Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 28. október 2024Meniny má Dobromila
< sekcia Ekonomika

Samosprávy vyzývajú na posúdenie všetkých variantov D1 Turany - Hubová

D1 Dubná Skala - Turany, gabionový obklad Foto: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE

Odhadovaná suma na výstavbu zhruba 13-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová s tunelom Korbeľka je podľa aktuálnej štúdie realizovateľnosti 1,9 miliardy eur.

Martin 17. júna (TASR) - Starostovia zo Združenia miest a obcí Turca v súvislosti s pripravovanou výstavbou diaľničného úseku D1 Turany - Hubová odporúčajú vrátiť sa k posúdeniu všetkých existujúcich variantov. Spoločne s predstaviteľmi žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) odoslali v pondelok otvorený list ministrovi financií Ladislavovi Kamenickému a žiadajú v ňom o rokovanie vo veci finančných nákladov a rizík plánovanej stavby.

Podľa starostu Krpelian Martina Schestága je ich záujmom, aby bol vybraný najefektívnejší a najekologickejší variant. "Výstavba s tunelom Korbeľka, ktorá sa plánuje, je najdrahšia v histórii budovania diaľničných úsekov a tunelov na Slovensku. Aj správa Útvaru hodnoty za peniaze poukazuje na to, že rozpočet je vysoký a treba hľadať možnosti, kde ušetriť," uviedol Schestág.

Odhadovaná suma na výstavbu zhruba 13-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová s tunelom Korbeľka je podľa aktuálnej štúdie realizovateľnosti 1,9 miliardy eur. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) v posledných mesiacoch viackrát zdôraznil, že jedinou dnešnou možnou alternatívou výstavby tohto úseku je tunelový variant. "Ak by sme sa dnes vrátili k povrchovému variantu, začínali by sme úplne odznova a vrátili by sme sa o štyri roky späť," podotkol Ráž.

Ján Mišura zo sekcie dopravy žilinskej SOPK poukázal na skutočnosť, že ešte v roku 2014 si Národná diaľničná spoločnosť objednala porovnávaciu štúdiu posudzujúcu všetky varianty a ako najmenej efektívny jej vyšiel variant s tunelom Korbeľka. "Naopak ako najefektívnejší sa ukazoval variant bez tunela s odklonom mimo zosuvového územia. Navyše pri variante s tunelom je nižší stupeň poznania trasy a dáva to predpoklad na zvyšovanie nákladov," poznamenal Mišura.

Doplnil, že rokovania s Ministerstvom dopravy SR sú vyčerpané, a preto sa rozhodli osloviť ministra financií. "Chceme, aby sa tento úsek čo najrýchlejšie postavil. My výstavbu nezdržiavame, v minulosti ju zdržiavali mimovládky. My jednoducho chceme, aby sa ušetrili financie, pretože sú dôležité pre podnikateľský sektor i samosprávy," dodal Mišura.