Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Ekonomika

Ruská kríza znížila zisky českej Škode Auto, firme Hamé i P.Kellnerovi

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Export českého tovaru do Ruska klesol o tretinu.

Praha 6. januára (TASR) - Prudký prepad rubľa a prehlbujúca sa kríza v Rusku pridala starosti viacerým českým firmám. Export českého tovaru do Ruska klesol o tretinu, pričom krízu najviac pocítili automobilky, ale slabšie zisky majú aj potravinári a strojári. Informoval o tom server iDNES.cz.

Vývoz do Ruska za 10 mesiacov roka 2015 klesol podľa Českého štatistického úradu medziročne o tretinu, reálne o viac než 30 miliárd Kč (1,11 miliardy eur).

Vyčísliť celkové straty českých firiem je ťažké. Zväz priemyslu ČR odhadol z podkladov od necelej stovky firiem priame dôsledky približne na 10 miliárd Kč. "Vplyv sankcií bude pre český priemysel znamenať veľké straty," tvrdí riaditeľ Sekcie medzinárodných vzťahov Zväzu priemyslu Lukáš Martin, pričom dodal, že Rusko si bude v dôsledku sankcií vyvíjať vlastné technológie.

Pokles obchodu s Ruskom ilustruje aj skutočnosť, že firmy si menej poisťujú export. Minulý rok dopyt po poistení vývozov do Ruska prudko klesol. "Mnohé projekty boli v súvislosti s nedostatočnými zdrojmi na ruskej strane zrušené, svoju rolu hrajú aj sankcie a nervozita ohľadne ďalšieho vývoja. Významným regulátorom dovozu do Ruska je v poslednom čase aj nízky kurz ruského rubľa, ktorý oproti minulosti všetky dovozy zdražuje na dvojnásobok," povedala hovorkyňa Exportnej garančnej a poisťovacej spoločnosti Hana Hikelová.

Podľa štatistík najväčší výpadok postihol automobilky. Škoda Auto exportuje do Ruska komponenty pripravené na zmontovanie v tamojších závodoch. Za 11 mesiacov minulého roka firma v krajine predala medziročne asi o tretinu menej áut. Ruský trh pritom mal byť jedným z pilierov rastovej stratégie.

"Z dlhodobého hľadiska zostáva ruský trh pre značku perspektívny, momentálne sa preto Škoda sústreďuje na udržanie trhového podielu," tvrdí Tomáš Kubík z tlačového oddelenia automobilky.

Pre nošovický závod Hyundai bolo Rusko ešte v roku 2014 druhým najväčším odbytiskom. Minulý rok spadlo na 5. miesto, napriek tomu závod vytvoril rekord v počte vyrobených áut vďaka rastu iných trhov.

Ruský zákaz dovozu potravín z Európskej únie postihol najmä potravinárske firmy. "Ruskí spotrebitelia majú hlbšie do vrecka a prejavuje sa to aj v poklese spotrebiteľského trhu," uviedol generálny riaditeľ Hamé Martin Štrupl. Tržby firmy na jej 3. najväčšom trhu v 1. polroku minulého roka klesli o 9 %. Väčšinu výrobkov pritom dodáva zo závodu v Rusku.

Na výsledkoch firmy sa najviac negatívne prejavuje kurz rubľa. Napriek tomu firma z trhu neodchádza. "V Rusku sa chceme rozvíjať a pozíciu na tomto atraktívnom veľkom trhu posilňovať. Problémy považujeme skôr za prechodný jav," dodal Štrupl.

Ruská kríza sa výrazne odrazila na skupine Home Credit Petra Kellnera. "V 1. štvrťroku minulého roka sa Home Credit v Rusku prepadol do straty. Reagovali sme tým, že sme výrazne znížili náklady, sprísnili kritériá na schvaľovanie úverov, a teda výrazne zmenšili úverové portfólio. V 3. kvartáli 2015 sme dokončili stabilizačný program, ktorý ruský Home Credit priviedol späť na cestu k ziskovosti," uviedol hovorca spoločnosti Milan Tománek.

(1 EUR = 27,022 CZK)