Šefčovič pripomenul, že svet dopravy sa nám doslova mení pred očami, pričom EÚ musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať a udávať tón v celosvetovom meradle.
Autor TASR
Brusel 31. mája (TASR) - Európska komisia (EK) sa netají zámerom prijímať také opatrenia, ktoré aj v budúcnosti zaistia, že Európa bude vyrábať najlepšie a najčistejšie autá na svete. Uviedol podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič v súvislosti s dnes prijatým balíkom ôsmich opatrení na modernizáciu európskej mobility a dopravy.
Šefčovič pripomenul, že svet dopravy sa nám doslova mení pred očami, pričom EÚ musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať a udávať tón v celosvetovom meradle. Spresnil, že nový balík opatrení je dôležitý z hľadiska budúcnosti celého dopravného priemyslu.
"Je evidentné, že musíme naštartovať a zrýchliť inovačný proces v našom automobilovom priemysle, aby sa aj v budúcnosti najkvalitnejšie, najčistejšie a najlepšie autá vyrábali v Európe," opísal situáciu Šefčovič a pripomenul, že Slovensko v tomto odvetví zohráva významnú úlohu.
Na dosiahnutie týchto ambícií je podľa jeho slov potrebné budovať novú infraštruktúru, ktorá odstráni obavy ľudí z kúpy elektrických alebo vodíkových áut (výkonnosť, možnosti dobíjania), umožní širšie využitie elektrických autobusov v mestách, čo prispeje k čistote ovzdušia. Je tiež načase, aby sa Európania začali pripravovať na novú revolúciu v doprave, na autá s autonómnym riadením, kde bude treba vybudovať digitálnu infraštruktúru využívajúcu signály z družíc, novú sieť 5G a tiež pokrytie wi-fi signálom v mestách.
"Dnes sme začali s týmto procesom. Je to výzva aj pre automobilový priemysel, aby sme spoločne pracovali na tom, aby tento priemysel zostal kvalitný a konkurencieschopný," opísal situáciu slovenský eurokomisár.
Zároveň dodal, že exekutíva EÚ chce ešte v priebehu tohto roka predstaviť konkrétne návrhy na to, ako výraznejšie podporiť ekologické autá. Komisia sa netají návrhom 75-% zľavy z diaľničných poplatkov pre autá, ktoré najmenej zamorujú životné prostredie, v duchu filozofie odmeniť tých, čo sa snažia o najnižšie alebo žiadne emisie.
Podľa jeho slov bude nevyhnutné podporiť na úrovni celej EÚ budovanie infraštruktúry pre autá novej generácie, čo si vyžaduje zintezívnenie kontaktov nielen s dopravným, ale aj telekomunikačným priemyslom. Aby sa už teraz dalo hovoriť o tom, ako bude vyzerať infraštruktúra budúcnosti, ktorá umožní premávku autonómnych vozidiel. V tejto súvislosti ocenil záujem Slovenska zapájať sa do týchto snáh v podobe testovacej dráhy pre takéto vozidlá medzi Bratislavou a Brnom.
Šefčovič pripomenul, že svet dopravy sa nám doslova mení pred očami, pričom EÚ musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať a udávať tón v celosvetovom meradle. Spresnil, že nový balík opatrení je dôležitý z hľadiska budúcnosti celého dopravného priemyslu.
"Je evidentné, že musíme naštartovať a zrýchliť inovačný proces v našom automobilovom priemysle, aby sa aj v budúcnosti najkvalitnejšie, najčistejšie a najlepšie autá vyrábali v Európe," opísal situáciu Šefčovič a pripomenul, že Slovensko v tomto odvetví zohráva významnú úlohu.
Na dosiahnutie týchto ambícií je podľa jeho slov potrebné budovať novú infraštruktúru, ktorá odstráni obavy ľudí z kúpy elektrických alebo vodíkových áut (výkonnosť, možnosti dobíjania), umožní širšie využitie elektrických autobusov v mestách, čo prispeje k čistote ovzdušia. Je tiež načase, aby sa Európania začali pripravovať na novú revolúciu v doprave, na autá s autonómnym riadením, kde bude treba vybudovať digitálnu infraštruktúru využívajúcu signály z družíc, novú sieť 5G a tiež pokrytie wi-fi signálom v mestách.
"Dnes sme začali s týmto procesom. Je to výzva aj pre automobilový priemysel, aby sme spoločne pracovali na tom, aby tento priemysel zostal kvalitný a konkurencieschopný," opísal situáciu slovenský eurokomisár.
Zároveň dodal, že exekutíva EÚ chce ešte v priebehu tohto roka predstaviť konkrétne návrhy na to, ako výraznejšie podporiť ekologické autá. Komisia sa netají návrhom 75-% zľavy z diaľničných poplatkov pre autá, ktoré najmenej zamorujú životné prostredie, v duchu filozofie odmeniť tých, čo sa snažia o najnižšie alebo žiadne emisie.
Podľa jeho slov bude nevyhnutné podporiť na úrovni celej EÚ budovanie infraštruktúry pre autá novej generácie, čo si vyžaduje zintezívnenie kontaktov nielen s dopravným, ale aj telekomunikačným priemyslom. Aby sa už teraz dalo hovoriť o tom, ako bude vyzerať infraštruktúra budúcnosti, ktorá umožní premávku autonómnych vozidiel. V tejto súvislosti ocenil záujem Slovenska zapájať sa do týchto snáh v podobe testovacej dráhy pre takéto vozidlá medzi Bratislavou a Brnom.