Podnety tohto druhu najčastejšie riešilo Európske spotrebiteľské centrum v SR počas deviatich rokov svojej existencie.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 17. júna (TASR) – Slovenskí spotrebitelia sa pri nákupoch za hranicami najviac sťažujú na problémy spojené so službami cestovného ruchu či dopravou. Podnety tohto druhu najčastejšie riešilo Európske spotrebiteľské centrum v SR počas deviatich rokov svojej existencie. Dnes ohlásilo spustenie celoeurópskej kampane venovanej právam spotrebiteľov.
Centrum poskytuje spotrebiteľom bezplatnú pomoc a informácie pri cezhraničných nákupoch, mimosúdne rieši reklamácie a spory. Od roku 2006 sa zaoberalo približne 4000 podnetmi. Asi tretina z nich sa týka nákupov cez internet. Najčastejšie sťažnosti Slovákov smerovali na obchodníkov v oblasti cestovného ruchu (24,3 %), dopravy (19 %), ale aj na odevy a obuv (16,4 %), alebo vybavenie domácností (14,4 %).
Problémy mali slovenskí spotrebitelia najmä s obchodníkmi z Česka, na ktorých sa sťažovalo až 36 %, nasledovali Nemci a Poliaci. Vyplýva to z toho, že Slováci najviac nakupujú práve v týchto štátoch. "Súvisí to aj s našou polohou, máme tu hranice konkrétne s týmito krajinami," uviedla riaditeľka spotrebiteľského centra Dženšída Veliová na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
Naopak, na slovenských obchodníkov sa tento rok najviac ponosujú maďarskí spotrebitelia, celkovo za deväť rokov vedú v sťažnostiach Rakúšania (19,3 %). Prekážali im predovšetkým služby v doprave (56,5 %). "Patrí tam letecká doprava, ale napríklad aj prenájom auta. Je to meškanie a zrušenie letov, poškodenie či strata batožiny," opísala Veliová.
Podobné trendy možno pozorovať vo väčšine krajín Európskej únie. Európske spotrebiteľské centrum v SR je súčasťou siete 30 európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa venujú zvyšovaniu dôvery a ochrany spotrebiteľov. Práve tento rok oslavuje sieť 10. výročie svojho vzniku, pričom od začiatku pomáhala spotrebiteľom v zhruba 300.000 konkrétnych cezhraničných sporoch s podnikateľmi. Vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa jej podľa Veliovej darí dosiahnuť mimosúdne riešenie.
Iba 12 % európskych spotrebiteľov pozná podľa prieskumu svoje základné práva. Aj táto skutočnosť viedla Európsku komisiu k spusteniu informačnej kampane na zvýšenie povedomia o spotrebiteľských právach. Kampaň sa zameriava na päť kľúčových práv, ktoré platia vo všetkých členských krajinách EÚ.
Ide o právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru či právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní. Spotrebitelia majú zároveň právo na pravdivú reklamu a na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia. V prípade problémov so zahraničným obchodníkom majú právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier.
Do kampane, ktorá prebieha v 14 členských krajinách EÚ, sa zapojilo aj Ministerstvo hospodárstva SR. "Uvedomujeme si, že nie je podstatné iba garantovať určité práva v legislatíve, ale možno ešte dôležitejšie je zabezpečiť, aby si spotrebitelia svoje práva skutočne uvedomovali a následne ich aj využívali," zdôraznila zástupkyňa rezortu Ivana Kopčanová.
Centrum poskytuje spotrebiteľom bezplatnú pomoc a informácie pri cezhraničných nákupoch, mimosúdne rieši reklamácie a spory. Od roku 2006 sa zaoberalo približne 4000 podnetmi. Asi tretina z nich sa týka nákupov cez internet. Najčastejšie sťažnosti Slovákov smerovali na obchodníkov v oblasti cestovného ruchu (24,3 %), dopravy (19 %), ale aj na odevy a obuv (16,4 %), alebo vybavenie domácností (14,4 %).
Problémy mali slovenskí spotrebitelia najmä s obchodníkmi z Česka, na ktorých sa sťažovalo až 36 %, nasledovali Nemci a Poliaci. Vyplýva to z toho, že Slováci najviac nakupujú práve v týchto štátoch. "Súvisí to aj s našou polohou, máme tu hranice konkrétne s týmito krajinami," uviedla riaditeľka spotrebiteľského centra Dženšída Veliová na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
Naopak, na slovenských obchodníkov sa tento rok najviac ponosujú maďarskí spotrebitelia, celkovo za deväť rokov vedú v sťažnostiach Rakúšania (19,3 %). Prekážali im predovšetkým služby v doprave (56,5 %). "Patrí tam letecká doprava, ale napríklad aj prenájom auta. Je to meškanie a zrušenie letov, poškodenie či strata batožiny," opísala Veliová.
Podobné trendy možno pozorovať vo väčšine krajín Európskej únie. Európske spotrebiteľské centrum v SR je súčasťou siete 30 európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa venujú zvyšovaniu dôvery a ochrany spotrebiteľov. Práve tento rok oslavuje sieť 10. výročie svojho vzniku, pričom od začiatku pomáhala spotrebiteľom v zhruba 300.000 konkrétnych cezhraničných sporoch s podnikateľmi. Vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa jej podľa Veliovej darí dosiahnuť mimosúdne riešenie.
Iba 12 % európskych spotrebiteľov pozná podľa prieskumu svoje základné práva. Aj táto skutočnosť viedla Európsku komisiu k spusteniu informačnej kampane na zvýšenie povedomia o spotrebiteľských právach. Kampaň sa zameriava na päť kľúčových práv, ktoré platia vo všetkých členských krajinách EÚ.
Ide o právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru či právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní. Spotrebitelia majú zároveň právo na pravdivú reklamu a na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia. V prípade problémov so zahraničným obchodníkom majú právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier.
Do kampane, ktorá prebieha v 14 členských krajinách EÚ, sa zapojilo aj Ministerstvo hospodárstva SR. "Uvedomujeme si, že nie je podstatné iba garantovať určité práva v legislatíve, ale možno ešte dôležitejšie je zabezpečiť, aby si spotrebitelia svoje práva skutočne uvedomovali a následne ich aj využívali," zdôraznila zástupkyňa rezortu Ivana Kopčanová.