Priemerná sadzba, za ktorú si obyvatelia brali nové hypotéky, klesla na nové historické minimum 3,09 % ročne.
Autor TASR
Bratislava 2. novembra (TASR) - Priemerná úroková sadzba na nových hypotékach dosiahla v septembri tohto roka nové historické minimum, keď klesla na úroveň 3,09 % ročne. Slováci si na hypotékach v deviatom mesiaci 2014 od bánk požičali 376 miliónov eur, čo bolo takmer o 50 miliónov eur viac ako v auguste. Takmer polovica Slovákov však aj tak nevie povedať, aký úrok na hypotéke je podľa nich výhodný a výhodnosť banky merajú cez transparentnosť a férovosť. Vyplýva to z analýzy Prima banky, ktorú zostavila na základe aktuálnych štatistík Národnej banky Slovenska (NBS) a prieskumu agentúry 2muse.
Sadzby na hypotékach v septembri padli, rekordy v objeme poskytnutých úverov na bývanie už nie. "Slovenské banky požičali na hypotékach obyvateľstvu v septembri síce takmer o 50 miliónov eur viac ako v auguste, v porovnaní s predchádzajúcim obdobím však išlo o štandardný mesiac a rekordy v objeme požičaných hypoték sa už nezopakovali," konštatovala v analýze Prima banka.
Obyvatelia si z finančných domov odniesli nové hypotéky v celkovej hodnote 376 miliónov eur. Portfólio úverov na bývanie tak pokračovalo v medziročnom 15-% raste a dosiahlo sumu 14,3 miliardy eur.
Priemerná sadzba, za ktorú si obyvatelia brali nové hypotéky, klesla na nové historické minimum 3,09 % ročne. Ako však upozorňuje banka v analýze, táto sadzba zároveň potvrdzuje, že napriek marketingovým ponukám úrokov hlboko pod úrovňou 3 %, v ktorých sa banky predbiehajú, si stále veľa ľudí v skutočnosti z bánk odnáša hypotéky s výrazne vyššími úrokmi. Výhodnú úrokovú sadzbu totiž dostanú klienti v mnohých prípadoch až po splnení množstva ďalších podmienok, akými sú napríklad podmienka zriadenie účtu, zasielania príjmu na účet alebo podmienka poistenia. Hypotéky sú teda výhodnejšie, ale nie pre každého.
Z prieskumu Prima banky, ktorú pre ňu uskutočnila prieskumná agentúra 2muse, vyplynulo, že Slováci nevedia posúdiť, aký úrok na hypotéke je výhodný. Na otázku, aký úrok považujú za výhodný, až 48 % respondentov odpovedalo, že nevie. Ukázalo sa však, že výhodnosť banky klienti nemerajú len cez výšku poplatkov a úrokov, ale aj cez transparentnosť a férovosť. "Až 47 % opýtaných uviedlo, že výhodná banka je pre nich tá, ktorá je voči nim férová a nemá vo svojich podmienkach žiadne dodatočné hviezdičky ani skryté podmienky pod čiarou," uviedla banka. Pri výbere vhodného produktu až 57 % Slovákov uprednostňuje banku, ktorá má rovnaké podmienky pre všetkých klientov bez rozdielu.
Sadzby na hypotékach v septembri padli, rekordy v objeme poskytnutých úverov na bývanie už nie. "Slovenské banky požičali na hypotékach obyvateľstvu v septembri síce takmer o 50 miliónov eur viac ako v auguste, v porovnaní s predchádzajúcim obdobím však išlo o štandardný mesiac a rekordy v objeme požičaných hypoték sa už nezopakovali," konštatovala v analýze Prima banka.
Obyvatelia si z finančných domov odniesli nové hypotéky v celkovej hodnote 376 miliónov eur. Portfólio úverov na bývanie tak pokračovalo v medziročnom 15-% raste a dosiahlo sumu 14,3 miliardy eur.
Priemerná sadzba, za ktorú si obyvatelia brali nové hypotéky, klesla na nové historické minimum 3,09 % ročne. Ako však upozorňuje banka v analýze, táto sadzba zároveň potvrdzuje, že napriek marketingovým ponukám úrokov hlboko pod úrovňou 3 %, v ktorých sa banky predbiehajú, si stále veľa ľudí v skutočnosti z bánk odnáša hypotéky s výrazne vyššími úrokmi. Výhodnú úrokovú sadzbu totiž dostanú klienti v mnohých prípadoch až po splnení množstva ďalších podmienok, akými sú napríklad podmienka zriadenie účtu, zasielania príjmu na účet alebo podmienka poistenia. Hypotéky sú teda výhodnejšie, ale nie pre každého.
Z prieskumu Prima banky, ktorú pre ňu uskutočnila prieskumná agentúra 2muse, vyplynulo, že Slováci nevedia posúdiť, aký úrok na hypotéke je výhodný. Na otázku, aký úrok považujú za výhodný, až 48 % respondentov odpovedalo, že nevie. Ukázalo sa však, že výhodnosť banky klienti nemerajú len cez výšku poplatkov a úrokov, ale aj cez transparentnosť a férovosť. "Až 47 % opýtaných uviedlo, že výhodná banka je pre nich tá, ktorá je voči nim férová a nemá vo svojich podmienkach žiadne dodatočné hviezdičky ani skryté podmienky pod čiarou," uviedla banka. Pri výbere vhodného produktu až 57 % Slovákov uprednostňuje banku, ktorá má rovnaké podmienky pre všetkých klientov bez rozdielu.