Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Slovenské e-shopy po Vianociach reálne zlacnili len 11,5 % produktov

Ilustračné foto Foto: TASR/Martin Baumann

Z analýzy zároveň vyplynulo, že internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier.

Bratislava 26. januára (TASR) – Povianočné zľavy v slovenských e-shopoch sú často len zdanlivé. Viacerí obchodníci totiž ceny tovarov pred Vianocami umelo zvyšujú, aby ich neskôr mohli v rámci zliav zraziť na pôvodnú úroveň. Z analýzy spoločnosti Karsa Technologies vyplynulo, že sa tak deje až v 9 % prípadov. Výhodne sa podľa nej dalo kúpiť iba 11,5 % produktov.

Spoločnosť sa v analýze zamerala na vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich internetových obchodoch v období posledných štyroch mesiacov. Sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5 % ponúkaných produktov, v prípade 9 % komodít využili spomínané opakované zlacnenie. Pri polovici tovarov sa cena neznížila.

"Dobrou správou je, že zo všetkých kategórií produktov, ktoré aplikácia analyzovala, nedošlo ani v jednej k zdraženiu. V januári si tak zákazníci môžu byť istí, že elektroniku nekúpia za vyššiu cenu ako pred Vianocami," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Michal Ježek.

Hromadné januárové znižovanie cien sa najvýraznejšie prejavilo v prípade produktov DVB-T/S, kde bolo skutočne zlacnených 27 % produktov. Povianočnej zľavy vyššej ako 5 % sa dočkali aj položky z kategórie mobilných telefónov a flashdiskov, v ktorej bolo zlacnených 15 %, respektíve 16 % tovarov.

"Ruka v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, keď predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu," upozornil Ježek. Pri mobilných telefónoch boli takéto praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava, a to až v prípade 17 % tovarov. Ešte viac sa to prejavilo u Hi-Fi prístrojov a navigácií.

Z analýzy zároveň vyplynulo, že internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60 % produktov, pri počítačoch je to dokonca 74 %. Produkty z kategórie počítačov alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.