Najnovší balík sankcií voči Rusku, ktorý vstúpil do platnosti práve dnes, je namierený na technológie potrebné pre prieskum a ťažbu v arktických oblastiach.
Autor TASR
Moskva 12. septembra (TASR) - Každé nové sankcie Západu, ktoré sa zameriavajú na zákaz vývozu technológií potrebných na modernizáciu ruských rafinérií, môžu viesť k problémom s dodávkami benzínu. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na slová Jurija Zolotnikova z ruského ministerstva energetiky.
Najnovší balík sankcií, ktorý vstúpil do platnosti práve dnes, je namierený na technológie potrebné pre prieskum a ťažbu v arktických oblastiach. Podľa Zolotnikova, ktorý je zástupcom vedúceho oddelenia pre rafinérie, ministerstvo energetiky očakáva na budúci rok a v roku 2016 problémy s dodávkami benzínu na trh v Rusku. Upozornil, že v krajine je už dnes krehká rovnováha medzi ponukou a dopytom, keďže rafinérie vyrobia len o niečo viac benzínu, ako sa spotrebuje.
Zatiaľ sa negatívny vplyv sankcií na ruskom trhu s palivami neprejavil, ale vzhľadom na potrebu modernizácie rafinérií, sa problémy nedajú vylúčiť.
Sankcie totiž obmedzujú ruským firmám prístup k financiám na európskych kapitálových trhoch. Najväčší producent ropy v Rusku, štátny koncern Rosnefť, už musel pre pokles ťažby znížiť počet zamestnancov.
Okrem toho, Rusko je závislé na dovoze katalyzátorov, zariadení pre rafinérie a súčiastok pre plynové turbíny zo Západu. Sankcie mu skomplikujú práce na modernizácii rafinérií, ktoré majú zvýšiť kvalitu palív, čo sa teraz javí ako neuskutočniteľná úloha.
Rosnefť zase potrebuje do roku 2017 investovať viac ako 21 miliárd USD (16,24 miliardy eur) ročne do spustenia ťažby na nových náleziskách a modernizácie svojich rafinérií. Koncern chcel pôvodne doviezť potrebnú technológiu zo Západu.
Minister energetiky Alexander Novak už požiadal prezidenta Vladimira Putina o finančnú pomoc pre domácich výrobcov, ktorí až štvrtinu zariadení pre ťažbu ropy dovážajú zo zahraničia.
Zolotnikov odhaduje, že ruské rafinérie nebudú v nasledujúcich dvoch rokoch schopné výraznejšie zvýšiť svoju produkciu, čo môže mať za následok nedostatok benzínu. Dodal, že narastajúci počet porúch a údržbárskych prác v rafinériách tiež poukazujú na možné problémy so zásobovaním ruského trhu palivami.
Nedostatok pohonných látok pre ruských vodičov by mohol spôsobiť Kremľu vážne politické škody. Podľa Zolotnikova jedna z možností, ako odvrátiť krízu, je dovoz benzínu z Bieloruska. V období január - júl 2014 zvýšilo Rusko import benzínu zo susedného Bieloruska o tretinu na 812.000 ton.
Najnovší balík sankcií, ktorý vstúpil do platnosti práve dnes, je namierený na technológie potrebné pre prieskum a ťažbu v arktických oblastiach. Podľa Zolotnikova, ktorý je zástupcom vedúceho oddelenia pre rafinérie, ministerstvo energetiky očakáva na budúci rok a v roku 2016 problémy s dodávkami benzínu na trh v Rusku. Upozornil, že v krajine je už dnes krehká rovnováha medzi ponukou a dopytom, keďže rafinérie vyrobia len o niečo viac benzínu, ako sa spotrebuje.
Zatiaľ sa negatívny vplyv sankcií na ruskom trhu s palivami neprejavil, ale vzhľadom na potrebu modernizácie rafinérií, sa problémy nedajú vylúčiť.
Sankcie totiž obmedzujú ruským firmám prístup k financiám na európskych kapitálových trhoch. Najväčší producent ropy v Rusku, štátny koncern Rosnefť, už musel pre pokles ťažby znížiť počet zamestnancov.
Okrem toho, Rusko je závislé na dovoze katalyzátorov, zariadení pre rafinérie a súčiastok pre plynové turbíny zo Západu. Sankcie mu skomplikujú práce na modernizácii rafinérií, ktoré majú zvýšiť kvalitu palív, čo sa teraz javí ako neuskutočniteľná úloha.
Rosnefť zase potrebuje do roku 2017 investovať viac ako 21 miliárd USD (16,24 miliardy eur) ročne do spustenia ťažby na nových náleziskách a modernizácie svojich rafinérií. Koncern chcel pôvodne doviezť potrebnú technológiu zo Západu.
Minister energetiky Alexander Novak už požiadal prezidenta Vladimira Putina o finančnú pomoc pre domácich výrobcov, ktorí až štvrtinu zariadení pre ťažbu ropy dovážajú zo zahraničia.
Zolotnikov odhaduje, že ruské rafinérie nebudú v nasledujúcich dvoch rokoch schopné výraznejšie zvýšiť svoju produkciu, čo môže mať za následok nedostatok benzínu. Dodal, že narastajúci počet porúch a údržbárskych prác v rafinériách tiež poukazujú na možné problémy so zásobovaním ruského trhu palivami.
Nedostatok pohonných látok pre ruských vodičov by mohol spôsobiť Kremľu vážne politické škody. Podľa Zolotnikova jedna z možností, ako odvrátiť krízu, je dovoz benzínu z Bieloruska. V období január - júl 2014 zvýšilo Rusko import benzínu zo susedného Bieloruska o tretinu na 812.000 ton.