsledkom nielen rizikových analýz, ktoré vypracovali analytici najvyššej kontrolnej inštitúcie, ale vychádzajú tiež z odborného vyhodnotenia podnetov, ktoré boli doručené úradu počas tohto roka. V minulom roku bolo kontrolnej inštitúcii doručených takmer 500 podnetov, v tomto roku je to už viac ako polovica. Prevažná väčšina podaní poukazuje na nehospodárne nakladanie s verejnými financiami, majetkom na úrovni miestnej samosprávy, na netransparentné verejné obstarávanie, či na možné porušovanie právnych predpisov zo strany ministerstiev a ich organizácií.
Papajčík podčiarkol, že NKÚ SR je povinný vykonať kontrolu, ak o tom rozhodne v pléne väčšina poslancov Národnej rady SR. V minulosti sa takto kontrolovalo hospodárenie Slovenských elektrární (v roku 2015), v tomto roku je pod drobnohľadom úrad detskej ombudsmanky. V rámci plánovania práce si kontrolný úrad vytvára rezervu na úrovni 5 % personálnych kapacít na rok, ktoré potom vie využiť v prípade zaradenia mimoriadnej kontrolnej akcie do ročného plánu.
Hovorca upozornil, že podnety môže podávať verejnosť písomne, a tiež elektronicky emailom info@nku.gov.sk, respektíve cez formulár na webstránke www.nku.gov.sk, kde sa zadávateľ môže prihlásiť aj prostredníctvom elektronického ID preukazu cez ústredný portál verejnej správy. Podnet je možné podať aj bez prihlásenia. Približne každé tretie podanie požadujúce výkon kontroly je úradu doručené práve prostredníctvom webového formulára.
V prípade podnetov, ktoré žiadajú o vykonanie kontroly, je podľa hovorcu NKÚ potrebné uviesť, že úrad vykonáva kontrolu na základe vopred schváleného ročného plánu kontrolnej činnosti. Doručené podania môžu byť využité ako doplnkový zdroj informácií v rámci vecne zameraných plánovaných kontrol. Kontrolný úrad všetky doručené podania priebežne analyzuje a vyhodnocuje. V prípade aktuálnosti, miery závažnosti a s prihliadnutím na celkové kapacitné možnosti úradu, môže predseda NKÚ SR zaradiť poznatky získané z doručených podnetov do praktického výkonu kontroly.
Z pohľadu NKÚ SR je podľa Papajčíka kľúčové, aby kontrolóri obcí, miest, ale aj vyšších územných celkov boli výkonným prvkom zastupiteľstva, a nie súčasťou úradu starostu, primátora či predsedu kraja. Ide totiž o princíp, aby ten, kto realizuje praktický výkon rozhodnutí týkajúcich sa verejných financií, komunálnych politík, nemal zároveň pod svojím vplyvom aj nestrannú kontrolu. Vyváženosť na úrovni miestnej, regionálnej samosprávy môže zabezpečiť len nezávislé postavenie kontrolóra voči exekutíve, teda úradu, za činnosť ktorého nesie zodpovednosť starosta, primátor či župan. Hlavný kontrolór samosprávy sa má za svoju prácu zodpovedať príslušnému zastupiteľstvu a pre výkon funkcie musí mať nielen adekvátne vzdelanie, prax, ale aj reálne pracovné podmienky pre profesionálny výkon svojho úradu.