Podľa slovenského eurokomisára batérie sú technológie strategického významu pre elektromobilitu.
Autor TASR
Brusel 11. októbra (TASR) - Na pôde Európskej komisie (EK) sa uskutočnilo dnes stretnutie na vysokej úrovni zamerané na vývoj a výrobu batérií v Európe, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia európskeho priemyslu, členských štátov EÚ a Európskej investičnej banky (EIB). Seminár o batériách hostil podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Podľa slovenského eurokomisára batérie sú technológie strategického významu pre elektromobilitu a skladovanie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorých rozvoj EÚ plno podporuje.
"Dnes sme závislí na ázijských technológiách a trhoch, pričom otázka znie - čo môžeme urobiť pre ich reálnu produkciu v EÚ. Moja ambícia je naštartovať cestu k európskej aliancii pre batérie," odkázal a ocenil, že táto vízia získava podporu zo strany členských krajín a silných priemyselných hráčov.
Dodal, že ázijská cesta nie je voľbou pre EÚ, lebo podľa odhadov rozvinutý trh s batériami sľubuje ročný obrat okolo 250 miliárd eur a takmer päť miliónov pracovných miest. "Nie som pripravený prenechať tento lukratívny trh našim ázijským konkurentom," zdôraznil pred novinármi.
Zástupcovia vlád Francúzska, Nemecka a Poľska, ktorí sa spolu so Šefčovičom zúčastnili na tlačovej konferencii upozornili, že je najvyšší čas posunúť sa v tejto oblasti dopredu a vytvoriť alianciu pre batérie, lebo inak si EÚ neudrží prvenstvo pri výrobe áut. Zhodli sa na tom, že uskladňovanie energie je kľúčové pre energetický sektor budúcnosti a pre dekarbonizáciu dopravy, pričom je nevyhnutná súhra eurokomisie, členských štátov, silnej priemyselnej politiky EÚ a finančného sektora. EÚ podľa ich slov musí rýchlo konať, stavať na doterajších skúsenostiach a pripraviť jasnú "cestovnú mapu" pre priemysel s istotou investícií.
Šefčovič pripomenul, že v nadväznosti na elektromobilitu a rýchlo rastúci dopyt po elektrických autách a tiež rastúcom podiele obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe členských krajín EÚ je potrebné vyvinúť jasnú stratégiu pre nasledujúce desaťročie. Avšak elektrické autá môžu ťažko uspieť bez dlhotrvajúcich batérií. Rovnako aj technológia akumulátorov by mala byť v najbližších desaťročiach kľúčovým prvkom technológií s nulovými emisiami.
Aj preto sa treba "odstrihnúť" od závislosti na Ázii, odkiaľ potrebné technológie putujú na európsky trh aj po dobu dvoch mesiacov.
Iniciatíva "aliancia pre batérie" je v súlade s ambíciami predsedu EK Jeana-Clauda Junckera. Ten v prejave o stave Únie predstavil novú stratégiu pre priemyselnú politiku, ktorá má pomôcť európskym priemyselným odvetviam, aby zotrvali na pozícii svetového lídra v oblasti inovácií, digitalizácie a dekarbonizácie.
Eurokomisia chce nájsť a preskúmať príležitosti na doplnenie medzier v hodnotovom reťazci batérie (od výrobných surovín až po ich recykláciu) v Európe a diskutovať o opatreniach, ktoré sú potrebné na udržanie konkurencieschopnosti EÚ v tejto oblasti.
Šefčovič spresnil, že batérie predstavujú kľúčovú technologickú technológiu v kontexte Energetickej únie a ich rozvoj a výroba zohrávajú strategickú úlohu v prebiehajúcom prechode na čistú mobilitu a čisté energetické systémy. Tento potenciál podľa neho nesmie v EÚ zostať nevyužitý. Prispeje nielen k posilneniu a konkurencieschopnosti európskeho priemyslu, ale aj k vytváraniu pracovných miest založených na najnovších technológiách a k boju proti klimatickým zmenám.
Podľa slovenského eurokomisára batérie sú technológie strategického významu pre elektromobilitu a skladovanie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorých rozvoj EÚ plno podporuje.
"Dnes sme závislí na ázijských technológiách a trhoch, pričom otázka znie - čo môžeme urobiť pre ich reálnu produkciu v EÚ. Moja ambícia je naštartovať cestu k európskej aliancii pre batérie," odkázal a ocenil, že táto vízia získava podporu zo strany členských krajín a silných priemyselných hráčov.
Dodal, že ázijská cesta nie je voľbou pre EÚ, lebo podľa odhadov rozvinutý trh s batériami sľubuje ročný obrat okolo 250 miliárd eur a takmer päť miliónov pracovných miest. "Nie som pripravený prenechať tento lukratívny trh našim ázijským konkurentom," zdôraznil pred novinármi.
Zástupcovia vlád Francúzska, Nemecka a Poľska, ktorí sa spolu so Šefčovičom zúčastnili na tlačovej konferencii upozornili, že je najvyšší čas posunúť sa v tejto oblasti dopredu a vytvoriť alianciu pre batérie, lebo inak si EÚ neudrží prvenstvo pri výrobe áut. Zhodli sa na tom, že uskladňovanie energie je kľúčové pre energetický sektor budúcnosti a pre dekarbonizáciu dopravy, pričom je nevyhnutná súhra eurokomisie, členských štátov, silnej priemyselnej politiky EÚ a finančného sektora. EÚ podľa ich slov musí rýchlo konať, stavať na doterajších skúsenostiach a pripraviť jasnú "cestovnú mapu" pre priemysel s istotou investícií.
Šefčovič pripomenul, že v nadväznosti na elektromobilitu a rýchlo rastúci dopyt po elektrických autách a tiež rastúcom podiele obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe členských krajín EÚ je potrebné vyvinúť jasnú stratégiu pre nasledujúce desaťročie. Avšak elektrické autá môžu ťažko uspieť bez dlhotrvajúcich batérií. Rovnako aj technológia akumulátorov by mala byť v najbližších desaťročiach kľúčovým prvkom technológií s nulovými emisiami.
Aj preto sa treba "odstrihnúť" od závislosti na Ázii, odkiaľ potrebné technológie putujú na európsky trh aj po dobu dvoch mesiacov.
Iniciatíva "aliancia pre batérie" je v súlade s ambíciami predsedu EK Jeana-Clauda Junckera. Ten v prejave o stave Únie predstavil novú stratégiu pre priemyselnú politiku, ktorá má pomôcť európskym priemyselným odvetviam, aby zotrvali na pozícii svetového lídra v oblasti inovácií, digitalizácie a dekarbonizácie.
Eurokomisia chce nájsť a preskúmať príležitosti na doplnenie medzier v hodnotovom reťazci batérie (od výrobných surovín až po ich recykláciu) v Európe a diskutovať o opatreniach, ktoré sú potrebné na udržanie konkurencieschopnosti EÚ v tejto oblasti.
Šefčovič spresnil, že batérie predstavujú kľúčovú technologickú technológiu v kontexte Energetickej únie a ich rozvoj a výroba zohrávajú strategickú úlohu v prebiehajúcom prechode na čistú mobilitu a čisté energetické systémy. Tento potenciál podľa neho nesmie v EÚ zostať nevyužitý. Prispeje nielen k posilneniu a konkurencieschopnosti európskeho priemyslu, ale aj k vytváraniu pracovných miest založených na najnovších technológiách a k boju proti klimatickým zmenám.