Rumunská strana upozornila, že EÚ stimuluje trh pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami podporovaním ich využívania pri verejnom obstarávaní.
Autor TASR
Brusel 12. februára (TASR) - Rumunské predsedníctvo v Rade EÚ oznámilo, že v pondelok večer sa podarilo dosiahnuť predbežnú dohodu s vyjednávačmi Európskeho parlamentu (EP) o reforme z balíka čistej mobility, ktorej cieľom je znížiť emisie uhlíka v sektore dopravy.
Rumunská strana upozornila, že EÚ stimuluje trh pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami podporovaním ich využívania pri verejnom obstarávaní. Dohoda medzi Radou EÚ a europarlamentom zavádza pravidlá, ktoré okrem priaznivého ekologického dosahu posilnia aj konkurencieschopnosť európskeho priemyslu na svetových trhoch v oblasti nových nízkoemisných a bezemisných technológií.
Rumunská ministerka dopravy Rovana Plumbová v správe pre médiá uviedla, že dohoda potvrdzuje záväzok Európanov dekarbonizovať sektor dopravy. "Vykonávaním správnych rozhodnutí v oblasti verejného obstarávania, verejný sektor môže zohrať významnú úlohu pri podpore inovatívnejších ekologických riešení. A práve o tom sú nové pravidlá," skonštatovala Plumbová.
Navrhovaná reforma v oblasti čistej mobility stanovuje minimálne ciele obstarávania pre čisté ľahké úžitkové vozidlá, nákladné automobily a autobusy na roky 2025 a 2030. Ciele sú vyjadrené ako minimálne percentuálne podiely "čistých vozidiel" z celkového počtu vozidiel v cestnej doprave, čo je obsiahnuté v súhrne všetkých zmlúv o obstarávaní, verejných zákaziek a zmlúv o poskytovaní služieb.
Dokument, ktorý ešte musia oficiálne schváliť ministri členských krajín (Rada EÚ) aj poslanci EP, obsahuje novú definíciu "čistého vozidla". Definícia čistého ľahkého úžitkového vozidla je založená na emisných normách CO2, kým definícia čistého ťažkotonážneho vozidla je založená na použití alternatívnych palív.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na širšiu škálu verejných služieb, vrátane služieb verejnej cestnej dopravy, špeciálnych služieb pre cestujúcich, zberu odpadkov a poštových a balíkových služieb.
Po nadobudnutí účinnosti novej smernice budú mať členské štáty EÚ 24 mesiacov na jej zaradenie do vnútroštátnej legislatívy. Členské krajiny budú podávať Európskej komisii správy o vykonávaní pravidiel každé tri roky, prvá správa sa očakáva do 18. apríla 2026.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Rumunská strana upozornila, že EÚ stimuluje trh pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami podporovaním ich využívania pri verejnom obstarávaní. Dohoda medzi Radou EÚ a europarlamentom zavádza pravidlá, ktoré okrem priaznivého ekologického dosahu posilnia aj konkurencieschopnosť európskeho priemyslu na svetových trhoch v oblasti nových nízkoemisných a bezemisných technológií.
Rumunská ministerka dopravy Rovana Plumbová v správe pre médiá uviedla, že dohoda potvrdzuje záväzok Európanov dekarbonizovať sektor dopravy. "Vykonávaním správnych rozhodnutí v oblasti verejného obstarávania, verejný sektor môže zohrať významnú úlohu pri podpore inovatívnejších ekologických riešení. A práve o tom sú nové pravidlá," skonštatovala Plumbová.
Navrhovaná reforma v oblasti čistej mobility stanovuje minimálne ciele obstarávania pre čisté ľahké úžitkové vozidlá, nákladné automobily a autobusy na roky 2025 a 2030. Ciele sú vyjadrené ako minimálne percentuálne podiely "čistých vozidiel" z celkového počtu vozidiel v cestnej doprave, čo je obsiahnuté v súhrne všetkých zmlúv o obstarávaní, verejných zákaziek a zmlúv o poskytovaní služieb.
Dokument, ktorý ešte musia oficiálne schváliť ministri členských krajín (Rada EÚ) aj poslanci EP, obsahuje novú definíciu "čistého vozidla". Definícia čistého ľahkého úžitkového vozidla je založená na emisných normách CO2, kým definícia čistého ťažkotonážneho vozidla je založená na použití alternatívnych palív.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na širšiu škálu verejných služieb, vrátane služieb verejnej cestnej dopravy, špeciálnych služieb pre cestujúcich, zberu odpadkov a poštových a balíkových služieb.
Po nadobudnutí účinnosti novej smernice budú mať členské štáty EÚ 24 mesiacov na jej zaradenie do vnútroštátnej legislatívy. Členské krajiny budú podávať Európskej komisii správy o vykonávaní pravidiel každé tri roky, prvá správa sa očakáva do 18. apríla 2026.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)