Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Ekonomika

Osobnosťou SIBAF® award sa stala Alica Kršáková

Alica Kršáková s cenou v kategórii Osobnosť SIBAF za celoživotný prínos pre oblasť poisťovníctva. Foto: TASR/Michal Svítok

Podľa Alici Kršákovej sa ľudia správajú zodpovednejšie k svojmu majetku a zdraviu ako kedysi a zvyšovanie právneho vedomia núti ľudí správať sa zodpovedne aj voči majetku a zdraviu tretích osôb.

Bratislava 26. decembra (Teraz.sk) - Prezídium Slovenskej asociácie sprostredkovateľov poistenia (SASP) a Predsedníctvo Slovenskej asociácie rizikového manažmentu (SARM) za  celoživotný prínos pre oblasť sektora poisťovníctva a sprostredkovania poistenia, za jej zvyšovanie podvedomia práce poisťovacieho maklérstva na Slovensku, etiky v podnikaní a podporovania profesionalizmu  maklérskeho stavu udelilo ocenenie   SIBAF® award   Alici Kršákovej,  bývalej prezidentke SASP a bývalej  konateľke  MAI Insurance Brokers. V súvislosti o s týmto významným ocenením poskytla A.Kršáková portálu teraz.sk rozhovor:


Váš profesionálny život ste venovali problematike poisťovníctva. Kedy ste vedeli, že je to presne to, čomu sa chcete naplno venovať ?

Poisteniu a sprostredkovaniu poistenia som sa venovala posledných 20 rokov. Zaoberala som sa hlavne neživotným poistením pre podnikateľov a veľké firmy. V polovici 90 rokov sa naskytla príležitosť vniknúť do oblasti poistenia, ktorú som využila naplno v sprostredkovaní poistenia. V tom čase bolo pomerne priaznivé prostredie pre rozvoj týchto činností v poistení a so záujmom som mu v nasledovných rokoch dala takmer celú svoju pracovnú energiu.
 
 
S akými problémami v danej oblasti ste sa počas Vašich aktivít stretali ?

Na začiatku nebolo ľahké presvedčiť firemných klientov, aby spolupracovali s poisťovacím maklérom a báli sa mu zveriť poistenie svojich rizík. Nepociťovali zodpovednosť za škody, ktoré môžu spôsobiť nielen na majetku a živote tretích osôb, ale ani na majetku a živote, za ktoré boli zodpovední. Nedôveru v maklérov mali domáce slovenské firmy, ktoré ale postupne aj v rámci hľadania úspor vo všetkých svojich nákladoch, hľadali aj úspory v poistení. Začali využívať služby poistných maklérov, a zistili, že maklér, ktorý im predkladá konkurenčné ponuky viacerých poisťovní, dosiahne v konkurencii lepšiu cenu, ako mu ponúkla jedna poisťovňa. Zahraničné firmy už od začiatku ich pôsobenia na Slovensku preferovali poisťovacích maklérov, pretože ich materské spoločnosti v západnej Európe a vo svete, sú poistené takmer výlučne cez maklérske spoločnosti, ktoré pripravujú každoročne medzinárodné poistné programy pre materskú i jej dcérske spoločnosti.

Ďalším problémom, ktorý sa postupne prekonáva, je vo vzťahu makléra a poisťovne. Na začiatku sa objavovali vzájomne neférové postupy, napr. odvádzania klientov, nespravodlivého uprednostňovania, čím trpel najviac klient.
V posledných rokoch sú makléri vystavení častým zmenám  právnych noriem v poistení, hlavne v sprostredkovaní poistenia, čo zneisťuje toto prostredie pre podnikanie a žiaľ prináša aj negatívne vplyvy pre každodennú prax.


Čo by ste ako odborníčka legislatívne zmenili alebo urobili, ak by ste mali takú možnosť ?
 
Nadviažem na predchádzajúcu otázku o zmenách zákonov a nariadení v oblasti sprostredkovania poistenia, ktorými predkladatelia a parlament narušili historicky vzniknuté štandardy platné vo vyspelých štátoch. Opäť by som do zákona vrátila pojem poisťovací maklér (ktorý jedine na Slovensku neexistuje od roku 2009), a to minimálne pre kategóriu sprostredkovateľov zaoberajúcich sa neživotným poistením a sprostredkovaním poistenia veľkých priemyselných rizík a podnikateľov. Takáto zmena je nemysliteľná vo všetkých štátoch, kde má poisťovací maklér stáročnú tradíciu. Ďalej by som odstránila v zákone rozdelenie sprostredkovania a poradenstva, ktoré bolo spôsobené postavením len jedného kritéria, a to, kto platí maklérovi za jeho služby, či poisťovňa alebo klient.

Poradiť klientovi pri jeho rozhodovaní o poistnom krytí jeho rizík je dôležité ako v priebehu jeho činnosti (analýza rizika, jeho ocenenie, hľadanie a výber poistného krytia a ďalšie), tak aj a najmä v závere poskytovaných činností maklér, kedy to klient očakáva pred svojim finálny rozhodnutím o poistení. Poradenstvo je preto neodmysliteľné pri sprostredkovaní neživotného poistenia, hlavne pri poistení podnikateľských a priemyselných rizík, je tomu tak v Európe i v širšom svete. Otázka platenia by v zákone ani nemala byť a je to vecou dohôd makléra, poisťovne a klienta.

Náš platný zložitý zákon pre sprostredkovateľov by mal byť jednoduchší, postaviť základné pravidlá a požiadavky na tento druh podnikania, vymedziť akési hranice akceptované partnerskými stranami.
Nakoniec sprostredkovateľ neuzatvára poistné zmluvy na svoj účet ale poskytuje odporúčania v medziach, ktoré dovolia poisťovňa a klient.


Podľa Vás chápu ľudia na Slovensku význam poisťovníctva ? 

Firmy dnes už chápu jeho význam, nie som si istá o jednotlivých občanoch ako chápu poistenie a poisťovacích maklérov. Ľudia sa však správajú zodpovednejšie k svojmu majetku a zdraviu ako kedysi a zvyšovanie právneho vedomia núti ľudí správať sa zodpovedne aj voči majetku a zdraviu tretích osôb. Občania však využívajú služby poistných maklérov pre poistenie svojho majetku menej ako firmy a chcú si poistenie uzatvárať skôr sami, hoci aj s jednou poisťovňou, známou na poistnom trhu.

 
Ako sa Vám podarilo zladiť osobný život s náročným, profesionálnym životom ?
 
Časove neobmedzený denný rozsah prác bol samozrejme často na úkor pohodlnejšieho rodinného života a iných relaxačných aktivít. Avšak ľudia vo vedúcich pozíciách sú na tom rovnako v mnohých iných profesiách. V rodine som našla pochopenie a pomoc.


Ocenenia za celoživotnú prácu sa obyčajne udeľujú, keď ocenený skončil, prípadne končí svoju aktívnu profesionálnu dráhu. Máte v úmysle ukončiť svoje aktivity v poisťovníctve ?

Stalo sa tak aj v mojom prípade. Skončila som svoju profesionálnu aktivitu v júli tohto roka a som na dôchodku. Nevylučujem však, že by som sa mohla k odborným otázkam sprostredkovania poistenia vyjadrovať aj naďalej resp. byť nápomocná svojimi názormi a skúsenosťami, ak by to bolo v budúcnosti prospešné. Ocenenie SIBAF mám vystavené na mojom pracovnom stole doma.

 
Čo pre Vás toto ocenenie znamená ?
 
Hoci prišlo na konci mojej profesionálnej kariéry a  na toto ocenenie nebude naviazaná moja aktívna činnosť, znamená pre mňa veľa. Poistenie a sprostredkovanie poistenia predstavuje významnú časť mojich profesionálnych aktivít. Získanie ceny Osobnosť SIBAF si veľmi cením, pretože najvýznamnejší poisťovací makléri, združení v asociácii, sa po prvý raz rozhodli udeliť túto cenu svojmu kolegovi a zároveň konkurentovi. Veľmi ma potešilo, že túto cenu som dostala ja. Vážim si ocenenie práve od poisťovacích maklérov, ktorí dôkladne poznajú obsah tejto práce.