Export automobilov v minulom roku dosiahol hodnotu viac než 11 miliárd eur a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %.
Autor TASR
Bratislava 3. apríla (TASR) – Vlani sa zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 64,4 miliardy eur. Firmy exportovali najmä autá, televízory a telefónne súpravy. Upozorňuje na to vo svojej najnovšej analýze Poštová banka na základe údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR.
Export automobilov v minulom roku dosiahol hodnotu viac než 11 miliárd eur a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %. "Automobily sú jednoznačne naším najdôležitejším vývozným artiklom. Po autách s nálepkou Made in Slovakia siahali vlani najmä Nemci, Briti, Číňania, Francúzi a Taliani. Do tejto pätice krajín smerovala v roku 2013 viac ako polovica všetkých áut vyvezených zo Slovenska," približuje analytička banky Dana Špacírová. Zároveň dopĺňa, že poradie v rebríčku najväčších importérov slovenských automobilov sa v porovnaní s rokom 2012 mierne zmenilo. "Veľká Británia a Francúzsko si vymenili pozície a Taliansko vytlačilo z prvej päťky USA," hovorí Špacírová.
Významnou mierou sa na slovenskom exporte vlani podieľali aj výrobcovia televízorov a monitorov. V roku 2013 sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,4 miliardy eur a najčastejšie sa vyvážali do Nemecka, Veľkej Británie a Holandska.
"Top trojku slovenských exportných položiek vlani uzatvárali telefónne súpravy, ktoré zosadili z bronzovej priečky ropné oleje," uvádza Špacírová. Telefóny sa zo Slovenska vyviezli v celkovej hodnote 3,2 miliardy eur a tvorili tak rovných 5 % slovenského exportu. Svojich odberateľov našli najmä v Českej republike, Poľsku a v Rakúsku.
Najväčšia časť slovenského vývozu pritom smeruje do krajín Európskej únie, predovšetkým na nemecký a český trh. "Z krajín mimo EÚ si najvyšší podiel na našom exporte drží Ruská federácia, na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína," dopĺňa analytička.
V rebríčku najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska sa však čoraz vyššie šplhá aj Čína. "Hoci z krajiny draka stále výrazne viac dovážame, než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 %," približuje Špacírová. Za zvyšujúcim sa podielom Číny na slovenskom exporte treba podľa jej slov hľadať najmä vývoz osobných automobilov. "Kým v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8 % zo Slovenska vyvezených automobilov, tak v roku 2013 to bolo už 11,4 %. Zjednodušene povedané, každé deviate auto vyrobené na Slovensku putovalo do Číny," dodáva Špacírová. Práve Čína pritom predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.
Export automobilov v minulom roku dosiahol hodnotu viac než 11 miliárd eur a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %. "Automobily sú jednoznačne naším najdôležitejším vývozným artiklom. Po autách s nálepkou Made in Slovakia siahali vlani najmä Nemci, Briti, Číňania, Francúzi a Taliani. Do tejto pätice krajín smerovala v roku 2013 viac ako polovica všetkých áut vyvezených zo Slovenska," približuje analytička banky Dana Špacírová. Zároveň dopĺňa, že poradie v rebríčku najväčších importérov slovenských automobilov sa v porovnaní s rokom 2012 mierne zmenilo. "Veľká Británia a Francúzsko si vymenili pozície a Taliansko vytlačilo z prvej päťky USA," hovorí Špacírová.
Významnou mierou sa na slovenskom exporte vlani podieľali aj výrobcovia televízorov a monitorov. V roku 2013 sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,4 miliardy eur a najčastejšie sa vyvážali do Nemecka, Veľkej Británie a Holandska.
"Top trojku slovenských exportných položiek vlani uzatvárali telefónne súpravy, ktoré zosadili z bronzovej priečky ropné oleje," uvádza Špacírová. Telefóny sa zo Slovenska vyviezli v celkovej hodnote 3,2 miliardy eur a tvorili tak rovných 5 % slovenského exportu. Svojich odberateľov našli najmä v Českej republike, Poľsku a v Rakúsku.
Najväčšia časť slovenského vývozu pritom smeruje do krajín Európskej únie, predovšetkým na nemecký a český trh. "Z krajín mimo EÚ si najvyšší podiel na našom exporte drží Ruská federácia, na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína," dopĺňa analytička.
V rebríčku najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska sa však čoraz vyššie šplhá aj Čína. "Hoci z krajiny draka stále výrazne viac dovážame, než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 %," približuje Špacírová. Za zvyšujúcim sa podielom Číny na slovenskom exporte treba podľa jej slov hľadať najmä vývoz osobných automobilov. "Kým v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8 % zo Slovenska vyvezených automobilov, tak v roku 2013 to bolo už 11,4 %. Zjednodušene povedané, každé deviate auto vyrobené na Slovensku putovalo do Číny," dodáva Špacírová. Práve Čína pritom predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.