Ryanair na svoju obhajobu uviedol, že vyplatil dovedna 26,1 milióna eur cestujúcim, ktorí uviazli na letiskách. Letecká spoločnosť však odmietla mnohé nároky ako neodôvodnené.
Autor TASR
Brusel 31. januára (TASR) - Írska letecká spoločnosť Ryanair musí zaplatiť odškodné cestujúcim, ktorí v roku 2010 uviazli po výbuchu islandskej sopky Eyjafjallajökull na letiskách. Vyplýva to z dnešného rozsudku Európskeho súdneho dvora (ECJ), ktorý je najvyšším súdom rozhodujúcim v záležitostiach práva EÚ.
ECJ rozhodol, že letecké spoločnosti majú povinnosť postarať sa o svojich klientov i v takých "výnimočných situáciách", akým bol výbuch sopky Eyjafjallajökull. Vulkanický popol šíriaci sa z islandskej sopky zastavil leteckú dopravu nad väčšinou územia Európy na niekoľko dní.
Súd sa k otázke odškodného vyjadril na základe podania občianky Írskej republiky, ktorá musela čakať v južnej časti Portugalska na návrat do vlasti celý týždeň. Od spoločnosti Ryanair žiadala preplatenie výdavkov 1030 eur, spojených s nedobrovoľným predĺžením pobytu.
Ryanair na svoju obhajobu uviedol, že vyplatil dovedna 26,1 milióna eur cestujúcim, ktorí uviazli na letiskách. Letecká spoločnosť však odmietla mnohé nároky ako neodôvodnené.
Hoci legislatíva EÚ nestanovuje horné limity pri finančnom odškodňovaní cestujúcich, súd vo svojom rozsudku konštatoval, že pasažieri si môžu nárokovať len na preplatenie výdavkov, ktoré sú "nevyhnutné, primerané a odôvodnené a súvisia s neposkytnutím služieb leteckej spoločnosti".
ECJ ponechal na národných súdoch, aby zhodnotili odôvodnenosť výdavkov v žiadostiach o odškodné.
Prípad sa týkal írskej občianky Denise McDonaghovej, ktorá mala 17. apríla 2010 odletieť z letiska v portugalskom meste Faro do Dublinu. Svoju dovolenku v regióne Algarve si musela nedobrovoľne predĺžiť o týždeň, počas ktorého minula spomenutú sumu na ubytovanie a stravu.
ECJ rozhodol, že letecké spoločnosti majú povinnosť postarať sa o svojich klientov i v takých "výnimočných situáciách", akým bol výbuch sopky Eyjafjallajökull. Vulkanický popol šíriaci sa z islandskej sopky zastavil leteckú dopravu nad väčšinou územia Európy na niekoľko dní.
Súd sa k otázke odškodného vyjadril na základe podania občianky Írskej republiky, ktorá musela čakať v južnej časti Portugalska na návrat do vlasti celý týždeň. Od spoločnosti Ryanair žiadala preplatenie výdavkov 1030 eur, spojených s nedobrovoľným predĺžením pobytu.
Spoločnosť vyplatila 26,1 milióna eur
Ryanair na svoju obhajobu uviedol, že vyplatil dovedna 26,1 milióna eur cestujúcim, ktorí uviazli na letiskách. Letecká spoločnosť však odmietla mnohé nároky ako neodôvodnené.
Hoci legislatíva EÚ nestanovuje horné limity pri finančnom odškodňovaní cestujúcich, súd vo svojom rozsudku konštatoval, že pasažieri si môžu nárokovať len na preplatenie výdavkov, ktoré sú "nevyhnutné, primerané a odôvodnené a súvisia s neposkytnutím služieb leteckej spoločnosti".
ECJ ponechal na národných súdoch, aby zhodnotili odôvodnenosť výdavkov v žiadostiach o odškodné.
Prípad sa týkal írskej občianky Denise McDonaghovej, ktorá mala 17. apríla 2010 odletieť z letiska v portugalskom meste Faro do Dublinu. Svoju dovolenku v regióne Algarve si musela nedobrovoľne predĺžiť o týždeň, počas ktorého minula spomenutú sumu na ubytovanie a stravu.