Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Ak by Rusko zakázalo dovoz áut, Slovensko by to významne postihlo

Jaroslav Holeček Foto: TASR/Štefan Puškáš

Povedal v diskusnej relácii na Teraz.sk prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček.

Bratislava 11. septembra (TASR) - Slovenské automobilky vyvážajú do Ruska 14 % svojej produkcie. Ekonomické sankcie, ktoré na neho uvalila Európska únia (EÚ), nás nateraz príliš neovplyvnili, povedal v diskusnej relácii na teraz.sk prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček. "Väčším problémom je prepad predaja automobilov v Rusku a najmä na Ukrajine," upozornil.

Spor medzi EÚ a Ruskom podľa neho treba čo najskôr vyriešiť diplomaticky a nie rozširovaním sankcií, ktoré môžu vyvolať odvetné opatrenia. "Ak by Rusko splnilo hrozbu, že zakáže dovoz automobilov z Európy, to by malo na nás významný dosah. Nielen na výrobcov, ale aj na subdodávateľov," zdôraznil Holeček.

Rizikom by podľa neho bolo stratiť pozície na ruskom trhu pri zákaze dovozu. "Rusi majú veľmi radi zahraničný tovar, presnejšie západný tovar. Iné riziko pripadá do úvahy, ak stratíme miesto na ruskom trhu, už ho nikdy neobsadíme. Ak zastavia import z Európy, potom sa obrátia bez problémov na ázijské automobilky," varoval Holeček.

Pre Slovensko je automobilový priemysel kľúčovým odvetvím. V roku 2013 sa tu podľa ZAP vyrobilo vyše 980.000 áut. Oproti roku 2012 to predstavovalo nárast o 5,8 %. Vlani sa tak v krajine vyprodukovalo 181 áut na 1000 obyvateľov. Holeček upozornil, že pre úspešnú budúcnosť automobilového priemyslu v SR sú dôležité štyri podmienky.

"Prvou je vzdelaná pracovná sila. Celé Slovensko si už musí uvedomiť, že sa nemá vzdelávať len pre papier," upozornil. Druhá a tretia podmienka sa týka subdodávateľov, rozvoja ich siete a aplikovaného výskumu a vývoja. "Poslednou podmienkou je diaľničné prepojenie medzi západom a východom krajiny. Táto podmienka čaká na splnenie posledných 15 rokov. Diaľnice a rýchlostné cesty sú po Žilinu, Banskú Bystricu a tam končí priemyselné Slovensko," uzavrel Holeček.