Slovenský eurokomisár zdôraznil, že návrh eurokomisie sa zameriava na zníženie emisií CO2 pre osobné autá a dodávky a má zaručiť významnejší prienik nízkoemisných a bezemisných áut na európske cesty.
Autor TASR
Brusel 8. novembra (TASR) - Nové legislatívne návrhy v rámci širšieho balíka o čistej mobilite, ktoré v stredu predstavila Európska komisia (EK), budú v prospech zdravia Európanov, európskej konkurencieschopnosti, podporia zamestnanosť a klimatické ciele. Uviedol pre TASR podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič. Ten návrh nových zákonných opatrení predstavil spolu s eurokomisárom pre klimatické opatrenia a energetiku Miguelom Ariasom Caňetem.
"Tento legislatívny balík má zabezpečiť, aby európsky automobilový priemysel zostal aj naďalej svetovým lídrom. Naším záujmom je, aby sa najlepšie, najkvalitnejšie a najčistejšie autá vyrábali v Európe a aby sme ich postavili na najkvalitnejšiu infraštruktúru na svete, čo sa týka dobíjacích staníc a budúcich systémov pre autonómne riadenie," vysvetlil Šefčovič.
Slovenský eurokomisár zdôraznil, že návrh eurokomisie sa zameriava na zníženie emisií CO2 pre osobné autá a dodávky v období rokov 2021 - 2030 a má zaručiť významnejší prienik nízkoemisných a bezemisných áut na európske cesty.
Komisia zdôraznila, že ciele znižovania emisií CO2 sú založené na spoľahlivých analýzach a širokej účasti zainteresovaných strán od mimovládnych organizácií až po priemysel. Pre nové autá, ako aj pre dodávky, priemerné emisie CO2 budú musieť byť v roku 2030 o 30 % nižšie v porovnaní s rokom 2021.
Podľa jeho slov ide o nevyhnutné opatrenie, lebo hlavní konkurenti ako Čína a USA "nespia" a EÚ musí byť pripravená zachovať si pozíciu globálneho lídra schopného vyrábať kvalitné autá. "Mnohí z nich vyrábajú aj na Slovensku, a preto je tento legislatívny balík dôležitý aj pre nás," skonštatoval.
Konkrétne legislatívne opatrenia exekutívy EÚ sú podľa jeho slov v oblasti znižovania emisií CO2, v podpore nízkoemisných a bezemisných vozidiel s dobudovaním širokej celoeurópskej siete nabíjacích staníc pre elektromobily a dôraz na silu verejného obstarávania v Európe. "Chceme, aby vlády a samosprávy išli príkladom a v rámci verejného obstarávania kupovali čoraz viac ekologických áut s nízkymi emisiami alebo elektromobily," spresnil.
V praktickej rovine to pre Európanov znamená znižovanie znečisťovania ovzdušia - na respiračné choroby predčasne umiera v EÚ okolo 400.000 ľudí ročne, dodržiavanie cieľov parížskej klimatickej dohody, zachovanie miliónov pracovných miest v automobilovom sektore a podpora zamestnanosti na báze moderných a inovačných technológií, čo je nevyhnutné pre zachovanie svetovej konkurencieschopnosti Európy.
K novým legislatívnym návrhom sa vyjadrila aj eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová, ktorá zdôraznila, že ide o bezprecedentné kroky v reakcii na rastúcu výzvu, ktorou je zosúladenie potrieb mobility Európanov s ochranou ich zdravia a našej planéty. "Chceme podporovať čistejšie vozidlá, sprístupniť alternatívne energie a zlepšiť organizáciu nášho dopravného systému, čím sa Európa a Európania budú prepravovať oveľa ekologickejším spôsobom," uviedla Bulcová.
"Tento legislatívny balík má zabezpečiť, aby európsky automobilový priemysel zostal aj naďalej svetovým lídrom. Naším záujmom je, aby sa najlepšie, najkvalitnejšie a najčistejšie autá vyrábali v Európe a aby sme ich postavili na najkvalitnejšiu infraštruktúru na svete, čo sa týka dobíjacích staníc a budúcich systémov pre autonómne riadenie," vysvetlil Šefčovič.
Slovenský eurokomisár zdôraznil, že návrh eurokomisie sa zameriava na zníženie emisií CO2 pre osobné autá a dodávky v období rokov 2021 - 2030 a má zaručiť významnejší prienik nízkoemisných a bezemisných áut na európske cesty.
Komisia zdôraznila, že ciele znižovania emisií CO2 sú založené na spoľahlivých analýzach a širokej účasti zainteresovaných strán od mimovládnych organizácií až po priemysel. Pre nové autá, ako aj pre dodávky, priemerné emisie CO2 budú musieť byť v roku 2030 o 30 % nižšie v porovnaní s rokom 2021.
Podľa jeho slov ide o nevyhnutné opatrenie, lebo hlavní konkurenti ako Čína a USA "nespia" a EÚ musí byť pripravená zachovať si pozíciu globálneho lídra schopného vyrábať kvalitné autá. "Mnohí z nich vyrábajú aj na Slovensku, a preto je tento legislatívny balík dôležitý aj pre nás," skonštatoval.
Konkrétne legislatívne opatrenia exekutívy EÚ sú podľa jeho slov v oblasti znižovania emisií CO2, v podpore nízkoemisných a bezemisných vozidiel s dobudovaním širokej celoeurópskej siete nabíjacích staníc pre elektromobily a dôraz na silu verejného obstarávania v Európe. "Chceme, aby vlády a samosprávy išli príkladom a v rámci verejného obstarávania kupovali čoraz viac ekologických áut s nízkymi emisiami alebo elektromobily," spresnil.
V praktickej rovine to pre Európanov znamená znižovanie znečisťovania ovzdušia - na respiračné choroby predčasne umiera v EÚ okolo 400.000 ľudí ročne, dodržiavanie cieľov parížskej klimatickej dohody, zachovanie miliónov pracovných miest v automobilovom sektore a podpora zamestnanosti na báze moderných a inovačných technológií, čo je nevyhnutné pre zachovanie svetovej konkurencieschopnosti Európy.
K novým legislatívnym návrhom sa vyjadrila aj eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová, ktorá zdôraznila, že ide o bezprecedentné kroky v reakcii na rastúcu výzvu, ktorou je zosúladenie potrieb mobility Európanov s ochranou ich zdravia a našej planéty. "Chceme podporovať čistejšie vozidlá, sprístupniť alternatívne energie a zlepšiť organizáciu nášho dopravného systému, čím sa Európa a Európania budú prepravovať oveľa ekologickejším spôsobom," uviedla Bulcová.