V prípade plynu je Ukrajina významným prepravcom pre veľkú časť Európy a zároveň jeho veľkým spotrebiteľom.
Autor TASR
Bratislava 16. apríla (TASR) - Prípadné obmedzenie alebo zastavenie dodávok ropy z Ruska kvôli aktuálnej situácii na Ukrajine by bolo pre Európu oveľa menším problémom ako v prípade plynu. Ropa je totiž "globálna komodita", menej závislá od fungujúcej infraštruktúry a ľahšie nahraditeľná z iných zdrojov, vysvetľuje hlavný ekonóm a poradca generálneho riaditeľa slovenskej rafinérie Slovnaft Marek Senkovič.
"Ak by došlo k situácii, že by ropa z Ruska prestala byť exportovaná do Európy, nič sa v globálnom meradle nezmení, pretože môže prísť z iných nálezísk. Pri rope je to skôr o fyzickej preprave ako o nejakej reálnej hrozbe, kým pri plyne potrebujete mať vybudovanú infraštruktúru a tá keď z nejakých dôvodov nefunguje, je tam skutočný problém," vysvetlil Senkovič v relácii Ekonomika: Tu a teraz na spravodajskom portáli teraz.sk.
V prípade plynu je Ukrajina významným prepravcom pre veľkú časť Európy a zároveň jeho veľkým spotrebiteľom. Plyn je pritom pre domácnosti veľmi "citlivá" komodita, najmä v zimnom období, pripomenul. "Treba vnímať aj to, že plyn sa na Ukrajinu v podstate nedá inak doviezť, možno s výnimkou niektorých reverzných tokov, ale aj to pravdepodobne len sčasti," upozornil analytik.
Pri rope je však situácia podľa Senkoviča trochu iná. Ukrajina je dôležitá tranzitná krajina pre export ruskej ropy v podstate len pre tri krajiny strednej Európy - Slovensko, Česko a Maďarsko. Jej preprava cez Ukrajinu tak nie je dôležitá pre západoeurópske krajiny. Ukrajina tiež nie je veľkým spotrebiteľom ruskej ropy, pretože jej rafinérsky priemysel je zdecimovaný a nakupuje menej ropy ako napríklad Slovensko.
"Tretí faktor je ten, že tie ukrajinské rafinérie, ktoré sú v prevádzke, nie sú napojené na ropovod Družba, ale na iný ropovodný systém. Výpadky ropy ako zbraň Ruska voči Ukrajine by teda nemali nastať," zhodnotil riziká pre Slovensko ekonóm.
Pripustil, že ropovod Adria v súčasnosti nie je pre SR úplne plnohodnotnou alternatívou dodávok z Ukrajiny, po jeho modernizácii však už bude. "Tento ropovod bude konštrukčne zmodernizovaný tak, aby bol schopný od budúceho roka v prípade potreby prepravovať plný objem ropy, ktorý Slovensko a bratislavská rafinéria potrebuje," avizoval Senkovič.
Význam podľa neho naopak nemá uvažované ropovodné prepojenie Bratislava - Schwechat. Prípadné dodávky zo západných krajín, ktoré by ním teoreticky mohli prúdiť na Slovensko, totiž v súčasnosti na 100 % využívajú rafinérie v Nemecku, Českej republike či Rakúsku a nie je teda k dispozícii dostatočná voľná kapacita pre slovenskú rafinériu. Zároveň ide o iný typ ropy ako ten, ktorý bežne nakupuje a spracúva Slovnaft. "Takže z kvantitatívneho ani kvalitatívneho hľadiska ten ropovod nemôže slúžiť pre bezpečnosť SR," dodal Senkovič.
"Ak by došlo k situácii, že by ropa z Ruska prestala byť exportovaná do Európy, nič sa v globálnom meradle nezmení, pretože môže prísť z iných nálezísk. Pri rope je to skôr o fyzickej preprave ako o nejakej reálnej hrozbe, kým pri plyne potrebujete mať vybudovanú infraštruktúru a tá keď z nejakých dôvodov nefunguje, je tam skutočný problém," vysvetlil Senkovič v relácii Ekonomika: Tu a teraz na spravodajskom portáli teraz.sk.
V prípade plynu je Ukrajina významným prepravcom pre veľkú časť Európy a zároveň jeho veľkým spotrebiteľom. Plyn je pritom pre domácnosti veľmi "citlivá" komodita, najmä v zimnom období, pripomenul. "Treba vnímať aj to, že plyn sa na Ukrajinu v podstate nedá inak doviezť, možno s výnimkou niektorých reverzných tokov, ale aj to pravdepodobne len sčasti," upozornil analytik.
Pri rope je však situácia podľa Senkoviča trochu iná. Ukrajina je dôležitá tranzitná krajina pre export ruskej ropy v podstate len pre tri krajiny strednej Európy - Slovensko, Česko a Maďarsko. Jej preprava cez Ukrajinu tak nie je dôležitá pre západoeurópske krajiny. Ukrajina tiež nie je veľkým spotrebiteľom ruskej ropy, pretože jej rafinérsky priemysel je zdecimovaný a nakupuje menej ropy ako napríklad Slovensko.
"Tretí faktor je ten, že tie ukrajinské rafinérie, ktoré sú v prevádzke, nie sú napojené na ropovod Družba, ale na iný ropovodný systém. Výpadky ropy ako zbraň Ruska voči Ukrajine by teda nemali nastať," zhodnotil riziká pre Slovensko ekonóm.
Pripustil, že ropovod Adria v súčasnosti nie je pre SR úplne plnohodnotnou alternatívou dodávok z Ukrajiny, po jeho modernizácii však už bude. "Tento ropovod bude konštrukčne zmodernizovaný tak, aby bol schopný od budúceho roka v prípade potreby prepravovať plný objem ropy, ktorý Slovensko a bratislavská rafinéria potrebuje," avizoval Senkovič.
Význam podľa neho naopak nemá uvažované ropovodné prepojenie Bratislava - Schwechat. Prípadné dodávky zo západných krajín, ktoré by ním teoreticky mohli prúdiť na Slovensko, totiž v súčasnosti na 100 % využívajú rafinérie v Nemecku, Českej republike či Rakúsku a nie je teda k dispozícii dostatočná voľná kapacita pre slovenskú rafinériu. Zároveň ide o iný typ ropy ako ten, ktorý bežne nakupuje a spracúva Slovnaft. "Takže z kvantitatívneho ani kvalitatívneho hľadiska ten ropovod nemôže slúžiť pre bezpečnosť SR," dodal Senkovič.