Autobusová doprava dnes tvorí nosný dopravný systém v regiónoch na Slovensku. 4 200 autobusov prepraví 250 miliónov cestujúcich ročne.
Autor OTS
Bratislava 29. júna (OTS) - Dovedna tak prejdú po našich cestách každoročne 230 miliónov kilometrov.
O tom, akým výzvam či problémom aktuálne čelí autobusová doprava, sme hovorili s prezidentom Zväzu autobusovej dopravy Petrom Sádovským. Popri vedúcej pozícii najväčšej profesijnej organizácie združujúcej autobusové spoločnosti pôsobí Peter Sádovský ako dlhoročný generálny riaditeľ autobusového dopravcu Slovak Lines.
V akom stave sa dnes nachádza autobusová doprava na Slovensku ako celok?
„V prímestskej autobusovej doprave, na ktorú finančne prispievajú samosprávne kraje, je stav slušný. Máme pre cestujúcich k dispozícii obnovený vozový park, postupne sa renovujú autobusové stanice alebo stavajú úplne nové. Celý systém je finančne stabilizovaný, podniky SAD prešli po privatizácii zásadnými zmenami vrátane personálnych.
Momentálne potrebujeme úspešne zvládnuť prerod odvetvia do modernej podoby. Na pôde Zväzu autobusovej dopravy hľadáme cesty, ako zlepšiť a sprehľadniť našu ponuku po celom Slovensku.
Do popredia sa dostávajú integrované systémy dopravy, ktoré prinášajú cestujúcim nové výhody a v nich sme zapojení. Veľký priestor je v elektronizácii cestovania, či už z pohľadu vyhľadania vhodného spoja, kúpy lístka cez mobil alebo služieb na palube.“
Autobusoví dopravcovia dlhodobo bojujú s úbytkom cestujúcich. Ako prilákať ľudí naspäť, prípadne osloviť mladú generáciu?
„Máte pravdu v tom, že pokles cestujúcich o dve až tri percentá ročne na Slovensku je dlhodobým trendom. Dôvod je stále rovnaký už viac ako 20 rokov, zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov. Sú však aj iné príklady. V roku 2016 naša spoločnosť Slovak Lines prepravila v prímestskej doprave približne 12 miliónov cestujúcich. Ide o rovnaký počet ako rok predtým, takže sme prinajmenšom pozastavili trend poklesu. Vývoj vieme odôvodniť viac využívanou integrovanou dopravou, ale aj neustálym zlepšovaním našej ponuky služieb cestujúcim.
Ak chceme prilákať ľudí späť do verejnej dopravy, musíme im vytvárať čoraz lepšiu ponuku. Celá verejná osobná doprava musí mať kvalitu, ktorá je schopná zabojovať s individuálnou automobilovou dopravou. Na to nestačí len nový autobus alebo nový vlak. Treba zapojiť ďalšie ohnivká v dopravnom reťazci: kvalitné stanice, moderný spôsob predaja lístkov, servis na palube, atraktívny cenník.
Druhou oblasťou opatrení, ktoré tiež musia prísť, sú reštrikcie, napríklad parkovacia politika. V západnej Európe nenájdete mestá, ktoré sú také zapratané autami ako u nás, kde sa vo veľkom parkuje na chodníkoch určených pre chodcov. Mamičky s kočíkmi alebo seniori obchádzajú autá stojace na chodníkoch. Politici sa možno obávajú negatívnych reakcií verejnosti pri zavádzaní reštrikcií, ale hrniec už prekypel. “
Aký je stav v komerčnej autobusovej doprave?
„Stav je komplikovaný. V medzinárodnej doprave je zásadným problémom presadzovanie minimálnych úrovní miezd v niektorých západných krajinách. Slovenský vodič, ktorý ide do Francúzska, Nemecka a teraz už aj do Rakúska, by mal byť na území týchto štátov platený podľa pravidiel o mzdách vodičov v týchto krajinách. Toto je popieranie samotného zmyslu fungovania EÚ. Voľný trh vrátane voľného pohybu pracovnej sily je predsa jeden zo základných dôvodov, pre ktoré EÚ vznikla.
Okrem minimálnej mzdy v niektorých krajinách, pribúdajú ďalšie povinnosti, rôzne hlásenia, povinnosti o prenocovaní vodičov a podobne. Vnímame ich ako účelové s cieľom zabrzdenia podnikania z iných krajín. Čakali by sme skôr podporu na cestovanie autobusmi ako druhom verejnej dopravy v zmysle uľahčovania pravidiel. Tuzemská diaľková doprava sa chýli po rokoch bez finančných príspevkov z verejných zdrojov stále viac k svojmu definitívnemu koncu.“
S akými zmenami by mal prísť štát? Mali by sme ísť cestou uvoľňovania pravidiel pre dopravcov alebo naopak sprísňovania podmienok?
„Podmienky v osobnej doprave sú prebyrokratizované a treba ich zjednodušiť. Nové pravidlá prichádzajú predovšetkým z Európskej únie, štát nie je ich hlavným autorom. Prílišná administratívna záťaž, ale aj finančná náročnosť získania vodičského preukazu sa prejavujú v nedostatku vodičov. Štát nám určite môže pomôcť v príprave systému vzdelávania vodičov autobusov.
Tiež si dajme pozor, aby sme pri preberaní predpisov EÚ neboli pápežskejší ako pápež a nepopridávali si do domácej legislatívy ďalšie zbytočné podmienky.
Veľa sa hovorí v poslednej dobe o pravidlách pre taxislužby. Pravidlá pre Uber a štandardné taxislužby by mali byť rovnaké. Samotné taxislužby však budú musieť na sebe ešte popracovať, ak sa chcú konečne stať slušnou a cenenou súčasťou verejnej dopravy.“
Pomaly sa blíži letná sezóna. Veľký rozmach zažíva letecká doprava vďaka lacným letenkám. Je pre autobusových dopravcov zaujímavé prevádzkovať spojenia s dovolenkovými destináciami?
„Nepochybne áno, na leto sa už intenzívne pripravujeme. Lietadlo dáva zmysel pre trasách dlhších ako 500 km.
Mnoho ľudí odlieta na dovolenky z letiska Schwechat, v lete preto narastá dopyt o cestovanie so Slovak Lines na linke Bratislava – Schwechat – Viedeň. Posilňujeme spoje v časoch, v ktorých je najväčší záujem o cestovanie.
Už sedem rokov prevádzkujeme letnú autobusovú linku do Chorvátska v spolupráci s cestovnými kanceláriami. Zastávky máme v obľúbených dovolenkových destináciách Slovákov ako Umag, Pula, Makarska, Baška Voda a mnohé ďalšie. Jazdíme od júna do septembra.
Čoraz väčší záujem zaznamenávame o dovolenkové výlety na kratšie vzdialenosti. V letnej sezóne prevádzkujeme letnú linku k rakúskemu Neusiedler See. Autobusy na tejto linke jazdia počas mesiacov júl a august. Odchod je z Bratislavy, trasa vedie cez Parndorf do Neusiedl am See.“
Štát hovoril o zlepšovaní koordinácie autobusov so železnicami. Mohla by aj takáto snaha osloviť cestujúcich?
„Iste, ide o dobrý zámer. Aj keď spolu pravidelne rokujeme na dolaďovaní cestovných poriadkov, rezervy sú vždy. Spolu by sme mali zlepšovať ponuku, garantovať kvalitu a ľudia sa do verejnej dopravy vrátia. Dobrá ponuka bude stáť aj viac peňazí, ktoré sa však vrátia cez vyššie tržby. “
Hovorilo sa aj o tom, že viaceré dnes dotované vlakové linky by prevzal RegioJet bez nároku na finančnú podporu od štátu. Český dopravca podal ministerstvu oficiálnu ponuku. Ako vnímate takýto zámer?
„Ponuka jedného dopravcu na jednej izolovanej trati nič nerieši. Celoslovenská železničná sieť je komplexný mechanizmus, ktorý má nepochybne svoje slabé aj silné miesta, ale vyberanie hrozienok z koláča inými dopravcami jeho situáciu len zhorší. Nepochybne prídu na železniciach výberové konania, a tam je priestor pre každého dopravcu, nech ukáže svoju najlepšiu ponuku v konkurencii vážnych protihráčov, namiesto akýchsi podivných nátlakových manévrov."
Veľký cenový boj medzi autobusovými dopravcami prebieha na linke Bratislava-Viedeň. Je dlhodobo udržateľný?
„Obdobný cenový boj prebieha alebo prebiehal aj na iných linkách na Slovensku. Na trhu sa pohybujú aj dopravcovia, ktorí živia v cestujúcich ilúziu, že je možné cestovať nekonečne lacno a pri tom mať nekonečne nadštandardné služby. Ľudia majú svoj vlastný rozum a určite vedia, že každá bublina raz spľasne.
Slovak Lines ide dlhodobo svojou vlastnou cestou. Nové čisté autobusy sú dnes nevyhnutnosťou, cestujúcim preto chceme ponúkať viac. V uplynulých dňoch sme ako prvý dopravca na Slovensku spustili platby kartou priamo v autobusoch na linke Bratislava-Viedeň. Vďaka bezkontaktnej technológii šetríme čas cestujúcich aj vodiča a inovácia nám pomáha zvýšiť presnosť na tejto obľúbenej linke, čo je napríklad mimoriadne dôležité pri cestovaní z letiska Schwechat.“
Slovak Lines sa stal partnerom pre nemeckého dopravcu Flixbus na Slovensku. Stane sa trendom spájanie síl autobusových dopravcov?
"Už pred viac ako 20 rokmi sa autobusoví dopravcovia po prvý krát spájali v spoločnej Európe pod hlavičkou Eurolines. Dôvodom bolo predovšetkým spoločné prekonávanie byrokracie, ktorá stála vtedy ešte na oboch stranách národných hraníc, a možná vzájomná pomoc v prípade potreby – napríklad poruchy autobusu - v jednotlivých štátoch. Doba pokročila, hranice sú preč. Dobrí sa spájajú s lepšími, aby boli ešte lepší – v prospech zákazníka. "
Ing. Peter Sádovský
Po absolvovaní Vysokej školy ekonomickej v Bratislave pracoval v medzinárodných spoločnostiach v priemysle a najmä v bankovom sektore. Od roku 2006 je generálnym riaditeľom autobusovej dopravnej spoločnosti Slovak Lines.
V roku 2014 bol zvolený za viceprezidenta Zväzu autobusovej dopravy a od volieb v júni 2016 zastáva post prezidenta Zväzu autobusovej dopravy. Zastupuje tiež profesijné združenie cestných dopravcov Česmad v rade pre osobnú dopravu pri Medzinárodnej únii cestnej dopravy IRU so sídlom v Ženeve a je členom výkonného výboru európskeho združenia Eurolines. Je ženatý a má dve deti.
O tom, akým výzvam či problémom aktuálne čelí autobusová doprava, sme hovorili s prezidentom Zväzu autobusovej dopravy Petrom Sádovským. Popri vedúcej pozícii najväčšej profesijnej organizácie združujúcej autobusové spoločnosti pôsobí Peter Sádovský ako dlhoročný generálny riaditeľ autobusového dopravcu Slovak Lines.
V akom stave sa dnes nachádza autobusová doprava na Slovensku ako celok?
„V prímestskej autobusovej doprave, na ktorú finančne prispievajú samosprávne kraje, je stav slušný. Máme pre cestujúcich k dispozícii obnovený vozový park, postupne sa renovujú autobusové stanice alebo stavajú úplne nové. Celý systém je finančne stabilizovaný, podniky SAD prešli po privatizácii zásadnými zmenami vrátane personálnych.
Momentálne potrebujeme úspešne zvládnuť prerod odvetvia do modernej podoby. Na pôde Zväzu autobusovej dopravy hľadáme cesty, ako zlepšiť a sprehľadniť našu ponuku po celom Slovensku.
Do popredia sa dostávajú integrované systémy dopravy, ktoré prinášajú cestujúcim nové výhody a v nich sme zapojení. Veľký priestor je v elektronizácii cestovania, či už z pohľadu vyhľadania vhodného spoja, kúpy lístka cez mobil alebo služieb na palube.“
Autobusoví dopravcovia dlhodobo bojujú s úbytkom cestujúcich. Ako prilákať ľudí naspäť, prípadne osloviť mladú generáciu?
„Máte pravdu v tom, že pokles cestujúcich o dve až tri percentá ročne na Slovensku je dlhodobým trendom. Dôvod je stále rovnaký už viac ako 20 rokov, zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov. Sú však aj iné príklady. V roku 2016 naša spoločnosť Slovak Lines prepravila v prímestskej doprave približne 12 miliónov cestujúcich. Ide o rovnaký počet ako rok predtým, takže sme prinajmenšom pozastavili trend poklesu. Vývoj vieme odôvodniť viac využívanou integrovanou dopravou, ale aj neustálym zlepšovaním našej ponuky služieb cestujúcim.
Ak chceme prilákať ľudí späť do verejnej dopravy, musíme im vytvárať čoraz lepšiu ponuku. Celá verejná osobná doprava musí mať kvalitu, ktorá je schopná zabojovať s individuálnou automobilovou dopravou. Na to nestačí len nový autobus alebo nový vlak. Treba zapojiť ďalšie ohnivká v dopravnom reťazci: kvalitné stanice, moderný spôsob predaja lístkov, servis na palube, atraktívny cenník.
Druhou oblasťou opatrení, ktoré tiež musia prísť, sú reštrikcie, napríklad parkovacia politika. V západnej Európe nenájdete mestá, ktoré sú také zapratané autami ako u nás, kde sa vo veľkom parkuje na chodníkoch určených pre chodcov. Mamičky s kočíkmi alebo seniori obchádzajú autá stojace na chodníkoch. Politici sa možno obávajú negatívnych reakcií verejnosti pri zavádzaní reštrikcií, ale hrniec už prekypel. “
Aký je stav v komerčnej autobusovej doprave?
„Stav je komplikovaný. V medzinárodnej doprave je zásadným problémom presadzovanie minimálnych úrovní miezd v niektorých západných krajinách. Slovenský vodič, ktorý ide do Francúzska, Nemecka a teraz už aj do Rakúska, by mal byť na území týchto štátov platený podľa pravidiel o mzdách vodičov v týchto krajinách. Toto je popieranie samotného zmyslu fungovania EÚ. Voľný trh vrátane voľného pohybu pracovnej sily je predsa jeden zo základných dôvodov, pre ktoré EÚ vznikla.
Okrem minimálnej mzdy v niektorých krajinách, pribúdajú ďalšie povinnosti, rôzne hlásenia, povinnosti o prenocovaní vodičov a podobne. Vnímame ich ako účelové s cieľom zabrzdenia podnikania z iných krajín. Čakali by sme skôr podporu na cestovanie autobusmi ako druhom verejnej dopravy v zmysle uľahčovania pravidiel. Tuzemská diaľková doprava sa chýli po rokoch bez finančných príspevkov z verejných zdrojov stále viac k svojmu definitívnemu koncu.“
S akými zmenami by mal prísť štát? Mali by sme ísť cestou uvoľňovania pravidiel pre dopravcov alebo naopak sprísňovania podmienok?
„Podmienky v osobnej doprave sú prebyrokratizované a treba ich zjednodušiť. Nové pravidlá prichádzajú predovšetkým z Európskej únie, štát nie je ich hlavným autorom. Prílišná administratívna záťaž, ale aj finančná náročnosť získania vodičského preukazu sa prejavujú v nedostatku vodičov. Štát nám určite môže pomôcť v príprave systému vzdelávania vodičov autobusov.
Tiež si dajme pozor, aby sme pri preberaní predpisov EÚ neboli pápežskejší ako pápež a nepopridávali si do domácej legislatívy ďalšie zbytočné podmienky.
Veľa sa hovorí v poslednej dobe o pravidlách pre taxislužby. Pravidlá pre Uber a štandardné taxislužby by mali byť rovnaké. Samotné taxislužby však budú musieť na sebe ešte popracovať, ak sa chcú konečne stať slušnou a cenenou súčasťou verejnej dopravy.“
Pomaly sa blíži letná sezóna. Veľký rozmach zažíva letecká doprava vďaka lacným letenkám. Je pre autobusových dopravcov zaujímavé prevádzkovať spojenia s dovolenkovými destináciami?
„Nepochybne áno, na leto sa už intenzívne pripravujeme. Lietadlo dáva zmysel pre trasách dlhších ako 500 km.
Mnoho ľudí odlieta na dovolenky z letiska Schwechat, v lete preto narastá dopyt o cestovanie so Slovak Lines na linke Bratislava – Schwechat – Viedeň. Posilňujeme spoje v časoch, v ktorých je najväčší záujem o cestovanie.
Už sedem rokov prevádzkujeme letnú autobusovú linku do Chorvátska v spolupráci s cestovnými kanceláriami. Zastávky máme v obľúbených dovolenkových destináciách Slovákov ako Umag, Pula, Makarska, Baška Voda a mnohé ďalšie. Jazdíme od júna do septembra.
Čoraz väčší záujem zaznamenávame o dovolenkové výlety na kratšie vzdialenosti. V letnej sezóne prevádzkujeme letnú linku k rakúskemu Neusiedler See. Autobusy na tejto linke jazdia počas mesiacov júl a august. Odchod je z Bratislavy, trasa vedie cez Parndorf do Neusiedl am See.“
Štát hovoril o zlepšovaní koordinácie autobusov so železnicami. Mohla by aj takáto snaha osloviť cestujúcich?
„Iste, ide o dobrý zámer. Aj keď spolu pravidelne rokujeme na dolaďovaní cestovných poriadkov, rezervy sú vždy. Spolu by sme mali zlepšovať ponuku, garantovať kvalitu a ľudia sa do verejnej dopravy vrátia. Dobrá ponuka bude stáť aj viac peňazí, ktoré sa však vrátia cez vyššie tržby. “
Hovorilo sa aj o tom, že viaceré dnes dotované vlakové linky by prevzal RegioJet bez nároku na finančnú podporu od štátu. Český dopravca podal ministerstvu oficiálnu ponuku. Ako vnímate takýto zámer?
„Ponuka jedného dopravcu na jednej izolovanej trati nič nerieši. Celoslovenská železničná sieť je komplexný mechanizmus, ktorý má nepochybne svoje slabé aj silné miesta, ale vyberanie hrozienok z koláča inými dopravcami jeho situáciu len zhorší. Nepochybne prídu na železniciach výberové konania, a tam je priestor pre každého dopravcu, nech ukáže svoju najlepšiu ponuku v konkurencii vážnych protihráčov, namiesto akýchsi podivných nátlakových manévrov."
Veľký cenový boj medzi autobusovými dopravcami prebieha na linke Bratislava-Viedeň. Je dlhodobo udržateľný?
„Obdobný cenový boj prebieha alebo prebiehal aj na iných linkách na Slovensku. Na trhu sa pohybujú aj dopravcovia, ktorí živia v cestujúcich ilúziu, že je možné cestovať nekonečne lacno a pri tom mať nekonečne nadštandardné služby. Ľudia majú svoj vlastný rozum a určite vedia, že každá bublina raz spľasne.
Slovak Lines ide dlhodobo svojou vlastnou cestou. Nové čisté autobusy sú dnes nevyhnutnosťou, cestujúcim preto chceme ponúkať viac. V uplynulých dňoch sme ako prvý dopravca na Slovensku spustili platby kartou priamo v autobusoch na linke Bratislava-Viedeň. Vďaka bezkontaktnej technológii šetríme čas cestujúcich aj vodiča a inovácia nám pomáha zvýšiť presnosť na tejto obľúbenej linke, čo je napríklad mimoriadne dôležité pri cestovaní z letiska Schwechat.“
Slovak Lines sa stal partnerom pre nemeckého dopravcu Flixbus na Slovensku. Stane sa trendom spájanie síl autobusových dopravcov?
"Už pred viac ako 20 rokmi sa autobusoví dopravcovia po prvý krát spájali v spoločnej Európe pod hlavičkou Eurolines. Dôvodom bolo predovšetkým spoločné prekonávanie byrokracie, ktorá stála vtedy ešte na oboch stranách národných hraníc, a možná vzájomná pomoc v prípade potreby – napríklad poruchy autobusu - v jednotlivých štátoch. Doba pokročila, hranice sú preč. Dobrí sa spájajú s lepšími, aby boli ešte lepší – v prospech zákazníka. "
Ing. Peter Sádovský
Po absolvovaní Vysokej školy ekonomickej v Bratislave pracoval v medzinárodných spoločnostiach v priemysle a najmä v bankovom sektore. Od roku 2006 je generálnym riaditeľom autobusovej dopravnej spoločnosti Slovak Lines.
V roku 2014 bol zvolený za viceprezidenta Zväzu autobusovej dopravy a od volieb v júni 2016 zastáva post prezidenta Zväzu autobusovej dopravy. Zastupuje tiež profesijné združenie cestných dopravcov Česmad v rade pre osobnú dopravu pri Medzinárodnej únii cestnej dopravy IRU so sídlom v Ženeve a je členom výkonného výboru európskeho združenia Eurolines. Je ženatý a má dve deti.