Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Seniori dávajú väčšinu peňazí na potraviny a bývanie

Ilustračné foto. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Z výsledkov tiež vyplynulo, že staršia generácia si odkladá peniaze častejšie ako tá mladšia.

Bratislava 1. októbra (TASR) - Dôchodca na Slovensku mal v minulom roku priemerné mesačné výdavky na úrovni asi 354 eur. Viac ako polovica z jeho rozpočtu putovala na potraviny, bývanie a energie. Domácnosti dôchodcov vynaložili mesačne na tieto položky spolu v priemere zhruba 178 eur na osobu.

V porovnaní s rokom 2013 sa výdavky na tieto kľúčové položky znížili o takmer 10 eur. "Podpísal sa pod to pravdepodobne celkový cenový vývoj na Slovensku, v rámci ktorého ceny potravín, bývania a energií v ostatnom období prevažne klesali. Veľký vplyv na ceny má najmä stále o zhruba polovicu lacnejšia ropa ako pred rokom," vysvetľuje analytička Poštovej banky Dominika Ondrová.  

Celkovo sa za uplynulú dekádu zvýšili priemerné hrubé výdavky jedného seniora o 45 %. Priemerná výška vyplácaného starobného dôchodku sa od roku 2004 zvýšila o viac ako 70 %.

Poštová banka sa v spolupráci s prieskumnou agentúrou 2muse pozrela bližšie na to, aké sú preferencie ľudí starších nad 55 rokov a ako sa orientujú na trhu finančných produktov. Až 6 z 10 opýtaných v prieskume uviedli, že sa v otázke financií a poistenia skôr alebo vôbec nevyznajú. "Napríklad len 4 % opýtaných vedeli, či a ako sú úročené peniaze na ich bežnom účte," hovorí hovorkyňa Poštovej banky Anna Jamborová. V rámci testu finančnej gramotnosti dopadli horšie najmä pri otázkach týkajúcich sa konsolidácie financií, kreditnej karty, americkej hypotéky či povinného zmluvného poistenia.

Z výsledkov tiež vyplynulo, že staršia generácia si odkladá peniaze častejšie ako tá mladšia. Sporenie v banke totiž využíva takmer 60 % z nich, kým v prípade mladších ročníkov je podiel nižší, na úrovni 45 %. Podľa Jamborovej sa však pri využívaní internet bankingu rozdiely medzi generáciami stierajú. Záujem o túto službu s pribúdajúcim vekom klesá len mierne a používajú ho tri štvrtiny opýtaných starších ako 58 rokov. Starší klienti Poštovej banky posielajú prostredníctvom internet bankingu v priemere vyššie sumy ako tí mladší.