Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 30. október 2024Meniny má Šimon a Simona
< sekcia Ekonomika

Slovenská pošta uzatvorila rok 2019 s dvojmiliónovým ziskom

Ilustračné foto. Foto: FOTO TASR/Štefan Puškáš

Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Peter Helexa skonštatoval, že sa podarilo zefektívniť poštu, dosiahnuť pozitívne hospodárenie, ale aj modernizovať.

Bratislava 16. apríla (TASR) – V roku 2019 dosiahla Slovenská pošta zisk 2,1 milióna eur. Minulý rok je tak za posledné tri roky z pohľadu hospodárenia pre poštu tým najlepším. Zlepšiť hospodárenie spoločnosti pomohli opatrenia stratégie Pošta 2020. Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Peter Helexa skonštatoval, že sa podarilo zefektívniť poštu, dosiahnuť pozitívne hospodárenie, ale aj modernizovať. "Na plánované hospodárske výsledky roku 2020 bude mať, samozrejme, dosah mimoriadna situácia spôsobená rizikom šírenia nákazy COVID-19. V tejto chvíli sú však na prvom mieste preventívne opatrenia pre ochranu zdravia našich zamestnancov, ako aj zákazníkov. Zároveň sa chcem poďakovať všetkým zamestnancom, ktorí pracujú v prvej línii a denne podávajú mimoriadne výkony," zdôraznil Helexa.

Pošta podľa Dorčákovej v čase digitalizovania dát a elektronizácie služieb dlhodobo zaznamenáva pokles záujmu o využívanie listových služieb. Tendencia nárastu nákladov na ich zabezpečenie však pokračuje. Stratégiu Pošta 2020 predstavilo vedenie v roku 2018, keď spoločnosti hrozila takmer 9-miliónová strata. Modernizáciou a zvyšovaním efektivity Slovenská pošta podľa Dorčákovej už v roku 2018 znížila očakávanú stratu v hospodárení o vyše 40 % na 5,2 milióna eur. V nastúpenom trende tak pokračovala aj v roku 2019.

K prioritným opatreniam, ktoré podľa hovorkyne prispeli k zlepšeniu hospodárenia, patrí zvýšenie výnosov, zoštíhlenie manažmentu a administratívnych pracovníkov, prehodnotenie zmlúv s partnermi alebo zreálnenie taríf vybraných služieb. Spoločnosť sa zároveň zamerala na prípravu na ďalšie zvýšenie efektivity a vykonala procesnú a organizačnú analýzu s plánom opatrení na ďalšie tri roky. "Vďaka týmto zásahom pozitívne rástli výnosy za zmluvné zásielkové služby, výnosy z univerzálnych poštových služieb a z medzinárodnej pošty," poznamenala Dorčáková.

Úsporu nákladov dosiala Slovenská pošta vo všetkých významných nákladových položkách okrem osobných nákladov, ktoré predstavujú približne 200 miliónov eur. Tie narastajú aj s prihliadnutím na snahu pošty zvyšovať konkurencieschopnosť na trhu práce. Vedenie spoločnosti od začiatku roka 2019 trikrát zvýšilo základné mzdy zamestnancom.

Hovorkyňa tiež poukázala na to, že na rozdiel od tradičných listových služieb, dynamicky rastie záujem zákazníkov o balíkové služby. Ide najmä o oblasť doručovania balíkov z e-shopov, kde Slovenská pošta zaznamenala 15 % nárast. Okrem vnútroštátnych balíkových zásielok rástli v roku 2019 razantne aj zásielky z Číny, Českej republiky, a napríklad tiež z Nemecka.

Slovenská pošta zároveň podľa Dorčákovej v roku 2019 obsadila v rebríčku Transparency International Slovensko historicky najlepšie tretie miesto. Spoločnosť tiež nedávno získala certifikát Systému manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001.