Štát sa pre vyhlášku podľa SaS vystavuje riziku domácich súdnych sporov, ako aj konania zo strany Európskej komisie. Podľa MH SR vyhláška neobsahuje žiadne chyby.
Autor TASR
Bratislava 22. januára (TASR) - Vyhláška Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktorou sa ustanovuje spôsob poskytnutia a výška štátneho príspevku (vratka) odberateľovi plynu v domácnosti, je plná chýb, zasiahnuť by mal generálny prokurátor. Tvrdí to opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS), ktorej tímlíder pre energetiku Karol Galek sa v tejto veci obrátil dnes na Generálnu prokuratúru SR s výzvou, aby vyhlášku zrušila.
Štát sa pre vyhlášku podľa SaS vystavuje riziku domácich súdnych sporov, ako aj konania zo strany Európskej komisie (EK). Jedným z nedostatkov je napríklad nejednoznačnosť definície príjemcu, keď názov vyhlášky hovorí o domácnosti, avšak obsah o odbernom mieste. V tejto súvislosti môže dôjsť k situáciám, keď napríklad domácnosť žijúca v prenájme, ktorá za plyn reálne platí, nedostane nič. Celý príspevok naopak dostane prenajímateľ bytu, ktorý v ňom možno ani nikdy nebýval, no odberné miesto je písané naňho.
Vyhláška podľa opozičnej strany súčasne definuje prijímateľa príspevku ako zákazníka dodávateľa plynu. "Pritom toto odvetvie je pod drobnohľadom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý v rámci stanovenia regulovanej ceny zohľadňuje aj primeraný zisk," podčiarkla strana.
Samotný príspevok má podľa SaS vplyv aj na hospodársku súťaž, pričom výrazne poškodzuje dodávateľov tepla, a to nielen v rámci centralizovaného zásobovania, ale aj spoločenstvá vlastníkov bytov s vlastnou domovou kotolňou. Množstvo plynu využité v tomto prípade na prípravu teplej vody a kúrenie totiž v príspevku pre prijímateľa nie je nijako zohľadnené a môže motivovať domácnosti na odpojenie sa od systému.
Strana vyhláške vyčíta, že spôsob poskytnutia príspevku taktiež nespĺňa základnú požiadavku zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, aby sa dotácie poskytovali na základe predloženej žiadosti, pričom jej prílohou majú byť doklady preukazujúce splnenie zákonom definovaných podmienok.
"Každá takáto štátna pomoc navyše podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie musí byť notifikovaná EK, k čomu podľa verejne dostupných informácií neprišlo, nakoľko žiadosť o jej schválenie pravdepodobne vôbec nebola zaslaná," dodala strana.
Podľa MH SR vyhláška neobsahuje žiadne chyby. "Vyhláška, ktorou sa ustanovuje spôsob poskytnutia a výška štátneho príspevku odberateľovi plynu v domácnosti, nestanovuje, kto je oprávnený odberateľ, ale stanovuje len spôsob poskytnutia príspevku (stanovené prostredníctvom poukazu poštového platobného styku), spôsob jeho výpočtu a jeho výšku pre jednotlivých odberateľov," uviedla v reakcii pre TASR hovorkyňa MH SR Miriam Žiaková.
Zdôraznila zároveň, že vyhláška prešla štandardným legislatívnym procesom. "Použitie údajov o množstve spotrebovaného plynu na konkrétnom odbernom mieste pre výpočet výšky štátneho príspevku umožňuje ministerstvu priradiť odberateľom štátny príspevok vo výške zohľadňujúcej spotrebu jednotlivých odberateľov aj vzhľadom na to, že nie je možné, aby mali dvaja odberatelia uzatvorenú v rovnakom čase zmluvu o združenej dodávke plynu pre rovnaké odberné miesto," dodala Žiaková.
Štát sa pre vyhlášku podľa SaS vystavuje riziku domácich súdnych sporov, ako aj konania zo strany Európskej komisie (EK). Jedným z nedostatkov je napríklad nejednoznačnosť definície príjemcu, keď názov vyhlášky hovorí o domácnosti, avšak obsah o odbernom mieste. V tejto súvislosti môže dôjsť k situáciám, keď napríklad domácnosť žijúca v prenájme, ktorá za plyn reálne platí, nedostane nič. Celý príspevok naopak dostane prenajímateľ bytu, ktorý v ňom možno ani nikdy nebýval, no odberné miesto je písané naňho.
Vyhláška podľa opozičnej strany súčasne definuje prijímateľa príspevku ako zákazníka dodávateľa plynu. "Pritom toto odvetvie je pod drobnohľadom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý v rámci stanovenia regulovanej ceny zohľadňuje aj primeraný zisk," podčiarkla strana.
Samotný príspevok má podľa SaS vplyv aj na hospodársku súťaž, pričom výrazne poškodzuje dodávateľov tepla, a to nielen v rámci centralizovaného zásobovania, ale aj spoločenstvá vlastníkov bytov s vlastnou domovou kotolňou. Množstvo plynu využité v tomto prípade na prípravu teplej vody a kúrenie totiž v príspevku pre prijímateľa nie je nijako zohľadnené a môže motivovať domácnosti na odpojenie sa od systému.
Strana vyhláške vyčíta, že spôsob poskytnutia príspevku taktiež nespĺňa základnú požiadavku zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, aby sa dotácie poskytovali na základe predloženej žiadosti, pričom jej prílohou majú byť doklady preukazujúce splnenie zákonom definovaných podmienok.
"Každá takáto štátna pomoc navyše podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie musí byť notifikovaná EK, k čomu podľa verejne dostupných informácií neprišlo, nakoľko žiadosť o jej schválenie pravdepodobne vôbec nebola zaslaná," dodala strana.
Podľa MH SR vyhláška neobsahuje žiadne chyby. "Vyhláška, ktorou sa ustanovuje spôsob poskytnutia a výška štátneho príspevku odberateľovi plynu v domácnosti, nestanovuje, kto je oprávnený odberateľ, ale stanovuje len spôsob poskytnutia príspevku (stanovené prostredníctvom poukazu poštového platobného styku), spôsob jeho výpočtu a jeho výšku pre jednotlivých odberateľov," uviedla v reakcii pre TASR hovorkyňa MH SR Miriam Žiaková.
Zdôraznila zároveň, že vyhláška prešla štandardným legislatívnym procesom. "Použitie údajov o množstve spotrebovaného plynu na konkrétnom odbernom mieste pre výpočet výšky štátneho príspevku umožňuje ministerstvu priradiť odberateľom štátny príspevok vo výške zohľadňujúcej spotrebu jednotlivých odberateľov aj vzhľadom na to, že nie je možné, aby mali dvaja odberatelia uzatvorenú v rovnakom čase zmluvu o združenej dodávke plynu pre rovnaké odberné miesto," dodala Žiaková.