Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Ekonomika

SaS žiada plán dotovania dopravy vo verejnom záujme

Na ilustračnej snímke vlak spoločnosti RegioJet. Foto: TASR - Oliver Ondráš

Liberáli reagujú na zámer ministerstva vyhlásiť súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom, kde v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet.

Bratislava 9. júla (TASR) - Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) by mal podľa opozičnej strany SaS predložiť plán rozvoja dopravy vo verejnom záujme predtým, než začne robiť konkrétne výberové konania na jednotlivé vlakové linky.

Liberáli to uviedli v reakcii na zámer ministerstva vyhlásiť súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom, kde v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ale zmluva mu končí v roku 2020.

"Vítame aktivitu ministra dopravy, avšak považujeme ju za nesystémovú, lebo do dnešného dňa nebol ministerstvom dopravy predstavený koncept, ako chce dotovať dopravu vo verejnom záujme po roku 2020," uviedol poslanec Národnej rady (NR) SA Miroslav Ivan (SaS).



Pripomenul, že v Programovom vyhlásení vlády sa súčasná garnitúra zaviazala vytvoriť tzv. dopravnú autoritu, ktorá bude objednávať všetku dopravu vo verejnom záujme centrálne, teda aj vlakové a autobusové spojenia. Tým sa chceli odstrániť súbehy týchto spojov a zároveň koordinovať napojenia jednotlivých druhov dopravy.

"Prešli však viac ako dva roky od nástupu vlády, blíži sa rok 2020, avšak ministerstvo do dnešného nepredstavilo žiadne konkrétne návrhy. Nevieme, ako by takáto autorita mala fungovať, aké by mala mať kompetencie, aké legislatívne zmeny to prinesie a aké bude stanovisko vyšších územných celkov, ktorým by v takomto prípade bola odobratá kompetencia objednávať si regionálne autobusy," opísal Ivan.

Ak minister dopravy hovorí o liberalizácii železničnej dopravy, je podľa liberálov najvyšší čas, aby predložil na verejnú diskusiu návrh, ako si predstavuje fungovanie dopravnej autority na Slovensku. "Liberalizovať železničné linky predtým, ako bude jasný ich ďalší spôsob objednávania, je krajne nezodpovedné," dodal Ivan.