Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 6. júl 2024Meniny má Patrik, Patrícia
< sekcia Ekonomika

NR SR: V roku 2015 sa zavedú elektronické diaľničné známky

ILustračné foto Foto: TASR

Návrh opozičného poslanca SaS Martina Poliačika, aby ročná diaľničná známka, nech si ju vodič kúpi kedykoľvek v roku, platila 365 dní, plénum však neodobrilo.

Bratislava 27. novembra (TASR) -Elektronické diaľničné známky sa na Slovensku zavedú do praxe v roku 2015. S takouto zmenou počíta návrh zákona o diaľničnej známke, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Poslanci Národnej rady (NR) SR ho pri dnešnom hlasovaní schválili.

Cieľom zákona je postupne nahradiť papierové nálepky elektronickými. V súčasnosti ich platia všetky autá s hmotnosťou do 3,5 tony za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Systém papierových nálepiek na Slovensku funguje od roku 1996. Podľa rezortu dopravy je pri stúpajúcom počte áut a súčasných požiadavkách už prekonaný a neudržateľný.

Zároveň v ňom existuje aj niekoľko problémov. Napríklad umiestnenie nálepky na prednom skle auta a s tým spojená kontrola diaľničných známok políciou, tiež obmedzené možnosti predaja nálepiek, náklady spojené s ich výrobou a distribúciou, alebo ich falšovanie a krádeže.

Navrhovaný elektronický systém predaja má podľa ministerstva priniesť vyšší komfort a širší spôsob nákupu diaľničných známok. Zároveň by sa už nemali vyskytovať také obmedzenia pri kontrole nálepiek políciou. Napríklad, keď sa spomaľovala doprava a tvorili sa kolóny. "Rovnako návrh zákona ráta so zefektívnením kontroly, ako aj zavedením objektívnej zodpovednosti," doplnil rezort dopravy.

Vodiči budú mať aj v novom systéme k dispozícii desaťdňové, mesačné a ročné nálepky. Pri kúpe elektronickej diaľničnej nálepky budú musieť uviesť údaje o krajine registrácie auta, evidenčné číslo či typ auta a začiatok platnosti známky do elektronického systému. Za elektronickú nálepku budú môcť zaplatiť na predajných miestach v hotovosti, platobnou kartou či cez internetový portál.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v minulosti odhadovala výšku zákazky na elektronické diaľničné známky na úrovni 15 miliónov eur na päť rokov. Rezort dopravy však očakáva nielen výdavky, ale aj zvýšené príjmy rozpočtu v súvislosti s elektronickými známkami. "Celkovo návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2014 až 2016," zhodnotilo ministerstvo. A to v roku 2015 vo výške 1,302 milióna eur a v roku 2016 v sume 1,092 milióna eur.



Zvýšené príjmy rozpočtu štátu by mali plynúť z vyššieho výberu pokút v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti. Vyššie náklady zase prinesie posilnenie okresných úradov o 11 nových pracovníkov a policajného zboru o 20 policajtov pre potreby riešenia nových priestupkov a správnych deliktov.

K zákonu predložil pozmeňujúci návrh opozičný poslanec SaS Martin Poliačik, plénum ho však neodobrilo. V návrhu chcel zaviesť do praxe to, aby ročná diaľničná známka, nech si ju vodič kúpi kedykoľvek v roku, nekopírovala kalendár. Teda, že by platila 365 dní.



Poliačik: Ročná diaľničná známka, nech sa kúpi kedykoľvek, má platiť 365 dní

Ročná diaľničná známka, nech si ju vodič kúpi kedykoľvek v roku, by nemala kopírovať len kalendár, ale má platiť 365 dní. Takto si to predstavuje opozičný poslanec Martin Poliačik (SaS), ktorý chce zmenu presadiť pozmeňujúcim návrhom k návrhu zákona o diaľničnej známke.

"Keď si zaplatím 365-dňovú známku, tak má toľko platiť," povedal dnes Poliačik v pléne. Aktuálne totiž platí, že ak si vodič kúpi ročnú diaľničnú známku napr. v auguste, môže ju využívať len do konca kalendárneho roka, resp. do konca januára, čo je prechodné obdobie. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) to už skôr vysvetľoval tým, že súčasný model je lepší z hľadiska plánovania príjmov štátu. Zároveň argumentoval tým, že ročné diaľničné známky platia od januára do decembra vo viacerých štátoch.

Poliačik je ale presvedčený, že finančná strata pre štát nebude po zmene veľká. "Objem áut jazdiacich po diaľnici bude v zásade rovnaký. Rozdiel je len v tom, že sa bude do rozpočtu prispievať priebežne, nie nárazovo," povedal.

Samotný návrh zákona o diaľničnej známke zavádza do praxe elektronické diaľničné známky od roku 2015. Cieľom právnej normy je postupne nahradiť papierové nálepky elektronickými. V súčasnosti ich platia všetky autá s hmotnosťou do 3,5 tony za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Systém papierových nálepiek na Slovensku funguje od roku 1996. Podľa rezortu dopravy je pri stúpajúcom počte áut a súčasných požiadavkách už prekonaný a neudržateľný.