Podľa Alici Kršákovej sa ľudia správajú zodpovednejšie k svojmu majetku a zdraviu ako kedysi a zvyšovanie právneho vedomia núti ľudí správať sa zodpovedne aj voči majetku a zdraviu tretích osôb.
Autor Teraz.sk
Bratislava 26. decembra (Teraz.sk) - Prezídium Slovenskej asociácie sprostredkovateľov poistenia (SASP) a Predsedníctvo Slovenskej asociácie rizikového manažmentu (SARM) za celoživotný prínos pre oblasť sektora poisťovníctva a sprostredkovania poistenia, za jej zvyšovanie podvedomia práce poisťovacieho maklérstva na Slovensku, etiky v podnikaní a podporovania profesionalizmu maklérskeho stavu udelilo ocenenie SIBAF® award Alici Kršákovej, bývalej prezidentke SASP a bývalej konateľke MAI Insurance Brokers. V súvislosti o s týmto významným ocenením poskytla A.Kršáková portálu teraz.sk rozhovor:
Váš profesionálny život ste venovali problematike poisťovníctva. Kedy ste vedeli, že je to presne to, čomu sa chcete naplno venovať ?
Poisteniu a sprostredkovaniu poistenia som sa venovala posledných 20 rokov. Zaoberala som sa hlavne neživotným poistením pre podnikateľov a veľké firmy. V polovici 90 rokov sa naskytla príležitosť vniknúť do oblasti poistenia, ktorú som využila naplno v sprostredkovaní poistenia. V tom čase bolo pomerne priaznivé prostredie pre rozvoj týchto činností v poistení a so záujmom som mu v nasledovných rokoch dala takmer celú svoju pracovnú energiu.
S akými problémami v danej oblasti ste sa počas Vašich aktivít stretali ?
Na začiatku nebolo ľahké presvedčiť firemných klientov, aby spolupracovali s poisťovacím maklérom a báli sa mu zveriť poistenie svojich rizík. Nepociťovali zodpovednosť za škody, ktoré môžu spôsobiť nielen na majetku a živote tretích osôb, ale ani na majetku a živote, za ktoré boli zodpovední. Nedôveru v maklérov mali domáce slovenské firmy, ktoré ale postupne aj v rámci hľadania úspor vo všetkých svojich nákladoch, hľadali aj úspory v poistení. Začali využívať služby poistných maklérov, a zistili, že maklér, ktorý im predkladá konkurenčné ponuky viacerých poisťovní, dosiahne v konkurencii lepšiu cenu, ako mu ponúkla jedna poisťovňa. Zahraničné firmy už od začiatku ich pôsobenia na Slovensku preferovali poisťovacích maklérov, pretože ich materské spoločnosti v západnej Európe a vo svete, sú poistené takmer výlučne cez maklérske spoločnosti, ktoré pripravujú každoročne medzinárodné poistné programy pre materskú i jej dcérske spoločnosti.
Ďalším problémom, ktorý sa postupne prekonáva, je vo vzťahu makléra a poisťovne. Na začiatku sa objavovali vzájomne neférové postupy, napr. odvádzania klientov, nespravodlivého uprednostňovania, čím trpel najviac klient.
V posledných rokoch sú makléri vystavení častým zmenám právnych noriem v poistení, hlavne v sprostredkovaní poistenia, čo zneisťuje toto prostredie pre podnikanie a žiaľ prináša aj negatívne vplyvy pre každodennú prax.
Čo by ste ako odborníčka legislatívne zmenili alebo urobili, ak by ste mali takú možnosť ?
Nadviažem na predchádzajúcu otázku o zmenách zákonov a nariadení v oblasti sprostredkovania poistenia, ktorými predkladatelia a parlament narušili historicky vzniknuté štandardy platné vo vyspelých štátoch. Opäť by som do zákona vrátila pojem poisťovací maklér (ktorý jedine na Slovensku neexistuje od roku 2009), a to minimálne pre kategóriu sprostredkovateľov zaoberajúcich sa neživotným poistením a sprostredkovaním poistenia veľkých priemyselných rizík a podnikateľov. Takáto zmena je nemysliteľná vo všetkých štátoch, kde má poisťovací maklér stáročnú tradíciu. Ďalej by som odstránila v zákone rozdelenie sprostredkovania a poradenstva, ktoré bolo spôsobené postavením len jedného kritéria, a to, kto platí maklérovi za jeho služby, či poisťovňa alebo klient.
Poradiť klientovi pri jeho rozhodovaní o poistnom krytí jeho rizík je dôležité ako v priebehu jeho činnosti (analýza rizika, jeho ocenenie, hľadanie a výber poistného krytia a ďalšie), tak aj a najmä v závere poskytovaných činností maklér, kedy to klient očakáva pred svojim finálny rozhodnutím o poistení. Poradenstvo je preto neodmysliteľné pri sprostredkovaní neživotného poistenia, hlavne pri poistení podnikateľských a priemyselných rizík, je tomu tak v Európe i v širšom svete. Otázka platenia by v zákone ani nemala byť a je to vecou dohôd makléra, poisťovne a klienta.
Náš platný zložitý zákon pre sprostredkovateľov by mal byť jednoduchší, postaviť základné pravidlá a požiadavky na tento druh podnikania, vymedziť akési hranice akceptované partnerskými stranami.
Nakoniec sprostredkovateľ neuzatvára poistné zmluvy na svoj účet ale poskytuje odporúčania v medziach, ktoré dovolia poisťovňa a klient.
Podľa Vás chápu ľudia na Slovensku význam poisťovníctva ?
Firmy dnes už chápu jeho význam, nie som si istá o jednotlivých občanoch ako chápu poistenie a poisťovacích maklérov. Ľudia sa však správajú zodpovednejšie k svojmu majetku a zdraviu ako kedysi a zvyšovanie právneho vedomia núti ľudí správať sa zodpovedne aj voči majetku a zdraviu tretích osôb. Občania však využívajú služby poistných maklérov pre poistenie svojho majetku menej ako firmy a chcú si poistenie uzatvárať skôr sami, hoci aj s jednou poisťovňou, známou na poistnom trhu.
Ako sa Vám podarilo zladiť osobný život s náročným, profesionálnym životom ?
Časove neobmedzený denný rozsah prác bol samozrejme často na úkor pohodlnejšieho rodinného života a iných relaxačných aktivít. Avšak ľudia vo vedúcich pozíciách sú na tom rovnako v mnohých iných profesiách. V rodine som našla pochopenie a pomoc.
Ocenenia za celoživotnú prácu sa obyčajne udeľujú, keď ocenený skončil, prípadne končí svoju aktívnu profesionálnu dráhu. Máte v úmysle ukončiť svoje aktivity v poisťovníctve ?
Stalo sa tak aj v mojom prípade. Skončila som svoju profesionálnu aktivitu v júli tohto roka a som na dôchodku. Nevylučujem však, že by som sa mohla k odborným otázkam sprostredkovania poistenia vyjadrovať aj naďalej resp. byť nápomocná svojimi názormi a skúsenosťami, ak by to bolo v budúcnosti prospešné. Ocenenie SIBAF mám vystavené na mojom pracovnom stole doma.
Čo pre Vás toto ocenenie znamená ?
Hoci prišlo na konci mojej profesionálnej kariéry a na toto ocenenie nebude naviazaná moja aktívna činnosť, znamená pre mňa veľa. Poistenie a sprostredkovanie poistenia predstavuje významnú časť mojich profesionálnych aktivít. Získanie ceny Osobnosť SIBAF si veľmi cením, pretože najvýznamnejší poisťovací makléri, združení v asociácii, sa po prvý raz rozhodli udeliť túto cenu svojmu kolegovi a zároveň konkurentovi. Veľmi ma potešilo, že túto cenu som dostala ja. Vážim si ocenenie práve od poisťovacích maklérov, ktorí dôkladne poznajú obsah tejto práce.
Váš profesionálny život ste venovali problematike poisťovníctva. Kedy ste vedeli, že je to presne to, čomu sa chcete naplno venovať ?
Poisteniu a sprostredkovaniu poistenia som sa venovala posledných 20 rokov. Zaoberala som sa hlavne neživotným poistením pre podnikateľov a veľké firmy. V polovici 90 rokov sa naskytla príležitosť vniknúť do oblasti poistenia, ktorú som využila naplno v sprostredkovaní poistenia. V tom čase bolo pomerne priaznivé prostredie pre rozvoj týchto činností v poistení a so záujmom som mu v nasledovných rokoch dala takmer celú svoju pracovnú energiu.
S akými problémami v danej oblasti ste sa počas Vašich aktivít stretali ?
Na začiatku nebolo ľahké presvedčiť firemných klientov, aby spolupracovali s poisťovacím maklérom a báli sa mu zveriť poistenie svojich rizík. Nepociťovali zodpovednosť za škody, ktoré môžu spôsobiť nielen na majetku a živote tretích osôb, ale ani na majetku a živote, za ktoré boli zodpovední. Nedôveru v maklérov mali domáce slovenské firmy, ktoré ale postupne aj v rámci hľadania úspor vo všetkých svojich nákladoch, hľadali aj úspory v poistení. Začali využívať služby poistných maklérov, a zistili, že maklér, ktorý im predkladá konkurenčné ponuky viacerých poisťovní, dosiahne v konkurencii lepšiu cenu, ako mu ponúkla jedna poisťovňa. Zahraničné firmy už od začiatku ich pôsobenia na Slovensku preferovali poisťovacích maklérov, pretože ich materské spoločnosti v západnej Európe a vo svete, sú poistené takmer výlučne cez maklérske spoločnosti, ktoré pripravujú každoročne medzinárodné poistné programy pre materskú i jej dcérske spoločnosti.
Ďalším problémom, ktorý sa postupne prekonáva, je vo vzťahu makléra a poisťovne. Na začiatku sa objavovali vzájomne neférové postupy, napr. odvádzania klientov, nespravodlivého uprednostňovania, čím trpel najviac klient.
V posledných rokoch sú makléri vystavení častým zmenám právnych noriem v poistení, hlavne v sprostredkovaní poistenia, čo zneisťuje toto prostredie pre podnikanie a žiaľ prináša aj negatívne vplyvy pre každodennú prax.
Čo by ste ako odborníčka legislatívne zmenili alebo urobili, ak by ste mali takú možnosť ?
Nadviažem na predchádzajúcu otázku o zmenách zákonov a nariadení v oblasti sprostredkovania poistenia, ktorými predkladatelia a parlament narušili historicky vzniknuté štandardy platné vo vyspelých štátoch. Opäť by som do zákona vrátila pojem poisťovací maklér (ktorý jedine na Slovensku neexistuje od roku 2009), a to minimálne pre kategóriu sprostredkovateľov zaoberajúcich sa neživotným poistením a sprostredkovaním poistenia veľkých priemyselných rizík a podnikateľov. Takáto zmena je nemysliteľná vo všetkých štátoch, kde má poisťovací maklér stáročnú tradíciu. Ďalej by som odstránila v zákone rozdelenie sprostredkovania a poradenstva, ktoré bolo spôsobené postavením len jedného kritéria, a to, kto platí maklérovi za jeho služby, či poisťovňa alebo klient.
Poradiť klientovi pri jeho rozhodovaní o poistnom krytí jeho rizík je dôležité ako v priebehu jeho činnosti (analýza rizika, jeho ocenenie, hľadanie a výber poistného krytia a ďalšie), tak aj a najmä v závere poskytovaných činností maklér, kedy to klient očakáva pred svojim finálny rozhodnutím o poistení. Poradenstvo je preto neodmysliteľné pri sprostredkovaní neživotného poistenia, hlavne pri poistení podnikateľských a priemyselných rizík, je tomu tak v Európe i v širšom svete. Otázka platenia by v zákone ani nemala byť a je to vecou dohôd makléra, poisťovne a klienta.
Náš platný zložitý zákon pre sprostredkovateľov by mal byť jednoduchší, postaviť základné pravidlá a požiadavky na tento druh podnikania, vymedziť akési hranice akceptované partnerskými stranami.
Nakoniec sprostredkovateľ neuzatvára poistné zmluvy na svoj účet ale poskytuje odporúčania v medziach, ktoré dovolia poisťovňa a klient.
Podľa Vás chápu ľudia na Slovensku význam poisťovníctva ?
Firmy dnes už chápu jeho význam, nie som si istá o jednotlivých občanoch ako chápu poistenie a poisťovacích maklérov. Ľudia sa však správajú zodpovednejšie k svojmu majetku a zdraviu ako kedysi a zvyšovanie právneho vedomia núti ľudí správať sa zodpovedne aj voči majetku a zdraviu tretích osôb. Občania však využívajú služby poistných maklérov pre poistenie svojho majetku menej ako firmy a chcú si poistenie uzatvárať skôr sami, hoci aj s jednou poisťovňou, známou na poistnom trhu.
Ako sa Vám podarilo zladiť osobný život s náročným, profesionálnym životom ?
Časove neobmedzený denný rozsah prác bol samozrejme často na úkor pohodlnejšieho rodinného života a iných relaxačných aktivít. Avšak ľudia vo vedúcich pozíciách sú na tom rovnako v mnohých iných profesiách. V rodine som našla pochopenie a pomoc.
Ocenenia za celoživotnú prácu sa obyčajne udeľujú, keď ocenený skončil, prípadne končí svoju aktívnu profesionálnu dráhu. Máte v úmysle ukončiť svoje aktivity v poisťovníctve ?
Stalo sa tak aj v mojom prípade. Skončila som svoju profesionálnu aktivitu v júli tohto roka a som na dôchodku. Nevylučujem však, že by som sa mohla k odborným otázkam sprostredkovania poistenia vyjadrovať aj naďalej resp. byť nápomocná svojimi názormi a skúsenosťami, ak by to bolo v budúcnosti prospešné. Ocenenie SIBAF mám vystavené na mojom pracovnom stole doma.
Čo pre Vás toto ocenenie znamená ?
Hoci prišlo na konci mojej profesionálnej kariéry a na toto ocenenie nebude naviazaná moja aktívna činnosť, znamená pre mňa veľa. Poistenie a sprostredkovanie poistenia predstavuje významnú časť mojich profesionálnych aktivít. Získanie ceny Osobnosť SIBAF si veľmi cením, pretože najvýznamnejší poisťovací makléri, združení v asociácii, sa po prvý raz rozhodli udeliť túto cenu svojmu kolegovi a zároveň konkurentovi. Veľmi ma potešilo, že túto cenu som dostala ja. Vážim si ocenenie práve od poisťovacích maklérov, ktorí dôkladne poznajú obsah tejto práce.