Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Slováci míňajú na oblečenie viac ako Česi

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Výsledky prieskumu, ktorý má za cieľ mapovať nielen súčasné obliekanie, ale aj štýl Slovákov a Čechov, ich mesačné výdaje na módu, dnes prezentovali v Bratislave.

Bratislava 5. mája (TASR) - O Slovákoch a Čechoch sa hovorí, že sú si v mnohom podobní. V prípade obliekania to až tak neplatí. Slováci na svoj zovňajšok a módu míňajú podstatne viac, majú radi značkové veci a nepotrebné oblečenie venujú hlavne charite. Ukázal to prieskum Fashion report, ktorý na vzorke viac ako 600 respondentov realizovali v oboch krajinách online obchod Zoot.cz a prieskumná agentúra Perfect Crowd. Výsledky prieskumu, ktorý má za cieľ mapovať nielen súčasné obliekanie, ale aj štýl Slovákov a Čechov, ich mesačné výdaje na módu, dnes prezentovali v Bratislave.

"Nazývame ho kontinuálny dlhodobý výskum o móde, o správaní zákazníkov a zákazníčok v móde, o míňaní peňazí, o štýloch. Budeme ho realizovať kvartálne," predstavil Oldřich Bajer zo Zoot.cz prieskum, ktorý prinesie porovnanie spotrebiteľského správania a nákupných preferencií oboch národov, postupne má však prenikať aj na ďalšie trhy. "Na Slovensku dávate na módu o viac ako polovicu peňazí viac než Česi. V Česku je ročný obrat zhruba 60 miliárd korún (vyše 2 miliardy eur) a na Slovensku je to zhruba 1,5 - 1,6 miliardy eur, je to neporovnateľné z hľadiska toho, ako sa líšime v množstve obyvateľov," konštatoval Bajer.

Jarný prieskum sa opieral o vzorku ľudí od 15 do 55 rokov. Ukázal, že 27 % Slovákov nemá problém spontánne na módu minúť 55 eur (1500 Kč), pričom v prípade Čechov je to len šesť percent. Najdôležitejším faktorom pri výbere oblečenia je pre Slovákov fakt, či sa im oblečenie páči. Ako uviedol Jan Schmid z agentúry Perfect Crowd, inšpiráciu nenachádzajú prvotne v módnych časopisoch, ale najmä v kamenných a online obchodoch a vo svojom okolí. Až 85 % Slovákov si vyberá, nakupuje to, čo im padne do oka. Na druhom mieste je cenová dostupnosť (72 %) nasledovaná kvalitou materiálu (60 %). Len pre 18 % Slovákov je dôležitý domáci pôvod tovaru.

Okrem výdavkov za módu Fashion report priniesol aj bližší pohľad do našich a českých šatníkov. Respondentov sa pýtal, koľko kusov jednotlivých druhov oblečenia majú. "A zistili sme, že napriek tomu, že Slováci utrácajú viac za módu, viac oblečenia nemajú, v skutočnosti ho viac točia. Slovenské ženy majú viac topánok a kabeliek než české ženy, ale viac oblečenia nemajú," podčiarkol Jan Schmid. Podľa prieskumu priemerná Slovenka vlastní dva páry balerínok, päť párov lodičiek, tri páry tenisiek, osem kabeliek, 27 kusov tričiek, blúzok, topov, päť šiat a deväť nohavíc. Naši muži zasa vlastnia v priemere 26 tričiek, sedem nohavíc a päť párov topánok. V porovnaní s českými susedmi sú Slováci na tom takmer rovnako, len s tým rozdielom, že v našich šatníkoch sa nachádzajú kvalitnejšie a drahšie kúsky.

Prieskum naznačil aj to, čo robíme so starým oblečením. Približne 50 % domácností dáva nepotrebné oblečenie na charitu. Tu mierne zaostávame za našimi susedmi, kde takto s oblečením nakladá až 61 % z nich. "Istá zhoda medzi Slovákmi a Čechmi panuje v dedení oblečenia. Až v 60 % slovenských domácností sa dedí oblečenie, a to hlavne 'na doma', v prípade Česka je to 58 %," uzavrel Jan Schmid.