Kauza poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt.
Autor TASR
Bratislava 3. októbra (TASR) – Povesť spoločnosti Volkswagen (VW) pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela. Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.
Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku. Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.
"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 %. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.
Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz. Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.
Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer 5 % celkového výkonu ekonomiky a približne 18 % exportu. Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.
Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým SR produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35. V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel 9 % celkovej výroby v Česku a 12,6 % v prípade Slovenska. Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.
Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku. Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.
"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 %. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.
Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz. Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.
Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer 5 % celkového výkonu ekonomiky a približne 18 % exportu. Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.
Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým SR produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35. V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel 9 % celkovej výroby v Česku a 12,6 % v prípade Slovenska. Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.