Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Ekonomika

Šéf americkej divízie Volkswagenu vedel o emisnom probléme už dávno

Na archívnej snímke Michael Horn Foto: TASR/AP

O probléme bol údajne informovaný už do jari 2014.

Washington 8. októbra (TASR) - Šéf americkej divízie Volkswagenu Michael Horn priznal, že už na začiatku minulého roka sa dozvedel "o nesúlade v oblasti dodržiavania emisných noriem". Informoval o tom server BBC.

V stredu 7. októbra, deň pred dnešným vypočúvaním v Kongrese, Horn uviedol, že o probléme s neplnením emisných noriem ho informovali na jar 2014. Ako však dodal, ubezpečili ho, že inžinieri automobilky budú s úradmi spolupracovať na vyriešení problému. Podrobnosti by mal Horn zverejniť dnes pred členmi Výboru Snemovne reprezentantov pre energetiku a obchod.

Horn uviedol, že fakty sú "mimoriadne znepokojujúce" a "nikdy by nepredpokladal, že niečo také je možné v skupine Volkswagen". Spoločnosť podľa neho prevzala za svoje kroky plnú zodpovednosť a so všetkými úradmi spolupracuje.

Škandál vypukol 18. septembra, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že nemecká firma nainštalovala do vyše 480.000 áut v Spojených štátoch softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Na celom svete priznala firma 11 miliónov áut s takýmto softvérom, z toho v Nemecku asi 2,8 milióna vozidiel.



Z jednotlivých značiek sa problematický softvér týka v najväčšej miere kmeňovej značky VW, kde spoločnosť potvrdila približne päť miliónov áut. Divízia Audi priznala 2,1 milióna áut a napríklad Škoda asi 1,2 milióna vozidiel.

V dôsledku škandálu odstúpil pred dvoma týždňami výkonný riaditeľ Martin Winterkorn, ktorého vo funkcii nahradil Matthias Müller, pôvodne šéf divízie Porsche. V stredu tento týždeň dozorná rada VW vymenovala svojho nového predsedu, ktorým sa stal niekdajší finančný riaditeľ spoločnosti Hans Dieter Pötsch. V súvislosti so škandálom Pötsch na tlačovej konferencii upozornil, že "potrvá určitý čas, než sa celý škandál podarí vyjasniť".

Okolo 700 Austrálčanov plánuje podať na VW hromadnú žalobu


Okolo 700 vlastníkov áut od nemeckej spoločnosti Volkswagen v Austrálii je pripravených podať na firmu hromadnú žalobu, pričom toto číslo môže ešte vzrásť. S odvolaním sa na právnickú spoločnosť Maurice Blackburn o tom informovali agentúra DPA a portál CarsGuide.

Podľa právnika firmy Damiana Scattiniho automobilka do dnešných dní "neposkytla jasnejšie informácie o tom, ako chce kompenzovať zákazníkov, ktorí by v dôsledku nelegálneho softvéru vo svojich autách mohli prísť o tisíce dolárov, napríklad z dôvodu poklesu hodnoty takéhoto auta v prípade jeho predaja".

Austrálska divízia Volkswagenu tento týždeň potvrdila, že v krajine je nelegálnym softvérom na znižovanie emisií počas testov dotknutých približne 91.000 áut. Väčšinu z nich predstavujú autá kmeňovej značky VW.

Ešte cez víkend nemecká firma oznámila, že pozastavila predaj niektorých dieselových modelov v Austrálii, ktorých by sa emisná kauza mohla týkať. Medzitým austrálska Komisia pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov (ACCC) začala vyšetrovať, či nedošlo v súvislosti s emisným škandálom VW k zavádzaniu spotrebiteľov. V prípade potvrdenia by to znamenalo začatie právnych krokov voči automobilke a vysoké pokuty. Nemecká spoločnosť kontroluje približne 6 % austrálskeho automobilového trhu.

Austrálska vláda uviedla, že VW pravdepodobne porušil práva spotrebiteľov. Ako však dodala, je na ACCC, aby to potvrdila a rozhodla, či voči firme podnikne právne kroky.