Prieskum ukázal, že internetové obchody na Slovensku aj rozdielne zarábajú. Záleží od toho, v akom segmente podnikajú, ale aj od ich veľkosti.
Autor TASR
Bratislava 27. októbra (TASR) – Počet internetových obchodov na Slovensku rastie. Najčastejšie pritom pôsobia v segmente bytového zariadenia a záhradných potrieb. Na prevádzke jedného e-shopu sa najčastejšie podieľa jeden až piati pracovníci a dosahuje priemerný ročný obrat v rozpätí 10.001 až 30.000 eur. Ukázal to najnovší prieskum spoločnosti Pricemania, do ktorého sa zapojilo 196 slovenských e-shopov.
"Najviac obchodov vzniklo v roku 2010. Väčšina slovenských spoločností expanduje do Česka, ale aj do Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Ruska či Talianska," priblížil zakladateľ spoločnosti Pricemania Michal Král. Z pohľadu segmentov, ktoré prevádzkujú slovenské e-shopy aj v zahraničí, ide najmä o auto-moto, dom, byt a záhrada, šport, hobby, obchodné domy, detský tovar a elektrospotrebiče.
Prieskum ukázal, že internetové obchody na Slovensku aj rozdielne zarábajú. Záleží od toho, v akom segmente podnikajú, ale aj od ich veľkosti. V roku 2012 najviac internetových obchodov vykazovalo obrat v rozmedzí 10.001 až 30.000 eur. "Väčšina e-shopov očakáva v roku 2013 nárast obratu v porovnaní s predchádzajúcim rokom," dopĺňa Král. Výnimkou je segment bielej techniky, kde očakáva až 60 % e-shopov pokles obratu.
Obchody sa líšia aj z hľadiska marží. Ako podotýka Král, ich výška je pritom pri podnikaní dôležitá. "Je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje, aký bude mať e-shop zisk. Väčšina obchodov má priemernú maržu 10 až 20 %," vyčíslil. Najnižšiu maržu majú podľa prieskumu internetové obchody, ktoré predávajú parfumy, naopak, najvyššiu s ponukou oblečenia.
Z pohľadu hodnoty zrealizovaného nákupu Slováci priemerne v rámci jednej objednávky minú 21 až 50 eur. "Na darčekové predmety a chovateľské potreby Slováci míňajú priemerne na jednu objednávku menej ako 20 eur. Pochopiteľne, v segmentoch s drahším tovarom je aj priemerná hodnota objednávky vyššia. Napríklad e-shopy predávajúce bielu techniku najčastejšie prijímajú objednávky v hodnotách 151 až 200 eur, rovnako aj e-shopy s telefónmi, TV, audio, videom, hodinkami a šperkmi," vysvetľuje Král.
Čoraz viac slovenských internetových obchodov sa začína zameriavať aj na poskytovanie služieb prostredníctvom kamenných pobočiek. Zákazníci si tak podľa Krála môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne vyzdvihnúť. Obchody zatiaľ menej využívajú externé odberné miesta. "Prieskum ukázal, že 75 % e-shopov má jedno až tri vlastné odberné miesta, 21 % e-shopov však neumožňuje osobný odber," dodáva Král.
"Najviac obchodov vzniklo v roku 2010. Väčšina slovenských spoločností expanduje do Česka, ale aj do Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Ruska či Talianska," priblížil zakladateľ spoločnosti Pricemania Michal Král. Z pohľadu segmentov, ktoré prevádzkujú slovenské e-shopy aj v zahraničí, ide najmä o auto-moto, dom, byt a záhrada, šport, hobby, obchodné domy, detský tovar a elektrospotrebiče.
Prieskum ukázal, že internetové obchody na Slovensku aj rozdielne zarábajú. Záleží od toho, v akom segmente podnikajú, ale aj od ich veľkosti. V roku 2012 najviac internetových obchodov vykazovalo obrat v rozmedzí 10.001 až 30.000 eur. "Väčšina e-shopov očakáva v roku 2013 nárast obratu v porovnaní s predchádzajúcim rokom," dopĺňa Král. Výnimkou je segment bielej techniky, kde očakáva až 60 % e-shopov pokles obratu.
Obchody sa líšia aj z hľadiska marží. Ako podotýka Král, ich výška je pritom pri podnikaní dôležitá. "Je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje, aký bude mať e-shop zisk. Väčšina obchodov má priemernú maržu 10 až 20 %," vyčíslil. Najnižšiu maržu majú podľa prieskumu internetové obchody, ktoré predávajú parfumy, naopak, najvyššiu s ponukou oblečenia.
Z pohľadu hodnoty zrealizovaného nákupu Slováci priemerne v rámci jednej objednávky minú 21 až 50 eur. "Na darčekové predmety a chovateľské potreby Slováci míňajú priemerne na jednu objednávku menej ako 20 eur. Pochopiteľne, v segmentoch s drahším tovarom je aj priemerná hodnota objednávky vyššia. Napríklad e-shopy predávajúce bielu techniku najčastejšie prijímajú objednávky v hodnotách 151 až 200 eur, rovnako aj e-shopy s telefónmi, TV, audio, videom, hodinkami a šperkmi," vysvetľuje Král.
Čoraz viac slovenských internetových obchodov sa začína zameriavať aj na poskytovanie služieb prostredníctvom kamenných pobočiek. Zákazníci si tak podľa Krála môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne vyzdvihnúť. Obchody zatiaľ menej využívajú externé odberné miesta. "Prieskum ukázal, že 75 % e-shopov má jedno až tri vlastné odberné miesta, 21 % e-shopov však neumožňuje osobný odber," dodáva Král.