Autosalón v Ženeve už tradične naznačuje, ako sa bude vyvíjať automobilový rok a mnohým výrobcom môže zlepšiť náladu. T
Autor TASR
Ženeva 2. marca (TASR) - Autosalón v Ženeve už tradične naznačuje, ako sa bude vyvíjať automobilový rok a mnohým výrobcom môže zlepšiť náladu. Tento rok, ktorý sa zatiaľ nesie v znamení lacnej ropy a slabého eura, pomáha európskym automobilkám prekonať dôsledky klesajúceho predaja po finančnej kríze. Informovala o tom agentúra DPA.
"Slabé euro a politika nulových úrokových sadzieb Európskej centrálnej banky podporujú konjunktúru v západnej Európe a nových členských štátoch EÚ," povedal expert na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer, riaditeľ Centra automobilového výskumu (CAR) pri Univerzite Duisburg-Essen.
Podľa jeho údajov sa v tomto roku v západnej Európe predá 12,565 milióna osobných vozidiel, čo predstavuje medziročné zvýšenie o 3,7 %. Automobilkám by mala napomôcť aj lacná ropa, keďže v časoch lacných palív je ľahšie predávať vozidlá a uvádzať na trh nové modely.
Spomedzi významných európskych trhov predpovedá Dudenhöffer najväčší vzostup predaja v Španielsku (o vyše 11 %), Taliansku (takmer o 9 %) a vo Francúzsku (o viac než 5 %). Predaj v krízou zmietanom Španielsku podporí aj šrotovné.
Pozitívnejšie sa na situáciu pozerá aj odborník stuttgartskej konzultačnej spoločnosti EY Peter Fuss. "Európsky automobilový trh zanechal svoje dno za sebou a pomaly opúšťa krízový režim." Už na začiatku tohto roka zaznamenal trh vzostup. Vďaka nárastu v Španielsku a Taliansku sa odbyt v EÚ v januári medziročne zvýšil o 6,7 % takmer na milión vozidiel.
Stefan Bratzel z Centra automobilového manažmentu (CAM) považuje ďalšie zotavenie za pravdepodobné, no varuje aj pred možnými rizikami. "Myslím si, že Európu čaká solídne zotavenie, ak sa nič dramatické neudeje v Rusku a na Ukrajine." Na trhu naďalej vládne veľká neistota z ďalšieho vývoja v krízovom regióne. Bratzel očakáva v Rusku dvojciferný pokles predaja automobilov, Dudenhöffer ho vyčíslil takmer na 22 %.
Experti poukazujú aj na možnosti automobiliek vykompenzovať prepad v Rusku úspechmi na iných trhoch. Slabé euro ponúka dobré exportné šance, a tým aj vyššie zisky. Spoločnosti s vysokým obchodným podielom v dolárovom regióne môžu produkty vyrobené v Európe ponúkať lacnejšie a vytvoriť si tak konkurenčnú výhodu.
Čína a USA budú aj v budúcnosti čiernymi koňmi automobiliek. Predaj osobných áut vlani len na týchto dvoch trhoch dosiahol tri milióny a už čoskoro budú tvoriť polovicu globálneho odbytu.
"Slabé euro a politika nulových úrokových sadzieb Európskej centrálnej banky podporujú konjunktúru v západnej Európe a nových členských štátoch EÚ," povedal expert na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer, riaditeľ Centra automobilového výskumu (CAR) pri Univerzite Duisburg-Essen.
Podľa jeho údajov sa v tomto roku v západnej Európe predá 12,565 milióna osobných vozidiel, čo predstavuje medziročné zvýšenie o 3,7 %. Automobilkám by mala napomôcť aj lacná ropa, keďže v časoch lacných palív je ľahšie predávať vozidlá a uvádzať na trh nové modely.
Spomedzi významných európskych trhov predpovedá Dudenhöffer najväčší vzostup predaja v Španielsku (o vyše 11 %), Taliansku (takmer o 9 %) a vo Francúzsku (o viac než 5 %). Predaj v krízou zmietanom Španielsku podporí aj šrotovné.
Pozitívnejšie sa na situáciu pozerá aj odborník stuttgartskej konzultačnej spoločnosti EY Peter Fuss. "Európsky automobilový trh zanechal svoje dno za sebou a pomaly opúšťa krízový režim." Už na začiatku tohto roka zaznamenal trh vzostup. Vďaka nárastu v Španielsku a Taliansku sa odbyt v EÚ v januári medziročne zvýšil o 6,7 % takmer na milión vozidiel.
Stefan Bratzel z Centra automobilového manažmentu (CAM) považuje ďalšie zotavenie za pravdepodobné, no varuje aj pred možnými rizikami. "Myslím si, že Európu čaká solídne zotavenie, ak sa nič dramatické neudeje v Rusku a na Ukrajine." Na trhu naďalej vládne veľká neistota z ďalšieho vývoja v krízovom regióne. Bratzel očakáva v Rusku dvojciferný pokles predaja automobilov, Dudenhöffer ho vyčíslil takmer na 22 %.
Experti poukazujú aj na možnosti automobiliek vykompenzovať prepad v Rusku úspechmi na iných trhoch. Slabé euro ponúka dobré exportné šance, a tým aj vyššie zisky. Spoločnosti s vysokým obchodným podielom v dolárovom regióne môžu produkty vyrobené v Európe ponúkať lacnejšie a vytvoriť si tak konkurenčnú výhodu.
Čína a USA budú aj v budúcnosti čiernymi koňmi automobiliek. Predaj osobných áut vlani len na týchto dvoch trhoch dosiahol tri milióny a už čoskoro budú tvoriť polovicu globálneho odbytu.