Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 7. november 2024Meniny má René
< sekcia Ekonomika

Škoda si pripomína 25 rokov partnerstva s Volkswagenom

Ilustračné foto Foto: FOTO TASR/Štefan Puškáš

Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen k trom českým výrobným závodom z roku 1991 pribudli výrobné kapacity tovární v Číne, Indii, Rusku a na Slovensku.

Bratislava 28. marca (TASR) - Jedna z najúspešnejších fúzií v automobilovej histórii si v týchto dňoch pripomína 25. jubileum. Dňa 28. marca 1991 bola podpísaná Zmluva o vstupe spoločnosti ŠKODA, automobilová akciová spoločnosť, do koncernu Volkswagen. Dokument vstúpil do platnosti 16. apríla 1991. Počas uplynulého štvrťstoročia sa z regionálneho výrobcu stala automobilka medzinárodného formátu.

Dnes ŠKODA vyrába viac ako milión automobilov ročne a je zastúpená na viac ako 100 trhoch. Najširšia modelová ponuka v histórii vzniká na dvoch kontinentoch v štrnástich závodoch. V jubilejnom roku navyše ŠKODA AUTO začína novú modelovú ofenzívu v segmente SUV.

Začlenenie automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patrí k úspešným príkladom privatizácie československého štátneho majetku na začiatku 90. rokov. Ročná kapacita výroby vtedy predstavovala necelých 200.000 automobilov. Modelový program tvorili iba dva rady - dožívajúce typy s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a v roku 1987 predstavený moderný model Favorit vo verzii hatchback a kombi (Forman). V súčasnosti ŠKODA ponúka viac ako 40 modelových variantov siahajúcich od malého automobilu Citigo až po vlajkovú loď ŠKODA Superb.

Dynamický rozvoj spoločnosti ŠKODA počas uplynulých 25 rokov bol možný vďaka komplexnému investičnému programu, ktorý bol koordinovaný s ďalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do marca 2016 značka ŠKODA do nových modelov, výskumu a vývoja aj do rozširovania výrobných kapacít v Českej republike vložila viac ako 300 miliárd českých korún (viac ako 11 miliárd eur). Vo vývojovom, technologickom a dizajnovom centre v Mladej Boleslavi je zamestnaných takmer 2000 vysoko kvalifikovaných špecialistov. Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen k trom českým výrobným závodom z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) pribudli výrobné kapacity tovární v Číne, Indii, Rusku a na Slovensku, doplnené o montážne závody na Ukrajine a v Kazachstane.

V súčasnosti patrí ŠKODA AUTO k pilierom českého hospodárstva. V roku 2014 tvorila automobilka 4,5 % HDP Českej republiky a realizovala približne 8 % českého exportu.

O globálnom úspechu spoločnosti ŠKODA AUTO svedčí fakt, že z 1.055.500 automobilov, dodaných zákazníkom v roku 2015, ich zhruba 85.000 zamierilo k českým zákazníkom a 92 % produkcie bolo predaných v zahraničí. Najväčším odbytiskom automobilov ŠKODA sa v uplynulých rokoch stala Čína, kde sa v roku 2015 predalo 281.700 automobilov českej značky. Mladoboleslavská spoločnosť už sedem rokov v rade figuruje na pozícii najúspešnejšieho dovozcu na vysoko konkurenčnom nemeckom trhu. Vlani tu ŠKODA predala 158.700 automobilov, čo predstavuje 5,6 % trhový podiel.

TASR informoval Roman Rajtár zo spoločnosti ŠKODA AUTO.